مازندران تماشایی و مهیج است، پس بازدید از جاهای دیدنی نوشهر را از دست ندهید.

بازدید از جاهای دیدنی نوشهر را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: نوشهر از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از شرق به شهرستان نور و از غرب به شهرستان چالوس متصل است.

این شهرستان زیبای شمال کشور هر ساله مقصد خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است. در این مقاله با شماری از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این شهرستان همچون آبشارهای انگاس و دریاچه یا تالاب ارواح و دیو چشمه آشنا می‌شویم.

جاهای دیدنی نوشهر

روستای انگاس

روستای انگاس در ۹ کیلومتری جنوب بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر قرار دارد.

این روستا در ارتفاع حدود ۱۹۰۰ متری از سطح دریا آزاد و در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده سلسله جبال البرز همچون کنگلو (کنگر لو) در سمت جنوب به ارتفاع ۳۶۰۰ متر و شاه‌کوه در سمت شمال غرب به ارتفاع ۲۹۷۴ متر ور دشتان در سمت شرق به ارتفاع ۲۹۱۳ متر و گته چال در سمت جنوب به ارتفاع ۲۸۰۵ متر و حمزه‌چال در سمت شمال غرب به ارتفاع ۲۸۹۵ متر قرار دارد که همچون دیواری عظیم او را احاطه کرده است.

از چشمه‌های زیبای این منطقه که آبی گورارا دارند همچون آبشار جناب، آبشار پنجاه چم، آبشار چشمه موزیا، آبشار اوسیاره و بز چشمه می‌توان نام برد.

بازدید از جاهای دیدنی نوشهر را از دست ندهید

تالاب ارواح

این دریاچه که به تالاب ارواح نیز شهرت دارد، در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. دریاچه در میان جنگل انبوه پهن‌برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته است.

طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است. در درون دریاچه درختان خشک‌شده‌ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کرده‌اند.

برای دسترسی به این دریاچه در کیلومتر ۱۲ مسیر نور به نوشهر پس از جاده ونوش، باید وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح‌الدین کلای سفلی شد و بعد از عبور از روستا به محیط بانی خواهید رسید.

بعد از انجام اقدامات اداری لازم در محیط‌بانی جاده شمالی را به طول ۱۰ کیلومتر ادامه دهید. پس از مشاهده تابلوی دشت و بند ممرز وارد جاده فرعی شوید.

این جاده فرعی شما را به دریاچه بند ممرز (تالاب ارواح) خواهد رساند. توجه داشته باشید عبور از جاده فرعی نیاز به خودروهای کمک‌دار دارد و به‌دلیل بکر بودن منطقه امکان مواجهه با حیات وحش بسیار زیاد است.

سد آویدر

سد خاکی آویدر در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سی‌سنگان در استان مازندران قرار دارد.

این سد و دریاچه پشت آن دریاچه در فاصله‌ای دور از دریا و در دل کوهستان قرار دارد که این امر سبب کاهش رطوبت هوا در این منطقه شده‌ است.

سد خاکی آویدر در حقیقت متعلق به اداره آبیاری منطقه است و دریاچه پشت سد نیز جهت تامین آب مورد نیاز زمین‌های زراعتی منطقه ایجاد شده است.

بازدید از جاهای دیدنی نوشهر را از دست ندهید

جاذبه‌های گردشگری درجه یک نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر

در دهه ۳۰ در حدود ۷ هکتار از زمین های ایستگاه کشاورزی نوشهر به منظور کاشت گونه های درختی و درختچه ای در نظر گرفته شد و تعدادی گونه نیز از خارج و داخل کشور جمع آوری گردید و در ۷۳ قطعه مختلف کاشته شد.

این باغ بسیار ارزشمند با نام “آربراتوم” یعنی مجموعه درخت و درختچه ای شناخته می شود. هدف از احداث این باغ انجام مطالعات اکولوژی از جمله بررسی روند سازگاری گونه کاشته است.

این باغ از نظر وسعت و قدمت، دومین باغ گیاه‌شناسی کشور می باشد که انواعی از گونه های منحصر بفرد را در خود جای داده و به شهرت جهانی رسیده است و همه ساله علاوه بر محققان و دانشجویان رشته های کشاورزی، مسافران و گردشگران بسیاری نیز از این جاذبه گردشگری دیدن می کنند.

روستای کوشک سرا

روستای کوشک سرا که یکی از جاذبه های شهرستان نوشهر و از بزرگ ترین روستاهای مازندران به شمار می رود، در منطقه جلگه‌ای البرز واقع شده و از شمال به جاده نوشهر و چالوس، از جنوب به جنگل های سرسبز، از شرق به روستاهای نیرنگ و تازه آباد و از غرب به شهرستان چالوس محدود شده است.

این روستا که گفته می شود قدمتی بیش از ۵ قرن دارد در گذشته‌ دور نامش “کران” بوده است که بعدها به “کوشک سرا” تغییر نام یافته است.

بازدید از جاهای دیدنی نوشهر را از دست ندهید

علاوه بر جاذبه های طبیعی و جنگل انبوه درختان پهن برگ در روستای “کوشک سرا” وجود موزه مردم شناسی است که توسط یکی از بانوان مازندرانی و البته غیربومی از سالیان دور، ایجاد شده است و در آن مجموعه ارزشمندی از مجسمه های اقوام و شخصیت های بومی و غیربومی مازندران همراه با پوشش سنتی هر قوم قرار گرفته است که همگی محصول هنرنمایی دستان این بانوی هنرمند است.

دریاچه خضرنبی

دریاچه خضرنبی که از جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر محصوب می گردد، در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل واقع شده است و بنا به اعتقاد بومیان مقدس است.

وسعت آن کم تر از نیم هکتار، عمق آن حدود ۵ متر و آب آن شیرین می باشد.

به دلیل این که این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی واقع شده است، ریستگاه انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی در این ناحیه شده است که معمولا به منظور یافتن غذا و خوردن آب به سوی این دریاچه می آیند.

به لحاظ ویژگی های که اعلام شد و فضای بسیار طبیعی آن، مناظر زیبا، دلنواز و دوست داشتنی اش هر گردشگری را به ویژه در ایام بهار و تابستان و پاییز به خود جلب می کند.

بازدید از جاهای دیدنی نوشهر را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید