سیستان و بلوچستان شما را حیرت‌زده می‌کند همراه باشید و حتما از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مهرستان بازدید کنید.

حتما از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مهرستان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان مهرستان، تا قبل از سلسله پهلوی و ابتدای آن به “مه گاس” معروف بوده است و در حرکتی که به منظور ایرانی کردن اسامی انجام گرفت واژه “مه گاس” به”زابلی” تغییر نام یافت زیرا در دوره حکومت پهلوی استوار دومی بنام “زابلی زاده” در این منطقه کشته می شود.

واژه مه گاس یک واژه پهلوی می باشد که از دو جزء ” مه” به معنای بزرگ و “گاس”به معنای مکان و جا تشکیل شده است و این نامگذاری حکایت از آن دارد که روزگاری این منطقه شهر بزرگ و با اهمیتی بوده است که نسبت به آبادیهای اطراف بزرگتر و با اهمیت تر بوده است.

وجود تپه های باستانی در یک منطقه که متأسفانه هنوز به ثبت نرسیده حکایت از پیشینه کهن آن منطقه دارد. از این نظر زابلی جایگاه ممتازی در شهرهای بلوچستان دارد.

رشته کوه بیرک

بلندترین نقطه شهرستان مهرستان، رشته کوه بیرک است. کوه بیرک دارای آب و هوای مطبوع و معتدلی می باشد و شامل یک رشته کوه باریک با دشتهایی در حاشیه بوده که از کوهها و تپه ماهورهای اطراف کاملاً متمایز شده است.

کوه بیرک دارای جاذبه های گردشگری و کوهنوردی فراوانی همچون آبشارهای حشانی، تاجانی، گیشتوک و دره های پر جاذبه ماهانی، رضی و گتی می باشد.

وجود غارهای طبیعی با طول بیش از ۱۰۰متر و انواع معادن از قبیل آهن، منیزیم، پنبه نسوز، تالک نیز از دیگر مزایای این کوه عظیم و شهرستان میباشد.

کوه بیرک علاوه بر کاربردهای مهم و استراتژیک دارای طبیعتی بسیار زیبا با گونه های فراوان و پوششی غنی از درختان بنه، بادام کوهی، زیتون وحشی، انجیر، ارزن می باشد و تاکنون بیش از هفتادو پنج نوع ازگیاهان داروئی از قبیل ازگند، کلپوره، گواتک، مور، طوتری، آویشن شناسایی شده است.

حتما از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مهرستان بازدید کنید

گیشتک

یکی از مناطق زیبای منطقه، گیشتک است که دارای چشم اندازهای طبیعی و دیدنی از جمله چشمه، آبشار طبیعی و مناظر سرسبز است. منطقه گیشتک مناسب برای کوهنوردی است و از مناظر سرسبز جذاب و زیبا برخوردار است.

گیشتک با ۱۳ کیلومتر فاصله در قسمت شمال کوه بیرک جاده سراوان- مهرستان واقع است و در ۷ کیلومتری کلک و رزی قرار دارد.

این منطقه سبز و جذاب با چشمه‌ها، مناظر زیبا و نخلستان‌های طبیعی ودرختان سرسبز، پذیرای هر گردشگر و مسافری در ایام بهار است.

کلک و رزی

دارای چشمه‌های زیبا و مناظر طبیعی، نخلستان‌های سرسبز و جذاب که در فاصله ۲۵ کیلومتری تا مرکز شهر واقع شده است. مسیر دسترسی جاده زابلی به سرشهران دامنه جنوبی کوه بیرک مقابل روستای عزیزآباد است.

کاشکایی

مناظر طبیعی وچشم اندازهای بدیع، صخره مناسب برای کوهنوردی، و نخلستان‌های زیبا و سرسبز که فاصله تا مرکز شهر ۳۰ کیلومتر است و مسیر دسترسی به آن، کیلومتر ۳۰ جاده زابلی به ایرانشهر است.

ماهانی

دارای مناظر طبیعی زیبا همراه با چشمه و سرسبز و هم‌چنین صخره‌های بلند برای صخره نوردی دارد. فاصله آن تا مرکز شهر ۱۵ کیلومتر بوده و در قسمت شمالی کوه بیرک واقع است و مسیر دسترسی به آن جاده پیرجاه بالاتر از دکل صدا و سیماست.

روستای کلک

روستای «کلک» با چشمه‌های زیبا، مناظر طبیعی و نخلستان‌های سرسبز و جذاب یکی از مناطق گردشگری منحصر به فرد منطقه است.

روستای «کلک» با چشمه‌های زیبا، مناظر طبیعی و نخلستان‌های سرسبز و جذاب در فاصله ۲۰ کیلومتری تا مرکز شهر مهرستان واقع شده و یکی از مناطق گردشگری منحصر به فرد این شهرستان است.

حتما از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مهرستان بازدید کنید

قلعه مهرستان

این قلعه در حاشیه شهر زابلی شهرستان مهرستان استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و قدمت ۴۰۰ ساله را به دوش می کشد که گفته می شود تاریخ آن به قرن ۹ و ۱۰ هجری قمری بر می گردد.

این قلعه از تاریخچه جالبی بر خوردار است، در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی توسط انوشیروان بارکزائی به تصرف در میاد، انوشیروان برادر دوست محمد خان حاکم وقت بلوچستان بود.

همچنین حاکم این قلعه در آن زمان فردی به نام شاه جهان بوده است.

پس از آن در سال ۱۳۰۷ زمانی که نیروهای دولتی بر این منطقه مسلط شدند، این قلعه متروک و مرور زمان رو به نابودی نهاد. این قلعه که اکنون دچار تخریب بسیار زیادی شده است، معماری زیبا و دل انگیزی دارد و در لیست آثار ملی ایران جای گرفته است.

این قلعه دارایی مساحتی برابر با ۱۰۰۰ متر مربع است و آن را بر روی تپه ای دست ساز احداث کرده اند که از ویژگی های جالب توجه این بنا است. این سازه از نوع ساختمان های با حیاط مرکزی است که دیگر قسمت های آن در اطراف و گرداگرد حیاط ایجاد شده اند.

این بنا در قسمت هایی به صورت دو طبقه است و در بخش هایی نیز سه طبقه دارد که باعث جذابیت بیش از پیش این بنا شده است.

از دیگر ویژگی های معماری آن می توان به دو قسمتی بودن آن اشاره کرد بدین صورت که قسمتی از آن عامه نشین و قسمت دیگرش حاکم نشین بوده است. برای سقف آن از تنه درخت خرما و کرز استفاده کرده اند و در وسط حیاط چاهی برای استفاده عموم حفر شده بود.

غار اناران

غار اناران در نزدیکی مسیر اصلی جاده «گرسامان» در شهرستان مهرستان واقع شده است و یکی از غارهای طبیعی این شهرستان است.

حتما از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مهرستان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید