سیستان و بلوچستان هر گردشگری را به وجد می‌آورد همراه باشید تا بدانیم بهترین جاذبه‌های گردشگری سیب و سوران کجاست.

بهترین جاذبه‌های گردشگری سیب و سوران

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاذبه‌های دیدنی؛ قلعه‌های سب، کَنت و پَسکوه؛ تپّه‌ی شنی ریگ ملک، سنگ نگارهای تاریخی درّه‌ی واستانه دهستان پسکوه و مجموعه‌ی طبیعتی بکر رشته کوه بیرک که شامل حیاط وحش از جمله زادگاه پلنگ ایرانی و انواع حیوانات اهلی و همچنین مناظر زیبای طبیعی کوه و آبشارهای هشّانی، پورینکی، بن گر و غارهای صداکی و درّه شیران است.

منطقه حفاظت‌شده ۷۳ هزار هکتاری بیرک با گونه‌های خاص و کمیاب جانوری در شرق شهرستان سوران، یکی‌از زادگاه‌های پلنگ ایرانی است که هم‌اکنون با خشکسالی‌ها برای تداوم حیات می‌جنگد.

جاذبه‌های بهتر سیب و سوران

قلعه سب

زیباترین و سالم ترین قلعه ای است که از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان به جا مانده است. آیینه تمام نمای این قلعه که حاکمان صفویه و بعد از آن ها است، از جمله 27 بنای تاریخی استان است که هنوز پابرجاست.

قلعه سب در اوایل قرن دوازدهم هجری مرکز حکمرانی حاکم محلی بوده است. نام قلعه “سب” از نام روستای “سیب” به معنی جایگاهی که در آن آب روان است، گرفته شده است. این واژه به طایفه های کهن در سراوان هم اطلاق می شود.

قلعه کنت

یکی از مهم ترین آثار باستانی روستای کنت قلعه ای است که در ۱۵ کیلومتری بخش هیدوچ و در ۴۵ کیلومتری شهر سیب وسوران قرار دارد.

قلعه «کنت» متعلق به دوره افشاریه می باشد. این قلعه روی صخره های طبیعی در سه طبقه ساخته شده است و ورودی آن در قسمت جنوبی قلعه حدود ۱۳متر از سطح زمین فاصله دارد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری سیب و سوران

این قلعه توسط مردم عادی و با زور حاکم قدیم در سه طبقه ساخته شده است. که طبقه اول مخصوص غلامان وکنیزان و محل اسطبل اسب نگاه داری گاو و گوسفند های حاکم بوده است.

طبقه دوم وسوم آن حاکم و اقوامش زندگی می کردند. مردم عادی حق زندگی در قلعه را نداشتند این قلعه از خشت وگل خام ساخته شده است.

ناگفته نماند که این بنا بر روی یک تپه ساخته شده است ومردم خشت هارا از پائیین تپه با خر یا اسب به بالای تپه می بردند و جه بسا ان مردمانی که هیچ وسیله برای بار بردن نداشتند خشت هایی باابعاد ۴۰در۴۰ را بر پشت خم شده خود گذاشته و به بالا ی تپه می بردند.

مردم در یک صف بزرگ طویل ایستاده بودنند وموادو مصالح را دست به دست به محل کار می بردند تا کارشان زودتر تمام شودودر صورت کوتاهی توسط حاکم وقت تنبیه می شدند.این قلعه در زمینی با مساحت ۹۷۰ متر وزیر بنای ۸۴۰متر ساخته شده است.

جاهای دیدنی سیب و سوران

جاذبه های گردشگری کوه بیرک

کوه بیرک شهرستان سیب وسوران و ارتفاعات اطراف آن،از مناظر دیدنی و جاذبه های گردشگری این شهرستان است، منطقه حفاظت شده جنگلی بیرک مکانی مناسب برای رویش گیاهان دارویی درمنه، آویشن گلدر و انواع گیاهان است.

همچنین این کوه زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی می باشد،کوه های سربه فلک کشیده این منطقه به مأمن امنی برای انواع پرندگان و حیوانات وحشی تبدیل شده است.

چشمه های آب درمانی پیر گیابان

یکی از مکان هایی که معمولا سالانه افراد بی شماری جهت درمان امراض پوستی به این مکان مسافرت می کنند، چشمه های آب درمانی «پیر گیابان» در سیب و سوران است.این چشمه ها در دو دهنه کنار هم در تمامی سال های ترآبی و خشک سالی به صورت یکسان فعال هستند که سالانه ده ها نفر جهت مداوای امراض پوستی به این مکان مراجعه می کنند.

بهترین جاذبه‌های گردشگری سیب و سوران

این چشمه ها با توجه به اینکه در کنار هم قرار دارند اما دارای خواص متفاوتی هستند، به طوری که ابتدا بیمار در یکی از این چشمه ها خود را با آب غسل داده و سپس در چشمه دیگر به صورت کامل آب تنی می کند.

چشمه آب معدنی «پیرگیابان» عارضه ای طبیعی و کمتر شناخته شده در سیب و سوران است که علاوه بر زیبایی سحر انگیزش، خاصیت درمانی نیز برای بیماران دارد.

این چشمه به دلیل دارا بودن املاح معدنی، خواص طبی و درمانی برای برخی بیماری ها، همواره مقصد گردشگری مردم منطقه و دیگر نقاط استان است.

آب این چشمه بسیار شور و غیرقابل شرب است و فقط مصرف خارجی دارد که در خشکسالی های طولانی بلوچستان آب آن کم نمی شود. از این چشمه روزانه حدود ۲۰ گردشگر بازدید می کنند که عمده آنها برای بهره بردن از خواص معدنی و تاثیرگذار آب آن در درمان بیماری های پوستی به این منطقه می آیند.

دره شیری

امروزه شیری اسم مکانی مسکونی در کوه پایه بیرک شناخته می شود که بیشتر عشایر در آن منطقه سکنا دارند هستند.

در گذشته های بسیار دور ساکنین این دره برای در امان ماندن از هر گونه حمله و تجاوز دو شیر شرزه را جهت نگبانی در ورودی این دره با حفر سوراخ هایی عمیق و بزرگ در دل تخته سنگ آنها را غل و زنجیر زده اند.

امروز تنها چیزی که از این واقع بجا مانده است سوراخ های حفر شده در دوطرف این دره هست که در موازای همدیگر قرار گرفته اند و مردمانی که این جریان را سینه به سینه نقل کرده اند.

بهترین جاذبه‌های گردشگری سیب و سوران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید