جاهای دیدنی ایران پر شمار است همراه باشید و درباره جالب‌ترین جاذبه‌های بمپور سیستان و بلوچستان بدانید.

جالب‌ترین جاذبه‌های بمپور سیستان و بلوچستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: بَمپور یکی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان است که در منطقه بلوچستان واقع شده است.

بمپور دارای آب وهوای گرم ومرطوب است که دارای تابستانی طولانی و میانگین دمای آن در تابستان از ۴۰ درجه سانتی گراد بیشتر است.

می‌توان گفت که بمپور از لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌رود. براساس کاوش‌هایی که در اطراف شهر بمپور صورت گرفته‌است تاریخ پیدایش آن به زمان ساسانیان واشکانیان بر می‌گردد.

باغ خالصه بمپور

این باغ و ساختمانهای داخلی آن در قسمت منتهی الیه خیابان بخشداری و در ضلع جنوب شرقی قلعه بمپور قرار گرفته است.

باغ تاریخی خالصه بمپور از جمله بناهای زیبا و ارزشمند استان سیستان و بلوچستان است که قدمت آن به اواخر دوران قاجاریه و اوایل پهلوی می رسد.

باغ خالصه و ساختمانهای داخلی آن در قسمت منتهی الیه خیابان بخشداری و در ضلع جنوب شرقی قلعه بمپور قرار گرفته است.

این باغ بر جای مانده از باغهای خالصه گذشته است که اکنون قسمتی از تاریخ منطقه بمپور را با خود به همراه دارد، چرا که این باغ برای حاکمانی که در مواقع مختلف از زمان اشکانیان تا پهلوی بر قلعه حاکم بودند، دارای اهمیت بسیاری بوده است.

جالب‌ترین جاذبه‌های بمپور سیستان و بلوچستان

بیشترین اهمیت باغ خالصه مربوط به اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی که یک ساختمان تقریباً عظیم قسمت حاشیه غربی باغ بنا گردید و تمام غلات و باج و خراجی که از مردم منطقه گرفته می شده، در این انبارها به مساحت حدود ۱۰۰۰ مترمربع ذخیره می شدند.

این باغ زیبا با توجه به قدیمی بودن دارای سیستم آبیاری به شیوه جدول کشی بوده که دور تا دور باغ در حال حاضر موجود است.

باغ خالصه بمپور و ساختمان‌های داخلی آن در قسمت منتهی الیه خیابان بخشداری و در ضلع جنوب شرقی قلعه بمپور قرار گرفته است.

باغ تاریخی خالصه بمپور از جمله بناهای زیبا و ارزشمند استان سیستان و بلوچستان است که قدمت آن به اواخر دوران قاجاریه و اوایل پهلوی می رسد.

باغ خالصه و ساختمان‌های داخلی آن در قسمت منتهی الیه خیابان بخشداری و در ضلع جنوب شرقی قلعه بمپور قرار گرفته است.

رودخانه بمپور

رودخانه بمپور یکی از رودخانه‌های دائمی و پرآب بلوچستان است که از ارتفاعات کارواندر که در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی ایرانشهر واقع شده، سرچشمه می‌گیرد.

شاخه‌های عمده رودخانه بمپور عبارتند از کارواندر، ایرندگان و دامن که پس از پیوستن به یکدیگر و مشروب نمودن روستاهای اطراف و همچنین رسیدن به سد بمپور، کلیه اراضی سد بمپور را مشروب نموده و بقیه آب این رودخانه به ریگ‌زارهای جازموریان می‌ریزد.

جالب‌ترین جاذبه‌های بمپور سیستان و بلوچستان

قلعه بمپور

بیایید در میان این همه آثار تاریخی با معروف ترین قلعه سیستان و بلوچستان آشنا شوید . قلعه بمپور که افسانه‌های جالبی نیز درباره آن گفته می‌شود، در ۲۴کیلومتری ایرانشهر و ۱کیلومتری شمال بمپور واقع شده است. اما می‌رسیم به افسانه‌های این قلعه.

از نظر عامه مردم این قلعه متعلق به پسر اسفندیار، بهمن، است و در ابتدا نام آن به صورت بهمن پور بوده و به مرور زمان به بهمپور تغییر نام داده است. همان طور که می‌دانید پور به معنای پسر است.

حالا می‌رسیم به عمر و قدمت این قلعه. باستان‌شناسان می‌گویند این قلعه به زمان ساسانیان و اشکانیان برمی‌گردد؛ با این وجود مردم عقیده دارند این قلعه به دستور نادر شاه ساخته شده است.

باید بدانید که به هر دلیلی تصور عامه درباره این قلعه درست نبوده و بسیار قدیمی‌تر از این حرف‌ها است.

قلعه بمپور در زمان خودش اهمیت بسیاری داشته و از مهم‌ترین قلعه‌های نظامی آسیا محسوب می‌شد. این قلعه در دو بخش‌ با ارتفاع‌های متفاوت و با مصالحی مانند خشت خام روی تپه‌های مصنوعی به ارتفاع ۸۰ متر ساخته شده‌ است.

اگر به غرق شدن در تاریخ ایران‌زمین علاقه‌مندید، قلعه بمپور یکی از آن جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است که شما را به وجد می‌آورد.

قسمت فوقانی قلعه ارگ و حاکم نشین بوده است. بلندی تپه از صحن پایین بیشتر بوده به حدی که نفوذ به داخل ارگ برای مهاجمان به علت بلندی و شیب تند تپه، کار ساده ای نبوده است.

مشخص است که استقرار قلعه در بالای تپه، برحسب تصادف انتخاب نشده است، زیرا این تپه به گونه ای به اطراف مشرف شده که محال است یک مهاجم دور از چشم نگهبانان به قلعه بمپور نزدیک شود.

جالب‌ترین جاذبه‌های بمپور سیستان و بلوچستان

به همین دلیل به نظر می آید قلعه بمپور یکی از قلعه های نظامی قدیمی و مهم آسیا و خاورمیانه است.

علت نام گذاری این منطقه را به بمپور در برخی از افسانه های محلی مربوط به بهمن (پسر اسفندیار) می دانند که اول بهمن پور بوده و به مرور زمان به بمپور تبدیل شده است.

براساس اظهارنظر بسیاری از فضلای ایران و به استناد کتاب های تاریخی در قدیم الایام این محل را «بن پهل» می نامیده اند که به معنی شهر آخر است.

با بررسی آثار مکتوب گذشتگان در می یابیم که نام باستانی این محل «بن پهل» بوده که با گذشت زمان به بن فهل، بن فول، بن فور، بن پور و به بم پور (Bom pour) تغییر نام پیدا کرده و امروزه فارسی زبانان به اشتباه آن را بَم پور (Bam pour) تلفظ می کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید