رییس مرکز تحقیقات پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به عارضه‌های رنگ کردن پرتکرار مو هشدار داد.

عوارض شدید کراتینه مو که از آن بی خبرید

به گزارش سلام نو، افراد باید به شکل متعادل از فرآورده‌های آرایشی مثل رنگ مو استفاده کنند، ضمن اینکه گاهی اوقات رنگ کردن پرتکرار، ساقه مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد که از جمله این موارد می‌توان به خشکی مو، آسیب جدی به ساقه و یا موخوره اشاره کرد.

وی با بیان اینکه انواع روش‌های احیای مو مثل کراتینه، پروتئین تراپی و نام‌های دیگری که برای صاف کردن مو استفاده می‌شود، هیچ تأثیری در رشد مو ندارد، افزود: این روش‌ها به هیچ عنوان باعث افرایش و تراکم مو نمی‌شود، فقط تا حدی ساقه مو را بهبود می‌دهد.

با تاکید بر اینکه در فرایند کراتینه کردن مو نیز باید نکاتی مثل مواد مورد استفاده و رعایت تعادل در تکرار مد نظر باشد، ادامه داد: قریب به یک سال پیش مقاله‌ای در یکی از مجلات معتبر علمی دنیا منتشر شد، مبنی بر اینکه در افرادی که به صورت متناوب و بیش از حد از فرآورده‌های صاف کننده مو استفاده می‌کنند، شانس بروز سرطان‌های ناحیه رحم بیش از سایرین است. البته این موضوع ارتباط اولیه این جمعیت را بررسی کرده، اما همین تحقیقات اولیه نیز می‌تواند هشداری برای منع استفاده بی‌رویه و زیاد از حد از این مواد را به دنبال داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نژادها و جمعیت‌هایی که بیشتر افراد موی فر یا غیرصاف دارند، بیشتر از مواد حاوی کراتین استفاده می‌کنند و بررسی‌ها نشان داده در این نژادها، بروز سرطان‌های ناحیه رحم به مراتب بیشتر است، هر چند این موضوع همچنان در حال بررسی است و تأیید نهایی نشده ولی کماکان باید میزان استفاده از این مواد کنترل شده باشد.

وی درباره منع استفاده از رنگ مو نیز توضیح داد: منع مطلقی درباره استفاده از رنگ مو وجود ندارد ولی توصیه می‌شود در دوران شیردهی و بارداری تا حد امکان کمتر از این مواد اضافی و شیمیایی وارد بدن شود البته نکته اینجا است که ترکیبات رنگ به خودی خود خصوصاً در ماه‌های پایانی بارداری خیلی موضوع نگران کننده‌ای نیست، مسئله افزودنی‌هایی است که به این مواد اضافه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه املاح فلزی در برخی فرآورده‌های آرایشی مو می‌تواند مخاطرات جدی برای افراد ایجاد کند، اضافه کرد: حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که از انواع مجاز این فراورده‌ها استفاده شود که محتویات آن نیز مشخص باشد و در کنار آن هم با شرایط خاص و احتیاط از این مواد استفاده شود.

وی همچنین به سایر آسیب‌هایی که به پیاز مو وارد می‌شود، اشاره کرد و افزود: برای مثال اضافه کردن شاخه مو با هدف حجم‌دهی به موی سر چنانچه با فشار زیاد همراه باشد می‌تواند به مو آسیب جدی وارد کند. همچنین فشار و کشش برای بستن مو به صورت مداوم و یا برای ساعات طولانی می‌تواند آسیب جدی به ریشه و پیاز مو وارد کند.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید