بناهای تاریخی جنوب ایران تماشایی است همراه باشید تا بدانیم قلعه شیخ سلطان المرزوقی کجاست.

قلعه شیخ سلطان المرزوقی کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه مغویه یا قلعه شیخ سلطان متعلق به شیخ سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه و رییس قبیله المرازیق و حاکم مغویه بوده است و امروزه از جاهای دیدنی بندر لنگه به شمار می‌رود.

آن‌طور که بر می‌آید ساخت این بنا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری پایان یافته است.

این بنا در ۲ طبقه و در قسمت‌هایی هم در ۳ طبقه ساخته شده و دارای تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی، یک برج نگهبانی و ۲ بادگیر است.

ساختمان قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی بوده که قدمت حیاط اندرونی از بیرونی بیشتر تخمین زده می‌شود. دهستان مغویه یکی از دهستان‌های بخش مرکزی شهرستان است.

آشنایی با قلعه شیخ سلطان المرزوقی

شیخ سلطان مرزوقی در دوره قاجار، از حکمرانان بندرلنگه محسوب می‌شده است. او دستور ساخت این قلعه را می‌دهد. شیخ سلطان در بندر مغویه حکومت می‌کرد و رئیس قبیله المرازیق بود.

نام کامل وی شیخ سلطان بن احمد بن راشد المرزوقی بود. به همین خاطر قلعه نیز به این نام شهرت یافته است. به نظر می‌رسد قلعه در آن زمان کاربردی دفاعی و نظامی داشته است.

همچنین گفته می‌شود که قلعه شیخ سلطان بندر لنگه در دوران قاجار دارای اهمیت تجاری نیز بوده است.

قلعه شیخ سلطان المرزوقی کجاست؟

مرزوقیان یکی از قبایل بزرگ بادیه نشین اعراب محسوب می‌شدند و یکی از شاخه‌های قبیله العجمان بودند. اما این خاندان در محل سکونت خود باقی نمی‌مانند و دو بار مهاجرت می‌نمایند.

اولین هجرت آنها به سمت عمان بوده است. اما پس از مدتی به سمت سواحل شمالی خلیج فارس کوچ می‌نمایند و بندر مغویه را برای زندگی بر می‌گزینند.

این خاندان در چند نسل حکمران این منطقه بوده‌اند. سلطان احمد بن راشد نیز یکی از حکمرانان معروف این خاندان بود که در زمان خود امنیت را در منطقه برقرار ساخته بود.

ظاهرا تا بیست سال پیش هنوز زندگی در این قلعه جریان داشته است.

در آن زمان چند پیرزن داخل قلعه زندگی می‌کردند. گفته می‌شود این پیرزن‌ها خواهران شیخ بوده‌اند. اما با فوت این پیرزنها، حیات از قلعه نیز رخت بر می‌بندد و بنا نیز رو به نابودی می‌گذارد.

قلعه شیخ سلطان بندرلنگه دارای مساحتی ۲۰۰۰ متری می‌باشد. این بنا که از مکان‌های دیدنی بندر لنگه به حساب می‌آید، به طور کلی در دو طبقه ساخته شده است.

اما در بعضی بخش‌ها دیده می‌شود که قلعه سه طبقه شده است. در طبقه همکف چندین اتاق و راهرو دیده می‌شود. همچنین یک حلقه چاه و چندین انبار و طویله در این طبقه ساخته شده‌اند.

طبقه اول نیز دارای چندین اتاق دیگر است. حیاط‌هایی که در این طبقه وجود دارند به صورت اندرونی و بیرونی بنا گشته‌اند. حیاط اندرونی نسبت به حیاط بیرونی قدیمی‌تر می‌باشد.

در طبقه دوم علاوه بر اتاق‌ها و راهروهایی که آنها را به یکدیگر متصل می‌نماید آشپزخانه و حمام و دستشویی قرار دارد.

قلعه توسط برج دیده بانی که به شکل استوانه است محافظت می‌گشته است. تهویه هوای داخل نیز توسط دو بادگیر صورت می‌پذیرفته است. یکی از این بادگیرها به طور کامل فرو ریخته است. از بادگیر دیگر نیز بقایایی نصفه و نیمه به جا مانده است.

بنای قلعه خشتی است. مصالح به کار رفته در آن خشت و گل، ساروج و چوب چندل است. سقف یکی از اتاق‌ها که ظاهرا اتاق دختر شیخ بوده است، به دست هنرمندان روس نقاشی شده است.

بر روی دیوار نیز نوشته‌های روسی دیده می‌شود. اما اینکه این نقاشی و نوشته‌ها مربوط به چه زمانی هستند، مشخص نیست.

قلعه شیخ سلطان المرزوقی کجاست؟

ویژگی‌های قلعه شیخ سلطان المرزوقی

متاسفانه این قلعه تاریخی در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد. بخشی از قسمت‌های آن بر اثر بارش باران از بین رفته است. بخش‌هایی نیز در آستانه فروپاشی قرار دارند.

با وجود اینکه این قلعه در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده است، اما هنوز هم چشم انتظار مرمت است. چنانچه وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند تا چند سال آینده دیگر هیچ نشان و اثری از این قلعه باقی نخواهد ماند.

این بنا بخشی از میراث ملموس این مرز و بوم است که دارای ارزش بسیار زیادی است.

مرمت آن باعث می‌شود تا بخشی از تاریخ برای نسل‌های آینده حفظ گردد. جالب است که بدانید اداره میراث فرهنگی دلیل مرمت نشدن این بنای تاریخی مهم را عدم دسترسی به وراث قلعه اعلام کرده است.

مسیر دسترسی به قلعه مغویه

قلعه در فاصله چهل و پنج کیلومتری بندر لنگه قرار گرفته است. برای رسیدن به این قلعه ابتدا باید به بندر مغویه برسید.

از بندرلنگه به سمت عسلویه که حرکت کنید، پس از ۴۵ کیلومتر به بندر مغویه خواهید رسید. تابلوی قلعه شیخ سلطان شما را به سمت این بنا هدایت خواهد نمود.

همان‌طور که انتظار می‌رود این شهرستان آب‌وهوای شرجی و گرمی دارد؛ تا جایی که تحمل گرما و رطوبت آن در تابستان بسیار سخت و آزاردهنده می‌شود.

رطوبت این منطقه به قدری زیادی است که حتی می‌تواند تنفس را برایتان دشوار کند.

با اینکه ساکنین محلی و افرادی که سالهاست در این منطقه زندگی می‌کنند، به‌ راحتی می‌توانند با آب‌وهوا کنار بیایند اما برای مسافرین تحمل این حجم از گرما و شرجی بودن هوا سخت خواهد بود.

در نتیجه اگر شما هم رابطه خوبی با گرما و رطوبت ندارید، بهتر است که تابستان را برای سفر به این منطقه فراموش کنید.

قلعه شیخ سلطان المرزوقی کجاست؟

بنابراین اگر به دنبال فصل خوش آب‌وهوایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم پاییز و زمستان را انتخاب کنید. از اوایل پاییز تا زمستان هوا رفته رفته خنک می‌شود.

در این فصل‌ها از گرمای غیر قابل تحمل خبری نیست و می‌توانید به راحتی در شهر با پای پیاده هم رفت و آمد کنید، بدون اینکه آفتاب آزاردهنده باشد.

البته در نظر داشته باشید که برخلاف تصور این شهر گهگاهی باران‌های پاییزی شدیدی خواهد داشت تا جایی که جریان آب تبدیل به سیل می‌شود. این باران‌ها در فصل پاییز ناگهان شما را غافلگیر می‌کنند و به صورت رگباری شروع و به سرعت هم متوقف می‌شوند.

آدرس: ایران، هرمزگان، بندرلنگه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید