افزایش خطر ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان از جمله مهمترین عوارض مصرف زیاد نمک محسوب می‌شوند.

خطرات مرگبار مصرف زیاد برای معده و پوکی استخوان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، زهرا باقری روز سه شنبه بیان کرد: مصرف زیاد نمک از جمله در غذاهای پرنمک و نمک سود شده و تنقلات شور، مخاط معده را تخریب کرده که یکی ازراه‌های افزایش خطرسرطان معده است.

وی افزود: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت ، وجود ۱.۵ گرم نمک در ۱۰۰ گرم یک محصول غذایی پرنمک و کمتر از ۰.۳ گرم، کم نمک تعریف می‌شود.

باقری ادامه داد: اگر به تدریج مقدار نمک افزوده شده به غذا را کاهش دهید ظرف چند هفته ذائقه شما به غذای کم نمک عادت می‌کند.

این کارشناس توصیه کرد: جهت کاهش دریافت نمک و پیشگیری از سرطان، باید مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس که حاوی نمک زیادی است به حداقل برسد.

وی اظهار کرد: بهتر است مصرف غذاهای کنسروی کاهش یابد و در صورت مصرف ، از انواع کم نمک آنها استفاده شود.

باقری بیان کرد: برای طعم دادن به غذا به جای نمک از چاشنی‌های دیگر مانند سبزی‌های معطر، سیر و آب لیمو استفاده و به برچسب تغذیه ای محصولات غذایی از نظر میزان نمک ( سدیم) توجه کنید..

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان با مصرف زیاد نمک اضافه کرد: برای حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از شکستگی آنها باید نمک مصرفی را به کمتراز پنج گرم در روز(کمتر از یک قاشق مرباخوری) کاهش یابد و روزانه ۲ تا سه واحد از گروه شیر و لبنیات کم چرب (کمتر از ۲.۵ درصد چربی )توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای کم نمک در سن بلوغ دختران، خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین میانسالی را کاهش می‌دهد.

باقری تاکید کرد: مصرف کم گروه شیر و لبنیات و مصرف زیاد نمک ۲ عامل مهم در بروز پوکی استخوان هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید