بناهای تاریخی و گردشگری استان یزد تماشایی است همراه باشید و از چند جاذبه تاریخی مروست یزد که باید دید، بدانید.

چند جاذبه تاریخی مروست یزد که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: مَروست شهری است در بخش مروست استان یزد ایران. بخش مروست از غرب با شهرستان بوانات استان فارس و از شرق به روستای خبر استان کرمان و از جنوب به بخش هرات استان یزد همسایه است.

مجموعه بناهای تاریخی مرکزی مروست نقطه دیدنی تاریخ این شهر است. این مجموعه عبارت است از: مسجد شاه حسین مروست، متعلق به دوران قاجاریه (که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است)، مسجد حاجی قاسم، گنبدی، قلعه تاریخی مروست، مسجد جامع، بقعه شیخ عبدالله، بقعه شیخ بهاالدین و کاروانسرای شعبه.

محصولات کشاورزی این منطقه عبارتند از:گندم، جو، ذرت، انگور، پسته و انار این شهر مهم‌ترین قطب کشاورزی استان یزد و یکی از مناطق اصلی تولید انگور در ایران می‌باشد.

قلعه مروست

قلعه باستانی مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر با وسعتی قریب هشت هزار مترمربع واقع شده که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ می ‏‏‌کشد و از این حیث در نوع خود منحصر بفرد است. آثار موجود حکایت از حیات این بنای تاریخی در دوران‌ مختلف تاریخی دارد.

این قلعه از بلندترین قلعه‌ های ایران است که از نظر ارتفاع، نماد و یادآور خاطرات قلعه فلک‌ الافلاک لرستان و ارگ عظیم بم است.

چند جاذبه تاریخی مروست یزد که باید دید

از آثار کشف شده در این قلعه تاریخی می توان به وجود خشت های ۴۰*۵۰ دارای علامت، آجرهای نقش دار، پی سوز و غیره اشاره کرد که آثار بجا مانده از دوران اشکانی، ایلخانی و صفویه هستند.

بخش‌ های موجود قلعه شامل رامپ یا پلکان ورودی، هشتی ورودی، شاه نشین، سه برج دیده بانی، حصار و تیرکش های موجود است.

قلعه تاریخی مروست که از لحاظ موقعیت مکانی در وسط شهر مروست قرار گرفته در تاریخ دیماه ۷۸ به شماره ۲۵۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه با ساختاری از مصالح خشت و گل و به کارگیری آجر در سر در آن بر بالای بلندی و مشرف به شهر مروست قرار دارد.

این قلعه دارای سه برج مدور در سه گوشه آن است در قسمت ضلع جنوب شرقی قلعه بجای برج، سر در ورودی قلعه قرار گرفته است.

سر در قلعه در دو طبقه بنا شده است که سقف طبقه اول کلا فرو ریخته است و فقط پایه‌های آن بجا مانده است.

قرار گرفتن بر بلندی و اشراف آن به شهر و جاذبه و نمای آن از دوردست و به هنگام ورود به مروست از خصوصیات بارز این بنا محسوب می شود.

برج علی آباد

برج علی آباد در واقع بخش به جا مانده قلعه علی آباد می باشد که تزیینات گچی پیش بخاری و طاقچه های فضای جنب برج به خوبی مشخص است.

این برج تاریخی مربوط به دوره افشاریه و زندیه می باشد و در سال ۱۳۸۷ با شماره ثبتی ۲۳۱۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این برج در شهرستان خاتم، بخش مروست، دهستان هرابرجان، روستای هرابرجان واقع شده است.

چند جاذبه تاریخی مروست یزد که باید دید

بقعه شیخ عبدالله

بقعه شیخ عبدالله مروست که به شماره ۲۷۶۹ در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است، از بناهای تاریخی فاخر دوره صفویه در شهرستان خاتم محسوب می‎‎شود.

بقعه شیخ عبدالله، ظاهراً از آثار عصر صفوی است و محلی خانقاه‌ مانند بوده که بعدها به مزار تبدیل و بقعه و غرفات دیگری بدان ضمیمه و الحاق شده است.

این بنا از جمله بناهای چند فضایی است که فضای اصلی آن یک فضای چهار صفه یا فضای مرکزی با گنبد کاربندی است و برای رسیدن به این فضا باید از یک فضای چهار صفه دیگر عبور کرد که پوشش فضای مرکزی این چهار صفه نیز از نوع گنبد کاربندی است و ورودی‌های اصلی به بنا نیز از دو فضای شمالی و شرقی این چهار صفه امکان‌پذیر است.

این فضا دارای پوشش گنبدی از نوع سازه کاربندی است و از طریق روزنه‌های بالای گنبد و نیز روزنی در جنوب شرقی خود نورگیری مناسبی دارد و در صفه جنوبی آن محرابی ایجاد شده است.

بقعه شیخ عبدالله، ظاهراً از آثار عصر صفوی است و محلی خانقاه‌مانند بوده که بعدها به مزار تبدیل و بقعه و غرفات دیگری بدان ضمیمه و الحاق شده است.

این بنا از جمله بناهای چند فضایی است که فضای اصلی آن یک فضای چهار صفه یا فضای مرکزی با گنبد کاربندی است و برای رسیدن به این فضا باید از یک فضای چهار صفه دیگر عبور کرد که پوشش فضای مرکزی این چهار صفه نیز از نوع گنبد کاربندی است و ورودی‌های اصلی به بنا نیز از دو فضای شمالی و شرقی این چهار صفه امکان‌پذیر است.

صفه‌های کنار چهار صفه ورودی دارای پستوهایی نیز هست.فضای چهار صفه دوم که اصلی‌ترین فضای این مجموعه محسوب می‌شود، از ارزش معماری بیشتری نسبت به فضای پیشین برخوردار است.

بر بالای این محراب نقش بسیار زیبا به اندازه ۱۱۱×۱۴۰ سانتی‌متر وجود دارد که مجلس جنگ و شکار کردن شیر و به امضای “العبد الفقیر قنبر علی” است و نقش آن به اسلوب و کار عصر صفوی است و شکل و لباس مردی که شیر شکار می‌کند همانند آثار آن دوره است.

چند جاذبه تاریخی مروست یزد که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید