۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 55491824

بناهای تاریخی استان یزد بسیار جذاب است همراه باشید تا بدانیم قلعه مهرجرد کجاست.

قلعه مهرجرد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه مهرجرد با بنایی تاریخی، از دیدنی های میبد به شمار می‌آید و به دوره‌های زندیه و افشاریه تعلق دارد. با بنایی سه طبقه، این قلعه از خشت و گل ساخته شده و در ورودی آن از جنس چوب است.

حصارهای قلعه مهرجرد، چینه‌ای هستند و روی آن‌ها تزییناتی از مصالح اصلی کار شده است. قلعه چهار برج در چهار گوشه دارد و یک برج آن نیز در بخش جنوب، به‌عنوان دروازه است.

پیرامون قلعه را نیز خندقی دربرگرفته بود که امروزه از آن آثاری به‌جای نمانده است. این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰، با شماره‌ ثبت ۴۱۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آشنایی با قلعه مهرجرد

در شهر میبد یزد قلعه‌های تاریخی و باستانی زیادی به چشم می‌خورند که از گذشتگان ما به یادگار مانده است. قلعه مهرجرد یکی از نمونه‌ قلعه‌های باقی مانده از دوره زندیه و افشاریه است که در محله‌ی درقلعه میبد قرار دارد.

چهار گوشه‌ی قلعه مهرجرد با ۴ برج احاطه شده است همچنین درب جنوبی این قلعه نیز یک برج در بالای سر خود دارد که در گذشته از این برج‌ها بیشتر برای دیده‌بانی شهر استفاده می‌شد.

قلعه مهرجرد کجاست؟

در چهار سمت بنای قلعه مهرجرد خندق بزرگی در گذشته حفر شده بود که از بنا محافظت می‌کرد که اکنون اثری از آن باقی نمانده است. کلیت قلعه مهرجرد از سه طبقه تشکیل شده که به وسیله‌ی پله‌هایی ارتباط عمودی طبقات ممکن می‌شد.

در ساخت این قلعه از انواع پوشش‌های گلی و خشتی که در معماری اصیل ایرانی رایج بوده استفاده شده است.

در گذشته از قلعه مهرجرد به صورت مکانی امن برای پناه گرفتن استفاده می‌شد که بعدها مکتب درس در آنجا برگزار می‌گردید و تا مدتی مردم میبد از آنجا به عنوان انباری جهت نگهداری اقلام خود استفاده می‌کردند.

در ساخت حصارهای قلعه مهرجرد، از چین‌های زیبایی که از حاصل تزیینات مصالح به کار رفته در خود قلعه است استفاده شده که دیدنش برای هر بیننده‌ای جذاب است.

در کنار قلعه مهرجرد می‌توانید از دیگر دیدنی های میبد همچون مسجد جامع، مسجد جامع فیروزآباد، نارین قلعه، یخچال تاریخی میبد و موزه زیلوی نیز دیدن کنید.

در شهر میبد به غیر از دیدن جاذبه های گردشگری، پیشنهاد می‌کنیم از سوغاتی‌های این شهر که شامل زیلو، کلاه حصیری، چلیپایی، نقش سرو و ریسمان می‌شود یادگاری ببرید و از خوراکی‌های محلی و خوشمزه میبد نوشِ جان کنید.

قلعه مهرجرد، قلعه‌ای متعلق به دوره‌های زندیه و افشاریه در شهر میبد یزد است. این قلعه از خشت و گل ساخته شده و ۳ طبقه دارد. در ورودی قلعه از جنس چوب است.

حصارهای قلعه مهرجرد، چینه‌ای بوده و روی آن‌ها تزییناتی از مصالح اصلی کار شده است. قلعه مهرجرد در شهر میبد، در محله‌ای به نام «در قلعه» در خیابان آیت‌الله حانری قرار دارد. قلعه مهرجرد در مهر ۱۳۸۰ ثبت ملی شده است.

  • آدرس:‌ میبد، خیابان آیت‌ الله حانری

قلعه مهرجرد کجاست؟

درباره شهر بی‌همتای میبد

قلعه مهرجرد یا مهرگرد میبد از دیگر قلعه‌های به جا مانده از دوران پیش از اسلام است. اما در دوره اسلامی و مخصوصا زندیان و افشاریان، توسعه پیدا کرده است. قلعه مهرجرد چهار برج و یک دروازه اصلی دارد.

میبد به شهر سفال و زیلو معروف است. شهری که کوچه به کوچه‌اش با بناهای خشتی و سردرها و گنبدهای آجری تزیین شده. اگر چند روز در شهر بمانیم، کم‌کم چشم‌مان به رنگ گلی ساختمان‌ها هم عادت می‌کند.

میبد، در شمال یزد قرار گرفته و از شرق و شمال به اردکان و از جنوب و غرب هم به شهرستان صدوق می‌رسد.

اگر از تهران به سمت میبد حرکت کنیم، بدون توقف، ۶ ساعت بعد می‌رسیم. البته مسیر بیابانی ما را مجبور می‌کند تا حداقل یک بار هم که شده، بین‌راه و نزدیک کاشان کنار بزنیم و نفسی تازه کنیم.

قطارهای تهران به کرمان و بندرعباس هم در این شهر توقف می‌کنند. از قم، کاشان، اصفهان و کرمان هم راه ریلی وجود دارد.

اگر با اتوبوس به سمت میبد حرکت کنیم باید در ترمینال شهر در بلوار مدرس پیاده شویم. اتوبوس‌های تهران به میبد هم از میدان آزادی حرکت می‌کنند.

برای سفر هوایی هم باید ابتدا از هر شهری که هستیم به یزد برویم و بعد فاصله ۵۶ کیلومتری تا میبد را با تاکسی‌های فرودگاه شهید صدوقی طی کنیم.

مسافریان زیادی در زمان عاشورا به میبد می‌روند که روضه‌خوانی‌ها و عزاداری‌های مردم محلی را ببینند. تعزیه، یکی از جدی‌ترین نمایش‌های مردم میبد در عاشورا است.

علاوه بر آن، میبدی‌ها، مراسمی به اسم شاه‌حسن، شاه حسین برگزار می‌کنند که از دو روز قبل از محرم شروع می‌شود.

قلعه مهرجرد کجاست؟

در این مراسم فاصله مهدیه میبد تا یکی از امامزاده‌های شهر را آب و جارو می‌کنند و همه مردم شهر به شکل یک دایره کمرهای هم راه گرفته‌ و شاه‌ حسن و شاه حسین می‌گویند.

یکی دیگر از مراسم‌ها در حسینه روستای رکن‌آباد برگزار می‌شود که سنگ‌زنی و یا جغحغه زنی به آن می‌گویند. در آن برای امام حسین (ع) شعر می‌خوانند و با دو سنگ به هم می‌زنند.

میبد هم مثل یزد، منطقه‌ای خشک و کویری‌ست. برای همین اگر به عاشورای میبد نرسیدیم بهتر است یک ماه سرد را انتخاب کنیم یا در بهار به این شهر برویم.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید