بناهای تاریخی استان یزد شگفت‌انگیز است همراه باشید تا بدانیم قدمت نارین قلعه میبد چقدر است.

قدمت نارین قلعه میبد چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: کارشناسان معماری بر این عقیده‌اند که قرارگیری و احداث نارین‌ قلعه روی زمینی بکر صورت نگرفته است.

آثاری از معماری به‌صورت ساختارخشتی در بخش‌ها و لایه‌های زیرین، قسمت‌های زیر دیوار شمالی و بخش شاه‌نشین وجود دارد که اهمیت این مجموعه‌ را نشان می‌دهند.

این ساخت‌وسازها نیز ظاهرا روی بخشی با قدمت بیشتر انجام شده است که حضور آثار ناشی از سوختگی و تنور و همچنین تعدادی سفال مربوط به دوران آهن که در زیر سازه‌ خشتی وجود دارد، می‌توانند بر این ادعا صحه بگذارند.

نارین قلعه کجاست

بهتر است قبل از هر چیز مکان دقیق این قلعه تاریخی و جهانی را بیان کنیم.

قلعه میبد در استان یزد، شهرستان میبد، میدان شهرداری واقع شده است. این قلعه باشکوه یکی از کهن‌ترین قلعه‌های تاریخی در ایران است که در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان یک آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • ساعت بازدید از نارین قلعه از هشت تا ۱۷ است.
  • هنگام بازدید از قلعه به آن صدمه نزنید و در حفاظت از آن بکوشید.
  • نارین قلعه میبد در روزهای شنبه عصر، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع) در ۲۱ رمضان، رحلت پیامبر (ص) در ۲۸ صفر، رحلت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد و ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است.

  • موقع غروب بهترین زمان‌ برای عکاسی در نارین قلعه است.

قدمت نارین قلعه میبد چقدر است؟

نارین قلعه میبد یکی از قدیمی‌ترین بناهای موجود در این شهرستان است که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این قلعه بر روی تپه‌ای به ارتفاع حدودا ۲۵ متر قرار گرفته و ارتفاع آن به گونه‌ای است که با ایستادن بر فراز قلعه، می‌توان تمام شهر را دید.

نارین قلعه شهر میبد در بدو ورود اسلام به ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده است؛ چرا که از آن به عنوان مکانی مستحکم و غیرقابل‌نفوذ در برابر دشمنان استفاده می‌شده است.

شبکه زیرزمینی ساخته شده در نارین قلعه یکی از جالب‌ترین نکات مربوط به این بنای تاریخی است؛ این راه‌های زیرزمینی برای تهیه و تدارک مایحتاج افراد حاضر در قلعه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند که به گفته باستان‌شناسان، هیچ بیگانه و متجاوزی موفق به فتح آنها نشده بود.

بعضی از باستان‌شناسان قدمت سکونت در نارین قلعه را حدودا سه الی چهار هزار سال قبل از میلاد تخمین زده‌اند؛ قدمتی که باعث می‌شود این قلعه نه تنها به یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی میبد تبدیل شود، بلکه گفته می‌شود کهن‌ترین تاریخ تمدن بشری یزد نیز متعلق به آن است.

معماری بی‌همتای نارین قلعه

جنس مصالح نارین قلعه همانند ارگ بم تمام از خشت است اما تفاوت سایز آجرهای خشتی آن نشان از استقرار حکومت‌های مختلف در این قلعه می‌باشد. همچنین وجود سازه‌های خشتی در قسمت‌های پایینی قلعه نشان می‌دهد این قلعه مرتفع بر روی باقی‌ مانده مجموعه ‌ای دیگر ساخته شده است.

از این رو باستان شناسان معتقد هستند این مکان هنوز دارای استرار بسیاری است که کشف نشده است. این قلعه همانند بسیاری از دژهای دیگر دارای بخش‌های مختلفی چون بخش پایینی وبالایی است.

قدمت نارین قلعه میبد چقدر است؟

بخش پایینی نارین قلعه که به مسجد، گذرگاه، حمام و بخش مردم نشین اختصاص داشت خسارات زیادی دیده و تقریبا چیزی از این قیمت باقی نمانده است

خش بالایی یا همان حاکم نشین از عمارت و بخش‌های مختلفی ساخته شده که به صورت حلزونی تا بالاترین قسمت این قلعه که شاه نشین نام دارد می‌رسد.

وقتی به قسمت شاه نشین نارین قلعه می‌رسید می‌توانید تمام شهر میبد را زیر پای خود ببینید این قلعه همانند نقطه‌ عطف و جدا کننده‌ی بافت قدیمی از بافت جدید شهر میبد است.

سیستم دفاعی این قلعه همانند دژها و ارگ‌های آن زمان به صورت خندق بوده و همین امر باعث شده تا متجاوزی نتواند وارد این قلعه شود.

همچنن تعدا ۴ برج در اطراف برای نگهبانی و محافظ ازنارین قلعه تعبیه شده بود که متاسفانه اکنون فقط برج مرکزی و اصلی باقی مانده و تنها خرابه‌هایی از دیگر برج‌ها به جای مانده است.
جالب است بدانید سیستم تهیه و انتقال مواد غذایی در نارین قلعه توسط کانال‌هایی زیر زمینی انجام می‌شود. نور این قلعه عظیم نیز از طریق سوراخ ‌ایی که در قسمت دیوار حفر شده تامین می‌شده است.

بخش‌های جالب نارین قلعه

خندق

از نکات معماری جالب در ساخت این مجموعه‌ عظیم تاریخی می‌توان به حفر خندقی اشاره کرد که نقب‌های زیر آن تا امتداد یک فرسنگ ادامه دارد.

همان گونه که در تمامی شهر قلعه‌های ایران، حفر خندق بخشی از امور دفاعی شهر بوده، در طراحی این شهر قلعه نیز حفر خندق با هدف امور دفاعی و نظامی در مقابل تجاوز و حمله‌ بیگانگان صورت گرفته است.

برج

نارین‌ قلعه‌ میبد، چهار برج گرد با ارتفاع زیاد دارد که متاسفانه در عصر حاضر تنها بخش مرکزی آن‌ها بر جا مانده است.

قدمت نارین قلعه میبد چقدر است؟

اتاق

ساخت اتاق‌های فراوان و تودرتو، یکی دیگر از بخش‌های معماری در این دژ استوار است که تعداد زیادی از این اتاق‌ها به‌دلیل قرارگیری در قسمت‌ها و طبقات زیرین قلعه و فروریختن راهروها قابل دسترسی و اکتشاف نیستند.

برخی از کارشناسان معماری معتقدند که در ابتدا این قلعه را با حفر خندق پی‌ریزی کرده‌ و سپس پنج طبقه را با استفاده از مصالح خشت و گل احداث کرده‌اند.

ابعاد خشت‌هایی که در ساخت این بنا مورد استفاده قرار گرفته است، با یکدیگر تفاوت دارد و همین امر نشان‌دهنده ساخت و تکمیل قلعه در دوران مختلف تاریخی است.

برخی از این خشت‌ها که احتمال می‌رود در دوران مادها استفاده شده باشند، از ابعادی برابر با ۱۰*۲۴*۴۰ سانتی‌متر برخوردار هستند.

پل چوبی

پلی چوبی برای این قلعه تعبیه شده بود که با احداث خیابان در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی از بین رفت. گویا علت تعبیه‌ این پل که در بخش غربی قلعه قرار داشت، ارتباط قلعه با شهر بوده است که در مواقع لزوم روی خندق قرار می‌گرفت.

دروازه ورودی

دروازه‌ ورودی با دو برج در بخش غربی قلعه قرار دارد که برای تردد و محافظت از آن‌ به کار می‌رفت.

چاه

یک چاه بسیار قدیمی و چهارضلعی در قلعه وجود دارد که نشان‌دهنده قدمت دیرینه این بنا است.

شبکه‌های زیرزمینی

از نکات جالب در مورد این مکان تاریخی می‌توان به حضور شبکه‌های زیرزمینی قابل تردد اشاره کرد که طراحان و معماران آن دوران، آن‌ها را برای تدارک و تهیه‌ مایحتاج زندگی افراد از جمله آب و غذا احداث کرده‌ بودند؛ راه‌هایی که گفته می‌شود هرگز توسط هیچ بیگانه و متجاوزی فتح نشد.

برخی از باستان‌شناسان، قدمت سکونت در این مجموعه‌ تاریخی را حدود سه تا چهار هزار سال قبل از میلاد برآورد کرده‌اند. بر اساس این قدمت به نظر می‌رسد که نارین‌قلعه از کهن‌ترین تمدن بشری تاریخ یزد برخوردار باشد.

قدمت نارین قلعه میبد چقدر است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید