جاذبه‌های گردشگری استان خراسان جنوبی بسیار دیدنی هستند پس حتما از تالاب کجی نمکزار نهبندان بازدید کنید.

حتما از تالاب کجی نمکزار نهبندان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: تالاب کجی نمکزار در شمال‌غربی روستای چاه دراز و در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان قرار دارد. با ۲۲۷۶۵ هکتار وسعت، این تالاب از پدیده‌های منحصربه‌فرد در شرق کشور و از جاذبه های گردشگری نهبندان به‌شمار می‌رود.

با توجه به آبگیری خوب تالاب، در سال حدود ۵۰۰۰ گونه از پرندگان آبزی و کنار آبزی از قبیل مرغابی سرسبز و فلامینگو به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

از پرندگان بومی منطقه می‌توان به زاغ بور، هوبره و عقاب طلایی و از خزندگان به مار قیطانی، مار شتری، مار پلنگی و تیر مار و بزمجه‌ بیابانی اشاره کرد.

حاشیه تالاب نیز زیستگاه ۱۴ گونه پستاندار از قبیل خرگوش، روباه، کفتار، گرگ، پایکا، پامسواکی، زرده‌بر و تشی است.

آب تالاب به واسطه املاح معدنی موجود در آن خواص درمانی بسیاری برای بیماری‌هایی نظیر آرتروز، رماتیسم و بیماری‌های مفاصل دارد.

آشنایی با تالاب کجی نمکزار

شهرستان نهبندان یکی از شهرستان استان خراسان جنوبی به شمار می رود که به دلیل نوع اقلیمی که دارد از جاذبه های طبیعی متنوعی برخوردار است.

در این شهرستان می توانید انواع گوناگونی از این جاذبه ها را مشاهده کنید که یکی از آنها تالاب کجی نمکزار نهبندان محسوب می شود.

تالاب کجی نمکزار نهبندان در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده بیرجند – زاهدان قرار دارد که محل حضور پرندگان مهاجر در همه فصول است.

تالاب کجی نمکزار نهبندان در کشور ایران، استان خراسان جنوبی و حوضه آبخیز سهل آباد واقع شده است.

حتما از تالاب کجی نمکزار نهبندان بازدید کنید

مختصات جغرافیایی حوضه آب خیز سهل آباد بین طول ۵۹ درجه و ۳۴ دقیقه تا ۶۰ درجه و ۱۴ دقیقه شرقی و ۳۱ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۳۰ دقیقه شمالی قرار گرفته است.

مساحت کلی کلی این حوضه ۲۶۱۵ کیلو مترمربع است، که تالاب کجی حدود ۷ کیلو متر مربع از این مساحت را به خود اختصاص می دهد. متوسط ارتفاع حوضه ۱۸۶۰ متر است.

این تالاب اهیمت ویژه ای در حفظ پرندگان منطقه دارد و در واقع به عنوان توقفگاه بین راهی در هنگام مهاجرت تابستانه و زمستانه پرندگان به شمار می رود.

این تالاب سالانه میزبان پرندگان مهاجری است که از میان آنها می توان به پرندگانی همچون غازسانان، کشیم سانان، لک لک شکلان و آبچلیک شکلان را نام برد.

از طرف دیگر تالاب کجی مأمن امنی برای زیست پرندگانی همچون اردک سرسبز و زاد آوری گونه هایی همچن چکچک، سسک ابرو سفید و سسک نیزار محسوب می شود.

همچنین این محوطه پوشش گیاهی خاص خود را دارد که از آن جمله می توان به نی، تاغ و گز اشاره نمود.

تالاب کجی یک تالاب فصلی به شمار می رود که آبگیری آن به ریزش باران و جوشش چشمه‌های کرانه تالاب وابسته است و معمولا از اواسط پاییز آغاز می شود، که در حال حاضر پهنه آبی و مدت زمان آبی آن به دلیل کاهش بارندگی‌ها و همچنین برداشت بی‌رویه آب توسط چاه موتورهای اطراف تالاب کاهش چشمگیری داشته است.

این تالاب همچنین زیستگاه حیواناتی مانند خرگوش، روباه، کفتار، گرگ، پایکا، پامسواکی، زرده‌بر و تشی است.

املاح معدنی موجود در تالاب،دارای خواص درمانی برای بیماری‌هایی نظیر آرتروز، رماتیسم و بیماری‌های مفاصل محسوب می شود.

بهترین زمان برای دیدن این تالاب فصل بهار است که در اوج زیبایی خود قرار دارد و بیشترین حجم آب را دارد.

اگر می خواهید از پرندگان مهاجر دیدن کنید می توانی فصل تابستان یا زمستان سری به این محوطه بزنید تا گونه های پرندگان مختلف را از نزدیک ببنید.

حتما از تالاب کجی نمکزار نهبندان بازدید کنید

خطری تکراری برای تالاب کجی نمکزار نهبندان

تالاب کجی نمکزار نهبندان، یکی از تالاب های شرق کشور است که در معرض خطر خشک سالی قرار دارد و به عنوان یکی از ظرفیت های ملی و جهانی محیط زیست ایران که در معرض یک فاجعه ی محیط زیستی قرار گرفته است، با همت هنرمندان مجسمه ساز، توجه مسئولان و رسانه ها را به خودجلب کرد و اکنون با این توجه ها، قرار است سرنوشت دیگری برای این تالاب رقم بخورد.

در طی ۶ سال گذشته، خشکسالی، بلای جانتالاب کجی نمکزار نهبندان، شده بود و اکثر نقاط این تالاب را دچار خشکی کرده بود.

اما تنها یک ایده هنری، نگاه های تمام کشور را به سمت این تالاب برگرداند و اکنون همه می داننند که حال این روزهای تالابی در ۷۵ کیلومتری نهبندان خوش نیست.

میزان خشکسالی که هر سال بیشتر از سال های قبل می شود و رمق این تالاب را می کشد اما با برگزاری جشنواره هنری ملی که هنرمندان مجسمه ساز در نقطه ی کانون توجه آن هستند، امیدی تازه برای توجه و بهبود وضعیت این تالاب نمکی به وجود آمده است.

در طی این سال هایی که تالاب با خشکسالی دست و پنجه نرم می کرد، هنرمندان مجسمه ساز از همه ی نقاط کشور خود را به تالاب کجی نمکزار می رسانند تا با استفاده از خاک و گل تالاب، آثاری با مضمون هرآن چه که در طبیعت حضور دارد را با استفاده از خود همان طبیعت، خلق کنند.

تاثیر این جشنواره بر حفظ محیط زیست این تالاب از زبان پرویز آرامنش، هماهنگ کننده ی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، این است که برای حفظ این تالاب، ما احتیاج به توجه و اعتبار داریم و چه بسا که این اعتبار را از همین راه برای احیای این تالاب به دست باید بیاوریم.

وی در ادامه از قول مسئولان تهرانی برای تخصیص بودجه ی ۸۰۰ میلونی برای احیای این تالاب خبر داد.

از نظر آرامنش، این تالاب جاذبه های زیستی فراوانی نیز در کنار تمام ارزش های زیست محیطی اش دارد و می توان در صورت احیای این تالاب، آن را به عنوان یک اکو توریسم نیز در منطقه به حساب آوریم. تا کنون تلاش های بسیاری نیز برای جهانی شدن این تالاب نیز صورت گرفته است.

حتما از تالاب کجی نمکزار نهبندان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید