اتحادیه اروپا که تاکنون به دلیل مواضع ناهماهنگ کشورهای عضو برای میانجی‌گری در جنگ غزه شکست خورده، اکنون در قبال درخواست آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در غزه به شکل عمده سکوت کرده است.  

ادامه سکوت اروپا در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، تارنمای یورونیوز با اشاره به جلسات رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری مستقر در لاهه که روز جمعه وارد دومین روز خود نوشت:

این پرونده که آفریقای جنوبی ماه گذشته میلادی در این دیوان عالی تشکیل داد، بیان می کند که محاصره رژیم اسرائیل در غزه به مثابه نسل کشی و ناقض کنوانسیون نسل کشی سال ۱۹۴۸ است.

این کنوانسیون به طرف های عضو شامل رژیم صهیونیستی و آفریقای جنوبی، حق جلوگیری و توقف جنایات های مرتبط با نسل کشی را می دهد. این جنایات به عنوان اقداماتی «با هدف نابودی کلی یا جزیی گروه های مذهبی، ملی، قومی و نژادی» تعریف می شود.

این نبرد قانونی، رژیم اسرائیل را برای اولین بار در موضع دفاعی در جنگ غزه در مقابل این دادگاه بین المللی قرار می دهد.

آفریقای جنوبی از دیوان بین المللی دادگستری خواسته است که به طور موقت دستور آتش بس در غزه را صادر کند و موجب کاستن از درد و رنج مردم در این منطقه تحت محاصره شود که به گفته مقامات وزارت بهداشت غزه از اکتبر گذشته بیش از ۲۳ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

رژیم صهیونیستی مدعی است که پرونده تشکیل شده «برچسب زدن» به این رژیم است و وعده داده آن را به چالش بکشد اما متحدان غربی این رژیم و از جمله آمریکا و انگلیس نیز با انتقادهایی مواجه اند.

این تارنما با اشاره به سکوت اتحادیه اروپا در قبال این پرونده نوشت: سخنگوی کمیسیون اروپا این هفته بار دیگر تاکید کرد که این اتحادیه از دیوان بین المللی دادگستری حمایت می کند اما از حمایت از پرونده نسل کشی علیه رژیم صهیونیستی خودداری کرد.

پیتر استانو سخنگوی امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: درباره این پرونده خاص، کشورها حق دارند پرونده ها یا شکایت های خود را ارائه دهند. اتحادیه اروپا بخشی از این شکایت نیست. این پرونده اصلا برای ما نیست که درباره آن اظهارنظر کنیم.

سکوت اتحادیه اروپا به دنبال تلاش های این اتحادیه برای حفظ بی طرفی در درگیری غزه و حتی تایید حق رژیم صهیونیستی در دفاع از خود انجام شده است. اتحادیه اروپا فقط به درخواست برای حفظ جان غیرنظامیان و جلوگیری از تعویق کمک های انسان دوستانه بسنده کرده است.

بروکسل تاکنون از درخواست جمعی برای آتش بس در غزه خودداری کرده و فقط خواستار «وقفه بشردوستانه» برای تضمین دستیابی به کمک های انسانی شده است.

صدر اعظم اتریش و نخست وزیر جمهوری چک در بیانیه مشترکی تردید خود را از روند رسیدگی به این پرونده در دادگاه ابراز کرده و مدعی شدند: ما مخالف تلاش ها برای سیاسی کردن دیوان بین المللی دادگستری هستیم.

مجارستان، پرونده آفریقای جنوبی در این دیوان و پیتر سیارتو وزیر امور خارجه این کشور «حملات علیه رژیم صهیونیستی» را در شبکه اجتماعی فیسبوک محکوم کرده است.

به نوشته یورونیوز، حمایت اتحادیه اروپا از این شکایت آفریقای جنوبی تاکنون پراکنده و منزوی بوده است.

پترا دو سوتر (Petra De Sutter) معاون نخست وزیر بلژیک، که دولتش به عنوان حامی ترین دولت فلسطینی در اروپا شناخته می شود، به تازگی گفت که از بلژیک می خواهد تا به شکل رسمی از پرونده آفریقای جنوبی حمایت کند.

دولت بلژیک، که ائتلاف پیچیده ای متشکل از هفت حزب است، هنوز درخواست دو سوتر را تایید نکرده اما پنج میلیون یورو بودجه اضافی برای دادگاه کیفری بین المللی یکی دیگر از دادگاه های بین المللی مستقر در لاهه را جهت بررسی جنایات جنگی احتمالی در درگیری بین رژیم اسرائیل و حماس متعهد شده است.

لئو وارادکار نخست وزیر ایرلند که دولتش یکی از حامیان کشور فلسطین در اروپا است هر گونه پیوستن ایرلند به این شکایت آفریقای جنوبی را به رغم فشار از سوی قانونگذاران ایرلندی منتفی دانسته است.

اسپانیا نیز به عنوان منتقد جنگ رژیم اسرائیل در غزه از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده و این در حالی است که ۲۵۰ نفر از کارشناسان حقوقی عریضه ای به دولت این کشور ارائه داده و خواستار حمایت آن از این شکایت شده اند.

فیلیپ دام (Philippe Dam) مدیر اتحادیه اروپا در امور دفاعی دیده بان حقوق بشر نیز در گفت‌وگو با یورونیوز گفت که پرونده دیوان بین المللی دادگستری فرصتی برای اتحادیه اروپا است تا «دوباره پایبندی خود به عدالت و پاسخگویی» را در زمینه درگیری در غزه تأیید کند.

وی گفت: برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن ضروری است که از روندهای قضایی و قضایی در سطح بین‌المللی حمایت می‌کنند.

این مقام حقوق بشر افزود: آنها باید به سرعت از ابتکار عمل دادگاه حمایت اما همچنین اطمینان حاصل کنند که از هیچ تلاشی برای اطمینان از اجرای اقدامات موقت دادگاه - که امیدواریم در چند هفته آینده انجام شود - دریغ نمی کنند.

https://www.euronews.com/my-europe/۲۰۲۴/۰۱/۱۲/where-do-eu-countries-stand-on-south-africas-genocide-case-against-israel

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید