روحانی گفت: هرجا معضل پیچیده‌ای بود و کسی حاضر نبود بار بازکردن گره را به دوش گیرد، هاشمی رفسنجانی بی‌منت بر صحنه می‌آمد.

روایت حسن روحانی از «روزهای تنهایی» آیت الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که «روزهایی وجود داشت که آیت‌الله هاشمی تنهای تنها بود»، یادآور شد: این روزها را پس از حادثه هفتم تیرماه ۶۰ و شهادت آیت‌الله بهشتی و ترور ناموفق آیت‌الله خامنه‌ای و بستری‌شدن ایشان در بیمارستان به یاد دارم که هاشمی رفسنجانی را تنهای تنها کرده بود. او در آن زمان همه مسئولیت‌ها را در صحنه به دوش گرفته بود. هرچند حضور امام راحل تیکه‌گاه بزرگ و بی‌بدیلی برای همه بود، اما کسی باید در صحنه مسئولیت‌ها را به دوش می‌گرفت و آن روز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تنهای تنها بار جمهوری اسلامی را به دوش گرفت تا از آن روزها عبور کردیم.

وی افزود: هرجا معضل پیچیده‌ای بود و کسی حاضر نبود بار بازکردن گره را به دوش گیرد، هاشمی رفسنجانی بی‌منت بر صحنه می‌آمد.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم یادآور شد: در دوران جنگ و در سال ۱۳۶۲ پس از سه عملیاتی که با پیروزی همراه نشد، و ناامیدی و یأسی را دامن می‌زد، هاشمی بار سنگین جنگ را به دوش گرفت تا یک پیروزی نسبی در عملیات خیبر به دست آوریم تا در نهایت به پیروزی بزرگ والفجر هشت در سال ۶۴ رسیدیم.

روحانی ادامه داد: هاشمی بود که با تدبیرش پایان جنگ را این‌چنین رقم زد که همه اسرای ما با عزت به کشور بازگردند و سازمان ملل آغازگر بودن عراق در جنگ را به تصویب برساند. کاش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال ۹۷ هم زنده بود تا ببیند دولت عراق رسماً خط تالبرگ را به عنوان مرز بین ایران و عراق اعلام کرد. باید از سردار سلیمانی و محمودجواد ظریف هم یاد کنم که در این زمینه تلاش‌ها و اقداماتشان کمک بسیاری کرد.

رئیس‌جمهور سابق با بیان این‌که «هاشمی به ما می‌گوید در روز سخت به صحنه بیاییم و امروز یکی از همان روزهای سخت کشور است»، تاکید کرد: حتی گاهی فکر می‌کنم سخت‌تر از سال ۶۰ و ۶۲ و سخت‌تر از دهه ۶۰ است. چرا که آن روز صف دوست و دشمن روشن بود. امروز روزی است که ما در صحنه‌ای قرار گرفته‌ایم که همه باید فکر کنیم اگر هاشمی بود چه می‌کرد.

روحانی تصریح کرد: انتخابات به اعتقادم یکی از ثمرات بزرگ جمهوری اسلامی است، این امر باید  آزاد، مشارکتی، رقابتی و باامنیت برگزار شود، این همان قولی است که به ملت دادیم. ما باید به این قول عمل کنیم. این قول انقلاب ما به مردم بود تا آنان برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

وی یادآور شد: این‌که مردم در یک همه‌پرسی بزرگ آزادانه پای صندوق‌های رأی آمدند و به جمهوری اسلامی رأی دادند به این دلیل بود که امام راحل آن را به خوبی برای مردم تبیین کردند. هرچه که امروز با آن جمهوری اسلامی تفاوت داشته باشد، آن چیزی نیست که امام راحل برای مردم تبیین کرده بودند. امام تاکید کردند که حکومت ما مبنتی بر آرای مردم است تا جایی که همه آحاد ملت در انتخابات شرکت داشته باشند و زمامداران امور با نمایندگان ملت در تمامی امور مشورت کنند و اگر نمایندگان ملت با آن تصمیم موافقت نکنند نمی‌توانند آن را اجرا کنند.

رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم یادآور شد: امام راحل تاکید دارند که ما حکومتی را می‌خواهیم که همه مردم در انتخابات مشارکت کنند. امام راحل جمهوری اسلامی و حکومتی برای ما ترسیم کرد که در آن تاکید داشتند هر فردی از افراد ملت حق دارد از زمامدار مسلمین انتقاد کند و او باید به آن انتقاد پاسخ دهد.

روحانی افزود: امروز هم رهبری انقلاب به صراحت می‌گویند یک انتخابات پرشور با مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت باید برگزار شود. من می‌فهمم این سخن رهبری حرف دل اکثریت قاطع ملت ایران است و می‌فهمم اقلیت حاکم از این سخنان رهبری خوش‌شان نمی‌آید.

وی با طرح این پرسش که «چطور تحقق مشارکت امکان‌پذیر است؟»، گفت: این امر با جمله بعدی رهبری که می‌گویند رقابت‌پذیری وجود داشته باشد، احساس سلامت و امنیت در انتخابات باشد محقق می‌شود.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکید کرد: مردم باید ببیند آن‌چه از آن ملت است در خدمت ملت است نه جناحی خاص، صداوسیما باید در خدمت مردم باشد نه در خدمت جناح و گروهی خاص، نیروهای مسلح ما که همه به آنان افتخار می‌کنیم و تامین‌کننده امنیت هستند به جناح و گروه خاصی تعلق ندارند و به همه مردم متعلق هستند.

وی افزود: مردم باید احساس کنند اگر صلاحیتی رد یا تأیید می‌شود این امر شفاف، قانونمند و برمبنای بی‌طرفی باشد. قاضی این امر خود مردم و وجدان و افکار عمومی است که باید احساس کنند چنین است نه این‌که خدای نکرده صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌ها حزبی، جناحی و خط و گروهی شده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید