قُروِه در استان کردستان جاهای تماشایی دارد همراه باشید و از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قروه کردستان بدانید.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قروه کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: قُروِه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی و کهن در غرب ایران مرکز شهرستان قروه است که سومین شهر پرجمعیت استان کردستان به‌شمار می‌رود.

شهر قروه در دشت وسیعی در شرق سنندج و شمال باختری همدان قرار گرفته که این دشت از شمال به شهرستان بیجار و از جنوب به استان کرمانشاه محدود است.

این شهرستان در دامنهٔ رشته کوه زاگرس و در بلندای ۱۹۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر کشور به‌شمار می‌آید.

رشد و توسعهٔ قروه در مسیر جادهٔ همدان – تهران انجام پذیرفته‌است این شهرستان دارای دشت‌های بزرگ و همواری است که بواسطهٔ آن به این شهر لقب، عروس شهرهای ایران، دشت خدا، شهر تمیز ایران، اولین شهر توریستی ایران، شهر تاریخ و فرهنگ، شهر تجاری ایران نیز داده شده‌است.

جاهای دیدنی قروه کردستان

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

منطقه حفاظت‌شده بدر و پریشان در ۱۲ کیلومتری شهر قروه قرار گرفته است و مساحتی نزدیک به ۴۳۰۰۰ هکتار دارد.

این منطقه را کوه‌های مرتفع، تپه ماهورهای متعدد، چشمه‌های آب، دره‌های کم‌عمق و صخره‌ها تشکیل داده‌اند.

به‌ واسطه چشمه‌های همیشه جوشان، منطقه بدر و پریشان طبیعتی سرسبز دارد. پوشش گیاهی مطلوب باعث شده است که این منطقه شکار ممنوع به زیستگاه مناسبی برای کل و بز تبدیل شود.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قروه کردستان

دریاچه سراب کوثر

سراب قُروِه که سراب کوثر نیز نامیده می شود، دریاچه ای طبیعی و زیبا در استان کردستان است و در جنوب شهر قروه واقع شده است.

آب خنک این دریاچه که توسط ۱۲ دهانه چشمه تامین میشود در تمام سال جریان دارد، چشمه های جوشان سراب از سطح آب قابل دیدن نیستند و گیاهان آبی دریاچه نیز به زیبایی آن افزوده است.

در میان دریاچه یک جزیره کوچک دیده میشود که به نحو زیبایی نور پردازی شده و با عبور از پلی آهنی می ‌توان به آن دسترسی یافت.

آب این سراب گواراست و به همین دلیل شهر قروه در کنار آن شکل گرفته است. بخشی از آب آشامیدنی و کشاورزی قروه نیز از این آب تأمین می شود.

آبشار قلوز (سنگین آباد)

آبشار قلوز یا سنگین آباد در روستای سنگین آباد، از توابع شهرستان قروه، قرار دارد. این آبشار از بالای سه قله کوه قلوز سرازیر می‌شود.

قلوز در زبان محلی به معنی صعب العبور است و راه رسیده به قله‌های قلوز سخت و دشوار است.

آبشار قلوز در زمستان‌ها کامل یخ می‌زند و مکانی مناسب برای یخ‌نوردی است. منظره قندیل‌های عظیم‌الجثه در این منطقه زیبا و حیرت‌انگیز است.

آبشار کانی شاه پسند

آبشار کانی شاه پسند در امتداد چشمه‌ای به همین نام به طرف منتهی‌الیه دره با ارتفاع حدود ۲۰ متر قرار دارد و زیبایی خاصی به این منطقه داده است.

چشمه کانی شاه پسند چشمه زیبایی است که در ارتفاع ۲۶۰۰ متری ضلع غربی منطقه بدر شهرستان قروه واقع شده که دارای آب گوارا می‌باشد و در تابستان علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند.

“کانی” در زبان کوردی به معنای چشمه است و گفته می‌شود یکی از شاهان صفوی در زمان لشکرکشی، در این محل اطراق نموده و این چشمه را پسندیده است.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قروه کردستان

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری قروه

غار و صخره های تاریخی فرهاد تاش (وینسار)

در حدود ۳۵ کیلومتری شرق شهر قروه بر روی کوهی مرتفع، بقایای یک معدن بزرگ سنگ قرار دارد که ازنظر نوع، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی‌های خاص بوده و از اهمیت بسیار برخوردار است.

باور مردم بر آن بوده که این سنگ‌ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارند؛ نوع حجاری و سفال‌های موجود در منطقه، به دوره ساسانی تعلق دارند.

این منطقه در ایام بهار به‌عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است، در ضلع شرقی همین کوه دهانه غاری وجود دارد که «اورل استین»، مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب کشور، از آن نام برده و ظاهراً نتوانسته واردش شود، حوالی منطقه فرهادتاش نمونه‌های فسیل دریایی زیادی وجود دارد.

حمام قصلان

حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهر قروه است که در روستای قصلان و در ۶ کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد.

تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت “خسروخان اول” والی وقت کوردستان تعلق دارد.

این حمام دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون می‌باشد و تزئینات منحصر به فرد آهک‌بُری آن با طرح‌های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی در نوع خود قابل توجه است.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قروه کردستان

پل فرهاد آباد قروه

پل فرهاد آباد در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان قروه در روستایی به همین نام در مسیر جاده قدیمی بیجار بر روی رودخانه بایتمر احداث شده است.

این پل دارای ۸ دهانه و به طول ۸۰ متر است که نوع قوس‌های بکار رفته در آن اغلب جناغی و مصالح استفاده شده، آجر است.

تاریخ ساخت پل به طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به شیوه معماری پل، به نظر می‌رسد متعلق به دوران صفویه باشد.

پل فرهاد آباد در زمان حکومت خسروخان اول مقارن با حکومت زندیه تعمیر و بازسازی شده است و فرهاد میرزای معتمدالدوله (عموی ناصرالدین شاه) در زمانی که حاکم کردستان بود آن را مرمت کرده است که به همین جهت این پل به نام فرهاد آباد نامیده می‌شود.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قروه کردستان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید