جاهای دیدنی غرب ایران پر شمار است همراه باشید از چند جاذبه گردشگری در معمولان لرستان که باید دید، بدانیم.

چند جاذبه گردشگری در معمولان لرستان که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: مَعمولان به زبان لری مٱمۊلوݩ (معمولو) شهری در استان لرستان در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر است. معمولان در ۶۰ کیلومتری جنوب خرم‌آباد قرار دارد.

مردم معمولان لر هستند و به گویش لری خرم‌آبادی و لری بالاگریوه‌ای یا همان لری مینجایی تکلم می‌کنند. مردم این شهر از طوایف مختلف لر هستند.

شغل بیشتر مردم در این شهر کشاورزی و دامپروری است. از جمله محصولات کشاورزی معمولان صیفی کاری، باغات انگور، انار، انجیر و بادام است.

در این شهر مکانهای دیدنی فراوانی وجود دارد از جمله پل تاریخی کلهرت کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌ها تپه‌های باستانی روستاهای باستانی از جمله تودار شاکرمی و غیره لحاظ مناظر طبیعی شهر معمولان و دارای جنگل‌های بلوط می‌باشد که در فصل بهار پذیرای بسیاری از مهمان های نوروزی می‌باشد.

منطقه معمولان دارای آب و هوایی معتدل در زمستان و همچنین گرم خشک در تابستان است وهمین نوع خاص آب وهوایی در اوایل زمستان و بهار باعث شده که این منطقه به یکی از مناطق گردش پذیر شهرستان پلدختر تبدیل شود.

آبشار افرینه

یکی از مهمترین جاذبه های شهر معمولان است که بدون شک یکی از محدود مناظر طبیعی کشور می باشد که بدون طی جاده های فرعی،مسافرین می توانند از زیبایی های آن لذت ببرند.

آبشار افرینه در کنار جاده ی اصلی پلدختر به خرم آباد و در کنار روستایی به همین نام (تقریبا ۲۵ کیلومتری پلدختر) قرار گرفته است.

چند جاذبه گردشگری در معمولان لرستان که باید دید

آبشار افرینه در روستای آفرینه، آبشاری بسیار کهن و زیبا و پر آب است که رازهایی را از دوران ساسانیان در دل آسیاب خرابه اش پنهان کرده است.

آبشار افرینه یکی از مهمترین جاذبه های شهر معمولان است که بدون شک یکی از محدود مناظر طبیعی کشور می باشد که بدون طی جاده های فرعی،مسافرین می توانند از زیبایی های آن لذت ببرند.

آبشار افرینه در کنار جاده ی اصلی پلدختر به خرم آباد و در کنار روستایی به همین نام (تقریبا ۲۵ کیلومتری پلدختر) قرار گرفته است.

آبشار افرینه در روستای آفرینه، آبشاری بسیار کهن و زیبا و پر آب است که رازهایی را از دوران ساسانیان در دل آسیاب خرابه اش پنهان کرده است.

غار کوگان

غار در دو طبقه ساخته شده که ارتفاع طبقه دوم نسبت به طبقه اول ۳ ٫ ۴ متر است. مساحت کل غار حدود ۲۸۱ متر و دهانه ورودی آن در اندازه ۲ ٫ ۵۰ در ۲ ٫ ۲۰ متر است.

در فضای داخلی غار مخازن آب ساخته شده و در طبقه دوم چهار اتاق که به یکدیگر راه دارند ساخته شده است این اثر تاریخی به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این غار در ۵۰ کیلومتری جنوب خرم آباد در منطقه چمشک قرار دارد ودارای چند اطاق، آبریزگاه، مهرابه و پنجره‌های مشرف به دره کوگان است.

این غار به وسیله انسان و در دوره اشکانیان ایجاد شده است.

از نکات قابل تأمل در این غار مخازن آب در داخل اتاق‌ها است.این غار به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

چند جاذبه گردشگری در معمولان لرستان که باید دید

قدمت این غار به ۲۲۰۰ سال پیش و دوره اشکانیان (پارت‌ها) می‌رسد.

غار کوگان در آن زمان جهت نیایش و محلی برای عبادت مهرپرستان ساخته شده و معماری هوشمندانه‌ای دارد.

ورودی غار بصورت چهار گوش در اندازه ۲.۵۰ در ۲.۲۰ متر است و رو به شمال باز می‌شود.

این غار دو طبقه دارد که طبقه اول آن را ۴ اتاق و چند فضای مرتبط به هم تشکیل می‌دهد و طبقه دوم که حدود ۵/۳ متر بالاتر از طبقه اول قرار دارد و چند قسمت تو در تو در آن به چشم می‌خورد.

مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در این غار دست‌ساز حدود ۲۸۱ متر مربع است و از نکات قابل تامل در این غار وجود مخازن آب در داخل اتاق‌ها است.

عناصر معماری باقی‌مانده در این غار مانند آبدان‌ها و محراب‌ها و اشیای کشف شده دیگر در منطقه، غار کوگان را به آیین مهرپرستی نسبت می‌دهد و بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای نو باشد و ما را با تاریخ اشکانیان بیشتر آشنا کند.

این غار در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل تاریخی کلهرت

این پل به روایتی در زمان هخامنشیان ساخته شده و به عنوان راه شاهی در مسیر هگمتانه به شوش بنا شده است که در دوران ساسانیان مرمت شده است. پایه های این پل تاریخی بصورت بیضی می باشد.

چند جاذبه گردشگری در معمولان لرستان که باید دید

از ویژگی های برجسته پل معمولان، می شود به وجود سکویی در داخل دو پایه اصلی پل نام برد که این سکو از ۱۲ پله ساخته شده و کاربرد آن دقیقاً روشن نیست ولی احتمالاً به عنوان پشت بند از آنها استفاده می شده است.

کتیبه ای در قسمت غربی پل، بر سینه کوه بالاتر از مسیر گذر روی پل به طرف شمال غربی آن به دستور بدر بن حسنویه نوشته شده و قرینه آن، در قسمت جنوب بر سینه کوه وجود داشته که متأسفانه به علت عملیات راهسازی تخریب شده است.

این بنا به شماره ۲۵۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید