بازارگردی در ایران بسیار هیجان‌انگیز است همراه باشید و حتما از بازار ملایر بازدید کنید.

حتما از بازار ملایر بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازارها که از هسته‌های اولیه شهرها به‌ حساب می‌آیند، به خریدوفروش ارزاق عمومی مردم اختصاص داشتند.

افزون بر این، بازارها مهم‌ترین مرکز تعاملات اجتماعی و اطلاع‌رسانی جمعی به‌ شمار می‌رفتند و آبستن رویدادهای سیاسی و فرهنگی بسیار بودند.

بازار ملایر یکی از بازارهای مهم این شهر محسوب می‌شود که به جاذبه‌ای گردشگری در استان همدان بدل شده است.

آشنایی با بازار ملایر

بازار ملایر همیشه برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. یکی از جاهای دیدنی ملایر که هیچ گردشگری بازدید از آن را از دست نمی‌دهد بازار ملایر است.

در این بازار از شیر مرغ تا جون آدمیزاد پیدا می‌شود! بازار ملایر بهترین محل برای خرید سوغاتی ملایر و یادگاری است.

در این بازار می‌توانید لباس‌های محلی، شیرینی‌های مخصوص شهر ملایر، صنایع دستی و هر چیزی که دوست دارید را با قیمت مناسب بخرید.

حتما از بازار ملایر بازدید کنید

فقط فراموش نکنید که هنگام بازدید از بازار ملایر کفش راحت بپوشید؛ چون قرار است ساعت‌ها در میان مغازه‌های تاریخی بازار ملایر پیاده‌روی کنید. این بازار از یک بازار اصلی و دو بازار فرعی تشکیل شده است.

همچنین، چند سرا و تیمچه در بافت قدیمی شهر دارد. در بازار تاریخی ملایر می‌توانید از ۲ کاروانسرایی که در راسته بازار هستند دیدن کنید.

این کاروانسراها عبارتند از کاروانسرای میرفتاح که به کاروانسرای حلاج‌ها معروف است و کاروانسرای شیخ‌الملوکی که قدیمی‌ترین کاروان‌سرای این بازار است.

بخش‌های مختلف بازار ملایر به ترتیب زیر هستند:

راسته شیخ‌الملوک، بازار خان، بازار مهر علیخان، بازار کفاش‌ها، سرای میرفتاح، سرای خان، چهارسوق بزرگ و کوچک بازار و زورخانه بابک (تیمچه).

بازار قدیمی ملایر به شیوه خطی و ارگانیک ساخته شده و دارای دو ورودی است. سبک و شیوه معماری بازار ملایر تقریبا شبیه به دیگر بازارهای تاریخی ایران از جمله بازار اراک است؛ هر چند ابعاد کوچک‌تری از آن دارد.

سبک معماری این بازار اصیل و سنتی است و سخت تحت‌تاثیر الگوی بازارهای دوره صفویه و زندیه، همچون بازار وکیل قرار دارد.

پوشش سقف تمام قسمت‌های بازار دارای طاق‌های ضربی و گنبدی آجری است و نورگیرهایی در سراسر آن و در دو طرف حجره‌ها دیده می‌شود.

بخش‌هایی از پوشش قدیمی بازار، به‌ویژه در قسمت ورودی اصلی خراب شده است. نورگیرها نیز عموما از حالت اصلی خارج شده و در بعضی از قسمت‌ها الحاقات نازیبایی به بازار صورت گرفته که به اصالت آن صدمه وارد کرده است.

حتما از بازار ملایر بازدید کنید

تیمچه باارزشی نیز در شاخه غربی بازار قرار دارد که پوشش گنبدی آن، بزرگ‌ترین گنبد بازار است. این تیمچه امروزه با تغییراتی به زورخانه تبدیل شده و از معماری ویژه‌ای برخوردار است. یکی از تیمچه‌ها به بازار اصلی متصل می‌شود.

ساعت کاری این بازار از جاهای دیدنی ملایر همه ‌روزه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰ است و دارای امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، مسجد و رستوران است. اما بهتر است بدانید که محدوده بازار ملایر همیشه شلوغ است و ممکن به سختی جای پارک پیدا کنید.

  • بهترین زمان بازدید از بازار ملایر، ساعات اولیه ظهر است.
  • بازار ملایر دارای امکانات مناسبی از جمله سرویس بهداشتی، مسجد و رستوران است.
  • در اطراف بازار ملایر ترافیک نسبتا سنگین است و مشکل جای پارک وجود دارد.
  • بازدید از بازار ملایر رایگان است.

آدرس بازار ملایر

بازار ملایر در استان همدان، شهر ملایر، خیابان بروجردی قرار دارد.

بخش‌های جالب بازار ملایر

مجموعه تاریخی بازار ملایر مشتمل بر یک بازار اصلی و دو بازار فرعی و تعدادی تیمچه و سرا در بافت قدیمی شهر واقع شده است.

قسمت‌های مختلف مجموعه بازار شامل راسته شیخ‌الملوک، بازار خان، بازار مهر علیخان، بازار کفاش‌ها، سرای میرفتاح، سرای خان، چهارسوق بزرگ و کوچک بازار و زورخانه بابک (تیمچه) می‌شود.

حتما از بازار ملایر بازدید کنید

در قسمت انتهایی و شمال‌شرقی بازارخان نیز کاروانسرای خان قرار دارد.

در دوره قاجاریه، حوضی در وسط مهمانسرا بود و در قسمت شمال‌غربی این سرا، برف‌انداز واقع شده بود که اختصاص به ریختن برف‌های بام داشت.

بازار اصلی

بخش اصلی بازار مشتمل بر یک راسته اصلی و طولانی در جهت شمالی‌جنوبی و یک راسته کوچک‌تر در جهت غربی‌شرقی است که این دو محل در چهارسوق گنبددار بزرگ و مرتفعی همدیگر را قطع می‌کنند.

چهار قسمت اصلی این بازار به چهار محله شهر منتهی می‌شود و ورودی اصلی آن در خیابانی قرار دارد که به «بروجرد» معروف است.

بازارهای فرعی

دو بازار فرعی مجموعه عبارت‌اند از یک بازار کوچک که به موازات شاخه شمالی‌جنوبی بازار اصلی جریان دارد و در ابتدا و انتها به بازار بزرگ مرتبط می‌شود.

بازار دیگر از مقابل ورودی اصلی مسجد شیخ‌الملوک شروع شده است و با انحناهایی به بازار بزرگ متصل می‌شود.

در مجموعه بازار ملایر چندین تیمچه و سرا وجود دارد که تعدادی از آن‌ها از جمله سرای خان، سرای مهر علیخان و سرای لحاف‌دوزها از ارزش بیشتری برخوردار است.

حتما از بازار ملایر بازدید کنید

کاروانسراها

دو کاروانسرا در راسته بازار جود دارد که عبارت‌اند از کاروانسرای میرفتاح که به کاروانسرای حلاج‌ها معروف است و در غرب راسته اصلی بازار ملایر قرار دارد.

این کاروانسرا با دالانی با طاق ضربی به راسته اصلی متصل شده است.

دیگری کاروانسرای شیخ‌الملوکی است که در شمال غرفه‌های راسته اصلی بازار ملایر قرار دارد و قدیمی‌ترین کاروانسرای این بازار محسوب می‌شود که در حال تخریب است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید