جاهای دیدنی گیلان زیبا و جالب است همراه باشید و درباره خاص‌ترین جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه بدانید.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: این شهر با موقعیت جلگه ای به عنوان مرکز شهرستان آستانه اشرفیه در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر رشت و ۸ کیلومتری لاهیجان واقع شده است.

آستانه اشرفیه از شهرهای تاریخی استان گیلان به شمار میرود که در گذشته به نام کوچان معروف بوده است.

البته در کنار سایر علل اهمیت این شهرستان میتوان به بارگاه ملکوتی حضرت سیدجلالالدین اشرف، برادر گرامی امام رضا(ع) اشاره نمود.

در کاب جنگنامه حضرت سیدجمالالدین اشرف، چنین آمده ایشان قبل از شهادت وصیت نمودند که جنازه وی را در یک تابوت گذاشته، به جریان آب سفیدرود بسپارند.

بعد از شهادت وی در منطقه رودبار بنا به وصیت ایشان تابوت بعد از سه روز در کوچان (نام قدیم آستانه اشرفیه) کناره گرفت. تا سال ۳۱۱ ه.ق بنای مزار بسیار ساده بود که به دستور گوهرشاد خانم دختر کیارستم بقعهای عظیم به نام ایشان بنا شد.

گفتنی است سالانه حدود یک میلیون نفر از این مکان مذهبی بازدید میکنند.

شهرستان آستانه اشرفیه دارای دو بخش مرکزی و بند کیاشهر میباشد.

اقتصاد این منطقه وابستگی شدیدی به کشاورزی دارد و حدود ۵۸% اشتغال شهرستان در بخش کشاورزی است البته قابل ذکر میباشد محصولات کشاورزی این شهرستان به دلیل مرغوبیت خاک و شرایط اقلیمی از کیفیت بالایی برخوردار است.

برنج، بادام زمینی، چای و پرورش کرم ابریشم از عمدهترین تولیدات کشاورزی و مرواربافی از فعالیتهای جاری منطقه محسوب میشود.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه

جاذبه‌های خاص آستانه‌اشرفیه

پارک جنگلی کیاشهر

تالاب کیاشهر از جاذبه‌های گردشگری آستانه‌اشرفیه است. با گذشتن از پل چوبی که روی تالاب ساخته شده است شاهد منظره‌ای زیبا از نیزارهای داخل تالاب خواهیم بود.

پل‌ چوبی کیاشهر محلی زیبا با چشم‌اندازی رو به دریا و تالاب است. نی‌های بلند کنار پل جلوه خاصی به محیط بخشیده‌اند.

بعد از گذشتن از تالاب و پل‌ چوبی ساحل زیبای کیاشهر در مقابل چشمانمان خودنمایی می‌کند. تالاب کیاشهر محل خوبی برای ثبت خاطرات فراموش‌نشدنی است.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در کیاشهر و نزدیک به تالاب کیاشهر در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

تالاب بوجاق

تالاب بوجاق در محدوده شهرستان آستانه اشرفیه در نزدیکی بندر کیاشهر تا زیباکنار واقع شده است که تا چابکسر فاصله‌ای در حدود ۸۰ کیلومتر دارد. این تالاب بخشی از نوار ساحلی دریای مازندران را شامل می‌شود. تمام پارک ملی بوجاق با عنوان تالاب کیاشهر در لیست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

پارک جنگلی صفرا بسته

پارک جنگلی صفرا بسته دارای طبیعتی بکر و گونه‌های مختلف و متنوع گیاهی می‌باشد. این مکان تفرجگاه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. همچنین روستای صفرا بسته با یک‌هزار و ۲۵۸ نفر جمعیت دارای قدمت تاریخی ۱۵۰۰ ساله است.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه

آرامگاه استاد معین

در نهم اردیبهشت ماه ۱۲۹۷هـ . ش در خانواده ای از علمای روحانی در رشت پسر بچه ای پا به دنیا گذاشت . او محمد نامگذاری شد . صبح خبری ناگوار از منزلشان رسید . مادرش به طور ناگهانی فوت کرده بود . پنج روز بعد پدرش نیز از دنیا رفت.

در دبیرستان ملی اسلامی امروزی درس خواند و در ۱۳۰۴ هـ . ش موفق به اخذ تصدیق نامه دوره ابتدایی شد.

در سال ۱۳۰۵ با دایر شدن اداره ای به نام « اداره احصائیه » نام خانوادگی معین را برای خودشان انتخاب کرد. شب ۱۳ فروردین ۱۳۱۰ دریافت که پدر بزرگ او فوت کرده است .

پس از مرگ پدرش تحت سرپرستی پدر بزرگ خود قرار گرفت.

ایشان در اوان جوانی علوم صرف و نحو، و بعضی از علوم را آموخت و پس از اتمام تحصیلاتش در دارالفنون، به دانشکده ادبیات و دانشسرای عالی راه یافت و در رشته های ادبیات ، فلسفه ، و علوم تربیتی فارغ التحصیل شد.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه

جاهای دیدنی و جالب آستانه‌اشرفیه

پل خشتی نیاکو

پل خشتی نیاکو که قدمت آن به قرن هشتم هجری بر می‌گردد در گذشته بر سر راه رشت به لاهیجان در روستای نیاکو واقع شده بود.

پل خشتی که در اصطلاح محلّی «خشت پل» گفته می‌شود ۵۰ متر طول و ۵ متر و ۸۰ سانتیمتر عرض دارد. در دو طرف پل جان پناهی به عرض ۲۷ سانتی‌متر و ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر قرار دارد.

سنگ‌فرش کف پل با ۴۷۰ سانتی‌متر قطر استحکام بسیار زیادی دارد به طوری که پس از سال‌ها عبور انسان‌ها و وسایل نقلیه قدیمی و جدید هنوز پا بر جاست.

بلندی طاق اصلی پل خشتی نیاکو تا سطح آب ۶ متر است که ۲ طاق کوچکتر در دو طرف این دهانه استحکام پل را بیشتر می‌کند.

خاص‌ترین جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه

رودخانه سفید رود

یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه رودخانه سفیدرود، جلگه گیلان را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می کند.

این رودخانه که آن را سپیدرود و اسپیدرود هم گفته اند سالانه حدود ۵۹۵۳ مترمکعب آبدهی دارد و حوضه آبریز آن معادل ۵۸ هزار کیلومترمربع است.

عبور این رودخانه زیبا و خروشان از شهرستان جلگه ای آستانه اشرفیه با استمداد از هوای مطبوع استان گیلان جلوه هایی بکر و خدادادی از طبیعت گیلان را به وجود آورده است.

ماهیگیری در حاشیه این رودخانه یکی از تفریحات مردم گیلان است تا ساعاتی خوش را در کنار طبیعت با تماشای امواج سفیدرود بگذرانند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید