۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 55486106

قلعه‌های ایران بسیار جالب و تماشایی هستند پس همراه باشید و درباره تاریخچه قلعه صلصال لیسار بدانید.

تاریخچه قلعه صلصال لیسار

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه سلسال قلعه‌ای بر فراز کوه در روستای قلعه بین در ۱ کیلومتری لیسار است و از جمله دیدنی های تالش به شمار می‌آید.

بنای اولیه قلعه در دوران ساسانیان و قبل از اسلام بوده‌ است ولی دوران اوج استفاده از این کهن‌دژ در دوره ظهور اسماعلیه بوده‌ است آخرین بازسازی قلعه مربوط به اوایل دوران صفوی است.

قلعه صلصال را بر روی صخره ای در ابعاد ۴۰ در ۵۰ متر مربع ساخته‌اند و داری دو قسمت خارجی و داخلی است، قسمت خارجی قلعه محوطه‌ای نسبتا وسیع بوده که از سنگ‌های رودخانه‌ای برای ساخت آن استفاده شده، قسمت داخلی شامل ارگ قلعه، اقامتگاه فرمانروای وقت، آب انبار، جایگاه نگهبانی، سرویس‌های بهداشتی، شبکه آب‌رسانی و درگاه اصلی آن است.

آشنایی با قلعه صلصال لیسار

در بیشتر ساختار قلعه هایی که قدمت دیرینه دارند و باستانی هستند، چاه ها و یا چشمه هایی پیش بینی می شده تا ساکنان آن از منظر آب در مضیقه نباشند.

این قلعه ها به غیر از کاربرد نظامی، گاهی برای اسکان حکام و فرماندهان شهرها نیز مورد استفاده قرار می گرفته اند.

قلعه سلسال تالش دو منظر گردشگران را به خود می خواند، ابتدا از جهت ارزش تاریخی بالایی که دارد و دیگری نیز از آن رو که قلعه صلصال در تالش واقع شده و بسیاری از علاقمندان طبیعت نیز به این آن جذب می شوند.

تاریخچه قلعه صلصال لیسار

این قلعه دارای قدمت بسیار دیرینه می باشد که به بیش از ۱۰۰۰ سال می رسد و به دوره ی سلجوقیان بر میگردد و همانطور که گفته شد از قلعه های باستانی و ارزشمند استان گیلان است.

موقعیت مکانی قلعه صلصال در روستای قلعه دوش لیسار، که از روستا های اطراف تالش به شمار می رود، می باشد.

ارتفاع این قلعه از سطح زمین ۱۰۰ متر می باشد که ۵۰۰ متر مربع از مساحت روستای لیسار را به خود اختصاص داده است.

در اطراف قلعه صلصال آب های روانی از جمله هره و چشمه حاج آقا بلاغی و چشمه آقا دابلاغی که چشمه هایی بسیار پر آب و مشهور در تالش هستند، واقع شده اند.

شما در این قلعه می توانید علاوه برلذت بردن از آب و هوا و بازدید ساختار باستانی، منظره ی دشت های سر سبز و دریای خزر را نیز مشاهده کنید.

این قلعه ی زیبا دربعد از بازدید سید محمد بهشتی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کمیته ثبت نفایس ملی معرفی و در دهم خرداد ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۷۸۰ در فهرست میراث فرهنگی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

بعضی از باستان شناسان معتقد هستند که علت نامگذاری روستای قلعه دوش لیسار، موقعیتی است که این روستا نسبت به قلعه صلصال دارد که به صورتی می باشد که انگار از نمای دور قلعه را به دوش می کشد.

علت نامگذاری خود این قلعه هم به سازنده ی آن بر می گردد که نامش سلسال بوده و برای مدتی در این منطقه حکمرانی کرده است.

صلصال کجاست

آدرس: گیلان، ۱۵ کیلومتری شهرستان تالش، لیسار، قلعه صلصال

دسترسی: قلعه صلصال در شهر لیسار شهری در جاده تالش به آستارا و در نزدیکی شهر تالش قرار گرفته است.

تاریخچه قلعه صلصال لیسار

از آنجا که تنها یک تابلو در بلوار اصلی شهر برای پیدا کردن قلعه وجود دارد رسیدن به آن کمی سخت است.

توجه داشته باشید که راه منتهی به قلعه خاکی و کمی صعب‌العبور است.

برای رسیدن به قلعه وارد جاده تالش به آستارا شوید و پس از آن با طی کردن تقریبا یک کیلومتر به لیسار خواهید رسید پس از آن به محله قلعه دوش بروید تا قلعه را ببینید.

می‌توانید خودرو خود را نزدیک قلعه پارک کنید.

این قلعه با اصول فنی مهندسی بسیار دقیق ساخته شده و از موقعیت استراتژیکی با توجه به وضعیت طبیعی صخره و محیط اطراف برخوردار است.

ساختمان قلعه به گونه‌ای بوده که ساکنین آن در تمام جهات به محوطه اطراف اشراف کامل داشتند.

ارگ قلعه در بالای تپه قرار دارد و تنها دیواره‌های آن باقی‌مانده؛ احتمال داده می‌شود این قلعه در ۲ طبقه بنا شده که طبقه همکف آن ۴ اتاق داشته و به دلیل ریزش طبقات زیرین پر شده است.

همچنین این احتمال وجود دارد که قلعه در گذشته حصار دومی نیز داشته که اثبات این ادعا نیازمند پیگیری و تحقیق بیشتری است.

بقایای زغال چوب نشان از آتش‌سوزی در قلعه دارد، همچنین در سقف طبقه اول پیش از ویرانی آجر خشتی به‌کاررفته بود و آثار به‌جامانده از دیوار اتاق‌ها در کنار ارگ نشان می‎‌دهد که این قلعه در دوره‌ای کاربرد نظامی داشته و پس از آن گروهی در آن ساکن شده‌اند و کاربری مسکونی پیدا کرده است.

تاریخچه قلعه صلصال لیسار

قلعه لیسار دو قسمت داشته که بخش خارجی آن محوطه نسبتا وسیعی را در بر می‌گرفته و با دیوار ستبری از زمین‌های اطراف جدا می‌شده است.

دیواره خارجی از سنگ رودخانه‌ای قرمز رنگ و تقریبا یک دست ساخته شده بود که امروزه از بین رفته و تنها بقایای این سنگ‌ها در گوشه‌وکنار به صورت توده‌های انبوه قابل مشاهده است.

دومین قسمت قلعه بخش داخلی آن است که بر روی صخره سنگی قرار داشته و در حال حاضر چیزی از آن وجود ندارد.

قسمت شرقی بنا دارای دو درب پشت سر هم و مدخل ارگ نیز دارای طاقی با هلال شکسته بوده است و آب‌انبار قلعه خارج از ارگ و داخل بارویی اصلی و در شمال‌شرقی قلعه بنا شده بود.

به طور کلی مصالح این قلعه از سنگ، ساروج و آجر تشکیل شده و استفاده از مصالح سنگ برای پی و آجر به‌کاررفته در دیوارها نشان از درایت معماران این بنا دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • طاها عبدالهی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    این خبر را اصلاح کنید. اطلاعات آن قدیمی است. قلعه نزدیک جاده آستارا به تالش در شهر لیسار قرار دارد. راه دسترسی به قلعه با پله میسر است و در نزدیکی قلعه یک هتل و رستوران به نام قلعه ساخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید