خوراکی‌های کریسمس بسیار خوشمزه و جالب است پس همراه باشید تا بدانیم شب کریسمس غذا چی درست کنیم.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

به گزارش سلام نو کریسمس یا نوئل جشنی در آیین مسحیت است که به مناسبت گرامیداشت زادروز عیسی مسیح برگزار می‌شود.

تزیین درخت کریسمس، رقص و پایکوبی، خرید هدایای مختلف برای دوستان و اعضای خانواده و همینطور تدارک شام مفصل از جمله کارهایی است که برای جشن کریسمس انجام می‌شود.

غذاهای مخصوص کریسمس تنوع زیادی دارند و در هر کشور با دیگری متفاوت هستند.

شب ۲۵ دسامبر شب کریسمس است، شبی که در کنار تزئین درخت های کریسمس و جور کردن هدایای رنگارنگ، غذاهای خوشمزه مخصوص این شب هم درست می شود.

در هر جای دنیا تعطیلات کریسمس زمانی مناسب برای بودن در کنار خانواده و جشن گرفتن است.

جشن باشکوه سال نو غذاهای خوشمزه مخصوص خودش را دارد که تصور جشن بدون آن ها غیرممکن است! اگر به دنبال این هستید تا منوی کریسمس امسال را خوشمزه تر کنید به لیست غذاهای زیر نگاهی بیندازید.

می خواهیم تعدادی از سنتی ترین غذاهای کریسمس را در زیر معرفی کنیم تا ببینید مردم سراسر دنیا در مدت جشن های کریسمس چه غذاهایی می خورند.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

خوراکی های کریسمس

خوراکی های مخصوص کریسمس یکی از بخش های مهم و دوست داشتنی این ضیافت هستند. در طی این جشن، همه اعضای خانواده با هم تلاش می کنند تا یک وعده غذای سنتی و خوش آب و رنگ تهیه کنند و همین غذاهای رنگارنگ باعث گردهمایی اعضای فامیل می شود.

در کشورهای گوناگون غذاهای متفاوتی سرو می شود و نمی توان یک نوع خوراکی خاص را به عنوان غذای کریسمس به حساب آورد؛ اما برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با غذاهای کریسمس در این بخش به معرفی برخی از خوراکی های رایج تر برای کریسمس می پردازیم:

نان زنجبیلی: این نان ها را با موادی چون زنجبیل، دارچین، جوز و میخک طعم دار و با عسل، شکر یا شیره شیرین می شوند. معمولا این نان ها را به شکل انسان می سازند و به شان آدمک های زنجبیلی می گویند. گفته می شود که اولین بار، الیزابت یکم انگلستان شیرینی های زنجبیلی را شبیه به میهمان هایش درست کرد و فرهنگ پختن "آدمک های زنجبیلی" را ترویج داد.

کیک میوه | Fruit cake: اگرچه نام این خوراک، کیک میوه است اما از خشکبار هم می توان در آن استفاده کرد. معمولا بر روی این کیک را با مارمالاد زرد آلو و یا میوه های خشک شده تزیین می کنند.

پودینگ کریسمس | Christmas pudding: نوعی پودینگ بخارپزشده است که میوه های خشک شده، ادویه های مختلف و نوعی نوشیدنی الکلی خاص از ترکیبات آن هستند. یکی از ویژگی های شاخص این دسر، تزیین آن با گیاه خاس (Holly) است.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

کوکی های کریسمسی | Christmas cookie: طعم کوکی های کریسمسی هیچ تفاوت خاصی با شیرینی و یا بیسکوییت های معمولی ندارد و می توان آن را با مواد متفاوتی درست کرد؛ اما در تزیین این شیرینی ها باید از الگوی خاصی پیروی کرد که به نمادهای کریسمسی شباهت داشته باشند. این شیرینی ها را معمولا به شکل گوزن، بابانوئل، فرشته ها، عروسک های کریسمسی درست می کنند و حتما در سفره های کریسمسی حضور دارند.

بوش دو نوئل | Bûche de Noël: این نیز یکی از دسرهای محبوب در بسیاری از کشورهای مسیحی نشین است. پخت این دسر با دیگر کیک های اسنفنجی تفاوت چندانی ندارد و بیشتر ظاهر آن جالب توجه است. بوش دو نوئل را معمولا به شکل یک کنده درخت تزیین می کنند که یادآور هیزم های جمع آوری شده برای جشن یول در زمان انقلاب زمستانی باشد.

خوراک بوقلمون: شاید تا الان با خودتان فکر می کردید که بوقلمون تنها باید در سفره های روز شکرگزاری باشد؛ اما این طور نیست. بوقلمون یکی از غذاهای محبوب به ویژه در کشورهای غربی ست که در مناسبت های مختلف مانند روز شکرگزاری، کریسمس و شب سال نو تهیه می شود و از اهمیت خاصی برخوردار است.

اِگ‌ناگ | Eggnog: برای تهیه اگ‌ناگ شیر یا خامه، شکر و تخم مرغ (که بافتی کف آلود به نوشیدنی می دهد) را با هم مخلوط می کنند و در ادامه، برخی شاید به آن نوشیدنی های الکل دار نیز اضافه کنند. البته از آن جایی که این یک نوشیدنی مفید برای کودکان است کمتر با الکل مخلوط می شود. به اگ ناگ طعم دهنده هایی چون دارچین، جوز هندی و زنجبیل نیز می توان اضافه کرد. این نوشیدنی لبنی و شیرین، به ویژه در کشورهای کانادا و آمریکا از محبوبیت بالایی برخودار است و حتما در روزهای مهمی چون کریسمس و روز شکرگزاری نوشیده می شود.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

آبنبات های عصایی | Candy cane: این آبنبات ها معمولا سفید و قرمز هستند و همانطور که از نام شان پیداست، شکل "عصا" دارند. می گویند اولین بار یک کشیش که از سر و صدای بچه ها حین مُغاره به ستوه آمده بود، از یک شکلات ساز محلی خواست تا آبنبات هایی به شکل عصا بسازد تا به بچه ها بدهد و آن ها را سرگرم کند. وی از شکلات ساز خواست تا آبنبات ها را به شکل عصای چوپان های حاضر در زمان تولد حضرت عیسی بسازد. اصولا این آبنبات ها با اسانس نعنا طعم دار می شوند. آبنبات های عصایی در کریسمس بسیار پرطرفدارند و در هرجایی، حتی روی درخت کریسمس نیز به چشم می خورند.

پنفورت خوراکی کریسمس

پنفورت یکی دیگر از شیرینی‌هایی است که مخصوص کریسمس آماده می‌شود. این شیرینی حاوی مقدار زیادی میوه‌های خشک شده و انواع آجیل است. برای طعم‌دار کردن بیشتر این شیرینی از ادویه‌هایی مثل دارچین، گل میخک، جوز هندی و هل استفاده می‌شود. پنفورت ممکن است به دو رنگ سیاه یا سفید درست شود.

شیرینی های کریسمس

کیک کریسمس، بریتانیا

این کیک میوه ای از گیلاس ، پوست شیرین مرکبات، انواع آجیل و مغزها درست می شود. بعد از آماده شدن، کیک را با خامه و کاکائو تزئین می کنند و آن را در کنار هدایای کریسمس برروی میز می گذارند. برای بسیاری از خانواده های بریتانیایی شب کریسمس بدون این کیک معنی ندارد!

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

کیک Panettone، ایتالیا

باز هم کیک و شرینی! ین بار به سراغ ایتالیا می رویم تا ببینیم آن ها برای شب کرسمس چه کیکی دارند.

Panettone از کیک های مخصوص این شب است که برای درست شدن آن باید فرآیند پیچیده ای برای تهیه خمیر طی شود تا داخل کیک ترد و کرکی شود.

چیزی که این کیک را تا این حد خوشمزه می کند کشمش و میوه های شیرینی است که در آن به کار می رود.

قسمت هیجان انگیز این کیک این است که آن را با کاغذ کادوهای جذاب کادو می کنند و به دیگران هدیه می دهند. بعضی ها آن را با خامه تزئین می کنند و به همراه قهوه یا چای می خورند.

کیک برنجی Bibingka، فیلیپین

همین که شب کریسمس می شود در دست همه مردم فیلیپین این کیک برنجی خوشمزه را می بینید.

این کیک از آرد برنج و شیر نارگیل به همراه شیر، تخم مرغ و کره درست می شود.

این کیک را بر روی برگ های موز می پزنند تا طعم این برگ ها به خورد کیک برود. روی کیک را هم معمولا با کره، شکر، پنیر و نارگیل رنده شده تزئین می کنند.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

کیک پنتونه خوراکی کریسمس

این کیک یا نان شیرین که اصالتاً مربوط به کشور ایتالیا است، معمولاً به مناسبت کریسمس و سال نو میلادی پخته می‌شود.

معمولاً این نان در قالب استوانه ای تهیه می‌شود که مخصوص است. محتویات آن شامل آرد، ماست، تخم مرغ، پوست پرتقال، کشمش است.

بوش دو نوئل خوراکی کریسمس

نوعی دسر سنتی که ریشه آن به فرانسه برمی‌گردد و در ایام کریسمس آماده می‌شود. مرسوم است که این کیک را به شکل یک کنده درخت درست می‌کنند. معمولاً کیک با شکلات پوشانده و با پودر قند به عنوان نمادی از برف تزئین می‌شود.

اشتولن خوراکی کریسمس، آلمان

اشتولن یک نوع کیک آلمانی مخصوص کریسمس است که دارای میوه‌های شیرین و آجیل است. مواد تشکیل دهنده این کیک آرد، شکر، هل، دارچین، کشمش و پوست مرکبات است.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

شام شب کریسمس

شاید شما هم مثل اغلب ایرانی‌ها فکر کنید که ارامنه ایران هم مثل مسیحیان دیگر کشورهای دنیا در شب سال نو میلادی یا عید پاک بوقلمون می‌خورند.

اما اینطور نیست و فرهنگ ایرانی در جشن کریسمس هم جا باز کرده و اغلب ایرانیان مسیحی در این شب سبزی پلو با ماهی را در میز شام خود دارند.

البته برخی از ارمنی‌ ها به جای پخت سبزی پلو، برنج را با ماهی و کوکو سبزی سرو می‌کنند.

از دیگر مسیحی‌های ایران می‌توان آشوری‌ها را نام برد که آنها هم کریسمس را در روز تولد عیسی مسیح جشن می‌گیرند. از غذاهایی که آشوری‌ها در کریسمس سرو می‌کنند می‌توان به حلیم خانگی، دلمه و کوفته اشاره کرد.

از شیرینی‌های مشترک بین مسیحیان ارمنی در ایران و دیگر کشورها "پیروک" و "گاتا" شهرت بیشتر دارند. گاتا یک نوع شیرینی لایه است که این روزها در بسیاری از شیرینی فروشی‌ها نیز پیدا می‌شود. پیروک هم از شیرینی‌های محبوب بین ارامنه است و نوعی شیرینی با مغز مارمالاد است.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

هر کشوری بسته به نقطه ای که در آن واقع شده و غذاهای سنتی اش، موارد دیگری را نیز به سفره کریسمسی می افزاید. مثلا:

  • در جزیره سیسیل ایتالیا از دوازده نوع ماهی به عنوان غذاهای کریسمسی استفاده می شود.
  • در لهستان و برخی نقاط اروپای شرقی و اسکاندیناوی قشر متوسط ماهی می خورند و اعیان ترها، گوشت بره.
  • در سوئد، سفره کریسمس با ژامبون، کباب و شاه ماهی مزین می شود.
  • در آلمان و اتریش، انواع غذاهایی که با گوشت خوک پخته می شوند رایج هستند.
  • در بیشتر کشورهای انگلیسی زبان، نوعی پای به نام منس (Mince pie) در فصل کریسمس بسیار رایج است. در تهیه این پای میوه های خشک شده، نوشیدنی های تقطیری، گوشت گاو یا گوشت گوزن و ادویه های متنوع به کار می رود.
  • در فرانسه صدف چروک (Oyster) و جگر چرب غاز از غذاهای رایج کریسمس هستند. همچنین دریکی از ناحیه های این کشور به نام پروانس (Provence)، سیزده نوع مختلف دسر بر روی سفره کریسمس دیده می شود که به یاد عیسی مسیح و دوازه حواریون او پخته شده اند.

سوپ Menudo، مکزیک

یکی از غذاهای خوشمزه ای که در سراسر شمال غربی مکزیک درست می شود Menudo است که معمولادر صبح کریسمس خورده می شود. این سوپ در واقع یک جور سیراب شیردان است و ساعت ها طول می کشد تا درست شود برای همین از شب قبل آن را روی اجاق می گذارند تا برای صبح کریسمس آماده شود.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

سیزده دسر، فرانسه

اگر برای جشن های کریسمس در استان پروانس فرانسه باشید از روز جشن کریسمس تا ۲۷ دسامبر غذای شما با انواعی از دسرهای خوشمزه تمام می شود. این دسرهای خوشمزه در واقع ۱۳ دسر مختلف هستند، شاید بگویید چرا ۱۳؟ عدد ۱۳ نشان دهنده حضرت عیسی و ۱۲ یار او است. ۴ دسر اول کشمش، گردو، انجیر خشک و بادام است و دسرهای بعدی بستگی به سلیقه خانواده ها دارد و انواع کیک ها، میوه های تازه و شرینی هاست.

Buñuelo، کلمبیا

این اسنک های توپی و خوشمزه خیلی بامزه به نظر می آیند. این طور نیست؟ این اسنک ها را در اسپانیا، آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی به اسم Buñuelo می شناسند. با اینکه این اسنک اولین بار در اسپانیا اختراع شده اما امروز از غذاهای معروف خیلی از جاها مثل کلمیبا است. داخل خمیرها را با موادی مثل پنیر پر و در روغن زیاد سرخ می کنند. این اسنک معمولا با کاستارد شیر یا تخم مرغ سرو می شود و نماد خوش شانسی است برای همین هم در روزهای تعطیلات کریسمس از اسنک های محبوب این منطقه می شوند.

غذای سمالاهاو (Smalahove)، نروژ

کله پاچه نروژی ها! اگر در جشن های کریسمس به نروژ بروید باید خودتان را آماده خوردن Smalahove کنید. این غذای سنتی برای بخش های غربی کشور است و برای درست شدن آن سر گوسفند ساعت ها می پزد و به همراه پوره سیب زمینی و نوعی شلغم خورده می شود.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

پای گوشت Tourtière، کانادا

کانادا مهاجران زیادی دارد و این یعنی مردمی با فرهنگ های مختلف! اما با این حال بیشتر آن ها کریسمس را با پای گوشت Tourtière جشن می گیرند. این غذا اولین بار در استان کبک اختراع شد و برای درست کردن آن خمیری کره ای با انواع مختلفی از گوشت های چرخ کرده پر می شود. این که در تهیه این غذا از چه مواد اولیه ای استفاده می شود به شهری که غذا در آن درست می شود بستگی دارد. معلومه که در نواحی ساحلی از ماهی برای گوشت این پای استفاده می کنند اما معمولا در کبک و دیگر استان ها از گوشت های دیگر این غذا را می پزند. در شهر ساگونه به جای گوشت چرخ کرده از سبزیجات کبابی و گوشت استفاده می شود که خیلی خوشمزه است.

غذای شب کریسمس در کشورهای مختلف

فنلاند

از غذاهای شب کریسمس برای کشور فنلاند می توان به بشقاب غذایی که از ترکیبی از هویچ، پوره ی سیب زمینی، نوعی سالاد به نام سالاد روسولی، ماهی سالمون، سالاد سبز نخود سبز، ژامبون و نان جو در کنار نوشابه است اشاره کرد.

انگلستان

از فنلاند که گذشتیم حالا به قسمت دیگری از اروپا یعنی انگلستان می رویم تا ببینیم آن ها به عنوان غذاهای شب کریسمس چه غذایی میل می کنند. انگلستان یکی از سنتی ترین کشورهای اروپا است که به خوبی به اکثر عادات و رسم و رسوم های قدیمی اش پایبند است و بشقاب غذایی انگلیسی در این شب به مانند گذشته ها متشکل از بوقلمون، هویج، پوره ی سیب زمینی، سس قره قاط و سیب زمینی است.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

استرالیا

در کشور استرالیا معمولا کریسمس با گرم ترین زمان سال مقارن می شود چرا که این کشور در نیم کره ی جنوبی زمین واقع شده است و در نتیجه یک غذای تابستانی برای آن در نظر گرفته می شود. استرالیایی ها عادت دارند تا در غذاهای شب کریسمس از ترکیبی از استیک، سوسیس، مرغ کبابی، سیب زمینی شیرین و سالاد استفاده کنند. دیگر رسم هایی که استرالیایی ها در این شب به جا می آورند شبیه رسم و رسوم های انگلیسی هاست.

روسیه

در واقع اصلی ترین تعطیلی زمستانی در کشور روسیه در سال نو در روز سی و یکم دسامبر است نه روز کریسمس. آن ها در این روز گوشت قرمز را با پنیر، گوجه، سالاد و سوسیس می خورند. در تعطیلات، روسیه همیشه آب و هوای زیر صفر درجه را تجربه می کند.

اسپانیا

به عنوان پیش غذا در کشور اسپانیا از سوپ نودل مرغ به همراه تخم مرغ پخته شده استفاده می شود و به عنوان غذای اصلی هم استیک کبابی به همراه مخلفات و آب پرتغال در کنار بلوچیز های رل شده سرو می شود.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

فیلیپین

مرغ کبابی ای که با سالاد سیب زمینی، کاهو و برنج در کنار کاسه ای از نودل های فیلیپینی سرو می شود و در بعضی جاها هم از میگوهای سرخ شده در کنار این غذا استفاده می شود اصلی ترین غذاهای شب کریسمس در کشور فیلیپین را تشکیل می دهند.

فرانسه

حالا دوباره به یکی دیگر از کشورهای اروپایی می رویم تا ببینیم که در این کشور چه غذاهایی در کریسمس خورده می شود. فرانسوی ها عادت دارند تا به عنوان غذاهای شب کریسمس اردک کباب شده را به همراه کلم پیچ و ژله و گوشت قرمز تکه تکه شده سرو کنند.

استونی

مردم کشور استونی رسم دارند در شب کریسمس سینه ی اردک را به همراه پوره سیب زمینی کباب کنند و بعد هم در کره بخوابانند. بعد از اینکه غذا آماده شد آن را به همراه سس مایونز دست ساز خانگی و سرکه روی میز شام سرو می کنند.

آمریکا

در کشور آمریکا رسم است تا برای مراسم شکر گذاری که در ماه نوامبر برگزار می شود از بوقلمون استفاده کنند اما یک ماه بعد از آن یعنی در ماه دسامبر، این بشقاب خوشمزه با تکه های ماهی سالمون، پوره ی سیب زمینی و سبزیجات خام و پخته همراه می شود. در این کشور در غذاهای شام کریسمس رسم است تا از پای سیب و یا پای گیلاس به همراه خامه در دسر استفاده شود.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

برزیل

از آن جایی که کشور برزیل مدت زمان زیادی مستعمره ی پرتغال بوده است، بسیاری از رسم و رسوم هایی که امروزه بر آن حاکم است هم از رسم های پرتغالی ها است.

فردی که برزیلی است و در این کشور زندگی می کند از غذاهای شب کریسمس که در این کشور خورده می شود می گوید: ما در شب کریسمس عادت داریم چستر بخوریم که در واقع نوعی مرغ بسیار بزرگ است، ما این غذا را به همراه پنیر پارمزان و شیرینی های سرخ شده ای که در داخلشان با پنیر پر شده است می خوریم و در کنار این غذا برای این که طعم آن متعادل شود از تکه های پرتغال استفاده می شود.

صربستان

سنتی ترین بخش این غذا نان است و یکی از مردم صربستان در این باره توضیح می هد.

قطعا سنتی ترین بخشی که در این غذا وجود دارد نان سنتی آن است چرا که ما این نان را خودمان در خانه درست می کنیم و داخل آن را با یک سکه پر می کنیم.

بعد باید این نان در بین اعضای خانواده دست به دست شود و هر کسی نان را بدون ین که به آن نگاه کند تکه تکه کند و بعد از اینکه این کار را انجام دادیم هر کسی به تکه های نان خود نگاه می کند تا ببیند تکه نانی که او برداشته سکه را دارد یا خیر.

هر کسی که این تکه نان را داشه باشد و سکه در داخل ان باشد به این معناست که در سال جدید شانس به او رو می کند و او خوش شانس خواهد بود.

شب کریسمس غذا چی درست کنیم؟ + معرفی خوراکی های مناسب برای کریسمس

لاتویا

از دیگر کشورهای اروپایی لاتویا است که در کشور لاتویا هم رسم بر این است که از انواع مختلفی از سبزی های ترشی که با گوشت دودی سرو می شود و در کنار آن سیب زمینی سرخ کرده قرار می گیرد هم سرو شود.

آرژانتین

آخرین آیتم از غذاهای شب کریسمس در دنیا مختص به آرژانتین کشوری در قاره ی آمریکا است که در واقع بشقاب غذایی سرد دارد. آن ها از آن به نام vitel به همراه سس ماهی و تکه های مرغ، پنیر و تخم مرغ به همراه سالاد سیب زمینی، هویج و مایونز که همه ی این ها به قطعات بسیار کوچکی تقسیم و تکه تکه شده اند استفاده می کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید