برای شکستن تورم در کشور باید عرضه را زیاد کرد در صورت محدودیت منابع و امکانات تنها راه فراوانی عرضه تغییرات بنیادین بهره وری و کیفیت و افرایش بازدهی است . که باید در سیاست ها و برنامه های بودجه مورد تاکید قرار گیرد.

وضعیت تورم در کشور و راهکارها

دکتر فاطمه رحمتی، اقتصاددان جوان در یادداشتی نوشت: تورم یکی از متغیرهای کلان اقتصادی است که وضعیت این متغیر ، متغیرهای دیگر را در اقتصاد تحت تاثیر قرار می دهد.تورم چنان مقوله مهمی در اقتصاد است که ثبات و یا بی ثباتی آن بر کل اقتصاد ایران تاثیر می‌گذارد.تورم افزایش مقطعی قیمت‌ها نیست بلکه افزایش مستمر قیمت‌ها است.مهمترین علل تورم در اقتصاد ایران، تورم مبتنی بر جاذبه تقاضا می باشد که این جاذبه تقاضا یعنی وقتی تقاضا برای کالا و خدماتی افزایش می یابد مردم پول بیشتری را برای هر مقدار کالا می پردازند لذا از طرف جاذبه تقاضا و استمرار آن تورم به وجود می آید. یعنی اجبار تولید کننده و یا هر عامل دیگر اقتصادی موجب افزایش قیمت ها نشده بلکه افزایش قیمت ها توسط سرمایه گذارن و مصرف کنندگان است که موجب افزایش قیمت می شود . که این تورم از عواملی مثل رشد نقدینگی و ورود بعضی کالاها مثل مسکن ، سکه ، و فعالیت های سوداگرانه و ....نشات می گیرد.

یکی دیگر از علل تورم در ایران طرف عرضه اقتصاد ، فشار هزینه ها می باشد . این نوع در تورم در سال های اخیر در اقتصاد ایران وجود داشته است. و از علل های ساختاری تورم می توان به مخدوش کردن فضای کسب و کار و تضعیف پول ملی کشور و پیشروی بیش از حد بخش نامولد در کشور اشاره کرد
که برای مبارزه با این عوامل و کم کردن تورم در کشور باید بودجه دولت شفاف شود تا هزینه های نامربوط و فعالیت های نا کار آمد محدود شود یکی از موارد پیشروی فساد در بخش غیر رسمی و غیر شفاف بودجه دولت می باشد که باید محدود شود. از راهکارهای دیگر مبارزه با تورم نظارت بر نظام بانکی ، جهت دهی منابع پولی به سمت تولید داخلی ، ایجاد قوانین و مقررات مناسب برای محدود کردن بخش نامولد ، محدود کردن فضای سوداگرانه ، جهت دهی فعالیت های بخش های خصوصی و بانک ها به سمت فعالیت های مولد می باشد.

برای شکستن تورم در کشور باید عرضه را زیاد کرد در صورت محدودیت منابع و امکانات تنها راه فراوانی عرضه تغییرات بنیادین بهره وری و کیفیت و افرایش بازدهی است . که باید در سیاست ها و برنامه های بودجه مورد تاکید قرار گیرد. 

به طور کلی می توان  بیان کرد که اگر در اقتصادی بازار کالا و خدمات رقابتی باشد تورم در آن اقتصاد امکان تقویت بیشتر را نداشته و می‌توان با سیاست گذاری های ساده‌ی کلان،تورم را مطابق با هدف گذاری مورد نظر مهار کرد.تورم های بالا نشان دهنده‌ی تخریب اقتصاد است نه اصلاح و تصحیح آن. زمانی که در اقتصاد نهاد های دولت به لحاظ شفافیت و انضباط دخل و خرج،در جایگاه مطلوب خود قرار نداشته باشند و از طرفی اگر پای فساد و دزدی به میان آید  به ویژه دلالی، رانت و سوداگری و عوامل نامولد نمیتوان تورم را با روش  های ساده مهار کرد و باید سیاست های ضد تورمی قوی را لحاظ کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید