جاهای دیدنی شمال غرب ایران فوق‌العاده است همراه باشید و حتما از جاذبه های گردشگری اهر بازدید کنید.

حتما از جاذبه های گردشگری اهر بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: اهر یکی از شهرهای مهم شمالی آذربایجان شرقی است. این شهر به‌خاطر قدمت تاریخی و اهمیت اقتصادی و صنعتی‌اش، مهم‌ترین شهر منطقه قره‌داغ آذربایجان برشمرده می‌شود.

این شهرستان به‌خاطر نزدیکی به مناطق جنگلی استان آذربایجان شرقی، باغ‌ها و مزارع متعدد و مناظر زیبای مراتع در کنار جاده‌هایش، به‌عنوان یکی از خوش‌آب‌وهواترین و سرسبزترین شهرهای منطقه آذربایجان شناخته می‌شود.

جاذبه‌های متعدد تاریخی و فرهنگی، اهر را به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است.

اگر در مسیر تبریز به اهر حرکت کنید؛ پس از گذر از کوه‌های رنگی بخش خواجه، پوشش گیاهی کم‌کم نمایان می‌شود. خاک در اطراف جاده تبریز ـ اهر نسبتاً شور است و رشد گونه‌های گیاهی محدود به صیفی‌جات به‌ویژه هندوانه دیمی است.

تغییرات در پوشش گیاهی از کیلومتر ۴۰ به بعد مسیر اهر به تبریز احساس می‌شود. این گستره‌، پوشیده از مراتع سرسبز است و در بهار گل‌های خودروی رنگارنگ سراسر دشت را پر می‌کنند.

در فصل بهار، در ارتفاعات منطقه گیاهان دارویی متعددی، به‌ویژه ریواس، می‌رویند.

در ارتفاعات قوشاداغ در فصل بهار می‌توان به وفور کاکوتی، یا به زبان محلی کهلیک‌اوتی یافت.

سد ستارخان زیستگاه ماهی سوف و میزبان پرندگان مهاجر در فصل تابستان است، لک‌لک‌ها و مرغان ماهی‌خوار در فصل مهاجرت، دریاچه این سد را برای استراحت خود انتخاب می‌کنند.

رودخانه‌های متعدد شهر به سد ستارخان می‌ریزند و آب شرب منطقه را تأمین می‌کنند. وجود این سد در کنار بارش مناسب و خاک حاصلخیز موجب رونق کشاورزی در منطقه شده است.

حتما از جاذبه های گردشگری اهر بازدید کنید

جاذبه‌های تاریخی اهر

خانه بشیر آمر

یکی دیگر از جاهای دیدنی اهر ، خانه بشیر آمر می باشد.

خانه بشیر آمر(از نوادگان پسری عباس میرزا) از اتاق‌ها، اندرونی، زیرزمین، یخچال، سرسرا و فضاهای دیگر در مساحت بیش از ۱۲۰۰ متر مربع و اعیانی ان بیش از ۹۵۰متر مربع شکل گرفته‌ است، قدمت این خانه به بیش از ۱۱۰ سال می‌رسد.

در روایات تاریخی این شهر آمده که خانه بشیر آمر بر روی یکی از ۵ قلعه ماد در دوران باستان ساخته شده است.

بازار سرپوشیده اهر

از طاقهای آجری ساخته شده و در زمان حکمران ارسباران(رشیدالمل)؛ مرمت و بازسازی شده و دارای راسته بازار ـ بازار نصیربیک و بازار جعفرقلی خان و بازار کفاشان است.

این بنا دارای حمامی بوده؛ که در زمانهای قدیم تخریب شده و در حال حاضر، محوطه آن مشاهده میگردد. بازار اهر، دارای تزئینات گچبری میباشد و این تزئینات در کمتر بازاری مشاهده میگردد.

بازار دارای شاخه های متعددی بوده، راسته بازار، بازار کفاشان و بازار نصیر بیگ قسمتی از بازار های قدیمی اهر میباشد؛ که به شکل و شیوه قدیمی خود پا بر جاست.

حتما از جاذبه های گردشگری اهر بازدید کنید

خانقاه و بقعه شیخ شهاب الدین اهری

این مکان، محل خانقاه و بقعه شیخ شهاب الدین اهری است که قدمت آن به اوایل دوره صفوی می‌رسد. در ضلع شرقی صحن بقعه، مسجد شیخ شهاب الدین محمد ساخته شده است.

در تزیینات این مسجد کتیبه‌هایی به خط شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم به چشم می‌خورد.

خانقاه این مجموعه در سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شد. مجموعه بقعه در زلزله ورزقان آسیب دیده و در حال بازسازی است.

موزه ادب و عرفان

این موزه تخصصی در سال ۱۳۷۴ در سرسرای اصلی خانقاه شیخ شهاب الدین تأسیس شد؛ اما در زلزله سال ۱۳۹۱ ورزقان آسیب دید و فعالیتش به مدت ۲ سال متوقف شد.

این موزه هم‌اکنون با دربرداشتن نسخه‌های خطی، کتب نفیس و قرآن‌های خطی، دست‌نوشته‌های ادبا و عرفای منطقه آذربایجان پذیرای گردشگران علاقه‌مند است.

مسجد جامع اهر

مسجد جامع اهر در کوچه جمعه شهر اهر واقع شده و قدمتش منتسب به دوره سلجوقیان است.

این مسجد دارای ۲۱ گنبد است که در دوره‌های مختلف به بنای مسجد اضافه شده‌اند.

این مسجد از نظر معماری یکی از زیباترین مساجد آذربایجان محسوب می‌شود. در کتیبه سردر مسجد نام بانی و تاریخ ساخت مسجد نیز حک شده است.

چند جاذبه گردشگری اهر

تالاب خرمالو

روستای خرمالو از توابع شهر اهر است. یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستا تالابی دائمی به نام خرمالو است که طبیعت زیبایی در کنار آن شکل گرفته.

این تالاب زیستگاهی مناسب برای پرندگان است و از آب آن برای کشاورزی در همان منطقه استفاده می‌کنند.

حتما از جاذبه های گردشگری اهر بازدید کنید

منطقه حفاظت شده یای قاری

یای‌ قاری مکانی شناخته‌شده در کوه قوشاداغ است. کوه قوشاداغ در جنوب شهر اهر قرار دارد. منطقه حفاظ‌ت‌شده یای‌قاری، در ارتفاع ۳۱۵۰ متری کوه قوشاداغ، در تابستان‌ها نیز برفی است و آب‌وهوایی مطلوب دارد.

این منطقه یکی از محل‌های برگزاری مسابقه‌های کوهنوردی شهر اهر است. منظره‌های طبیعی منطقه یای‌ قاری چشم‌نواز و دل‌فریب‌اند.

سد ستارخان اهر

این سد با ارتفاع ۷۵ متر دومین سد بزرگ منطقه ارسباران می باشد که در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده است. حجم مخزن در تراز نرمال ۱۳۵ میلیون مترمکعب، حجم مفید آن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیم‌شده در حدود ۹۰میلیون مترمکعب می‌باشد.

در حال حاضر این سد زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده که در تابستان مرغابی، لک لک و مرغ ماهی‌خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی در این سد دیده می شوند و این موجب توجه سیاحان بسیاری به این منطقه شده است.

حتما از جاذبه های گردشگری اهر بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 0
    سلام خسته نباشید، حمام قوشا اهر یادتان رفته
  • ریما IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 0
    با سلام ،اهر یکی شهرهای عزیز کشورمان هست و ساکنینش هم خیلی مهماندوست هستن
  • یونس اوغلی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    خانه تاریخی دکتر قاسم خان اهری قله پیر ساقا ،باغات میوه اهر بلال خوس مزه و خوشخوراک کدو تنبل و اش میوه و اس دوغا شهره افاق میباشد
  • حامد US ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    جنگل فندقلوی اهر که آهو و روباه و پرندگان زیبا در انظار مردم و لابلای درختان فندق رفت و آمد میکنند بسیار دیدنیست،،،جاده رویایی ،باغات گیلاس و آلبالو و سیب و هلو و آب های معدنی و استخر مجزای مردانه و زنانه در نزدیک ترین محل این جنگل ها 😍🤗
  • عبل IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    خدا رحمت کند. مرحوم عباس میرزا ی بزرگوار را .من خوشحال شدم که.از نوادگان .آن سردار رشید ایران زمین . هم در. شهرستان اهر. اقامت دارند..بسیار خوشحال شدم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید