جاذبه‌های گردشگری شمال غرب ایران بی‌نظیر است همراه باشید و درباره زیباترین قلعه های کلیبر در آذربایجان شرقی بدانید.

زیباترین قلعه های کلیبر در آذربایجان شرقی

سلام نو _ سرویس گردشگری: کلیبر، مرکز شهرستان کلیبر، از محبوب‌ترین شهرهای گردشگری استان آذربایجان شرقی با پیشینه تاریخی غنی است که آب و هوایی بسیار دلپذیر دارد.

نام کلیبر با بابک خرمدین و جنگل‌های ارسباران گره خورده است و هر ساله، گردشگران بسیاری به‌خصوص در فصل تابستان به این منطقه سفر می‌کنند.

کلیبر از جنوب غربی با تبریز، از جنوب شرقی با اردبیل، از جنوب با اهر و از غرب با مرند هم‌مرز است و فاصله چندانی با دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان ندارد.

فاصله کلیبر تا تبریز، ۱۷۰ کیلومتر (دو ساعت و نیم) و تا تهران ۷۵۵ کیلومتر (هشت ساعت و ۴۰ دقیقه) است.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های تاریخی کلیبر آشنا کنیم.

زیباترین قلعه های کلیبر

قلعه بابک

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، بخش مرکزی، روستای شجاع آباد

قلعه بابک بر فراز کوهی بلند و در احاطه دره‌هایی عمیق قرار دارد.

قلعه بابک که با نام‌های دژ بابک، بذ و قلعه جمهور نیز شناخته می‌شود، از مشهورترین قلعه‌های تاریخی ایران است؛ بنایی که برای ۲۰ سال محل زندگی و مبارزه بابک خرمدین، یکی از شناخته‌شده‌ترین سرداران ایرانی بوده است.

زیباترین قلعه های کلیبر در آذربایجان شرقی

بابک خرمدین و یارانش با سکونت در این دژ موفق شدند لشکریان عرب را برای بیست و چند سال در کوه‌ها سرگردان کنند، به آن‌ها شبیخون بزنند و در نهایت آن‌ها را فراری دهند.

قلعه بابک در ارتفاع حدود ۲,۳۰۰ تا ۲,۷۰۰ متری از سطح دریا بر فراز کوه و در احاطه دره‌هایی به عمق ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر قرار دارد؛ بنابراین برای دسترسی به آن باید کمی کوهپیمایی کنید؛ اما مطمئن باشید به‌محض رسیدن به این قلعه تاریخی و تماشای چشم‌انداز خیره‌کننده آن به کوه‌ها و مناطق اطراف، تمام سختی مسیر را فراموش خواهید کرد.

قدمت قلعه بابک بر اساس کاوش‌های باستانی و تاریخی و با توجه به اشیای کشف‌شده در آن به دوران اشکانی و ساسانی بازمی‌گردد.

این بنا به احتمال زیاد یک قلعه دفاعی بوده است. جالب است بدانید سبک معماری قلعه بابک شباهت زیادی به مجموعه تخت سلیمان از دوره حکومت ساسانیان دارد.

قلعه پیغام

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، دهستان پیغان‌چایی، روستای پیغام

قلعه پیغام از بناهای مورد استفاده بابک خرمدین در جنگ با اعراب بوده است. این قلعه در روستایی به همین نام قرار دارد و احتمالا به همین دلیل به نام پیغام نامگذاری شده است؛ البته برخی بر این باور هستند که دلیل نامگذاری قلعه، ارسال دستورات نظامی با آتش از این بنا بوده است.

قلعه پیغام روی کوهی قرار دارد که رود کلیبر از پایین آن عبور می‌کند؛ به‌علاوه قلعه از سه طرف با پرتگاه احاطه شده است؛ با این ویژگی‌ها، افراد ساکن در قلعه در گذشته به تمام راه‌های ورودی و خروجی شهر اشراف داشتند.

قدمت قلعه پیغام طبق نظر باستان‌شناسان و بر اساس معماری بنا، مصالح آن و سفالینه‌های کشف شده، به دوران قبل از اسلام و اشکانیان بازمی‌گردد؛ قلعه‌ای که تنها ۲۵ کیلومتر (۴۰ دقیقه) با قلعه بابک فاصله دارد.

زیباترین قلعه های کلیبر در آذربایجان شرقی

دو قلعه دیدنی کلیبر در آذربایجان شرقی

قلعه پشتو کلیبر

قلعه پشتو یک قلعه تاریخی و منحصربفرد است که مشرف بر کوه و دره‌ای خطرناک ولی جذاب است. مسیر رسیدن به این قلعه ممکن برای همه سنین مناسب نباشد و شاید برای کوهنوردان یا طبیعت گردان راحت‌تر باشد.

راه ورودی قلعه یک راه باریک و کوچک است و از طرف‌های دیگر قلعه به دره مشرف است. کوه با عظمتی که این قلعه روی آن قرار دارد کوه هشت سر نام دارد. از نظر تاریخی این قلعه به دوره اشکانیان و ساسانیان مربوط است.

این قلعه نظامی احتمالا در دوره خرمدینان نیز مورد استفاده بوده است. به قلعه پشتو قلعه پشتاب نیز می‌گویند.

جالب است بدانید قلعه پشتو در آذرماه ۱۳۸۷ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. سنگ، ملات گل و چندین آجر مصالح بکار رفته در ساخت قلعه هستند.

از آثار کشف شده در این منطقه می‌توان به سفالینه‌هایی با تزیینات هندسی خاص اشاره کرد. از آنجایی که قلعه در ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متری قرار گرفته است، بهتر است که در فصل زمستان به این مکان نروید.

با توجه به موقعیت و آب و هوای کوهستانی منطقه بهتر است که در فصل‌های گرم و معتدل به قلعه پشتو بروید.

برای دسترسی به قلعه در مسیر اهر-کلیبر حرکت کنید و به سمت هوراند بروید، بعد از پیمودن چندین کیلومتر تابلوی قلعه را خواهید.
آدرس قلعه پشتو: استان آذربایجان شرقی، جاده اهر-کلیبر، ۱۲ کیلومتری هوراند، کوه هشت سر

زیباترین قلعه های کلیبر در آذربایجان شرقی

قلعه فرخی کلیبر

  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، مرکز شهر کلیبر

قلعه فرخی کلیبر (برج آجری کلیبر)، بنایی هشت ضلعی (اضلاع ۲٫۲ متری) با هشت متر ارتفاع است که بر تمام شهر کلیبر و راه‌های ورودی آن اشراف دارد؛ به همین دلیل در دوره‌های تاریخی مختلف از آن به‌عنوان برج دیده‌بانی استفاده می‌شده است.

روی سنگ‌نوشته بنا آمده است که قلعه فرخی کلیبر در سال ۱۱۱۱ هجری قمری توسط فردی به نام محمد کاظم‌بن‌بوداغ، خلیفه قاسم، مرمت شده است. برخی این بنا را به ملک‌شاه سلجوقی نسبت می‌دهند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید