قلعه های آذربایجان شرقی دیدنی است همراه باشید تا بدانیم مسیر قلعه جوشین چگونه است.

مسیر قلعه جوشین چگونه است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه جوشین که آن را با نام جوشون هم می‌شناسند، در ۲۶ کیلومتری غرب ورزقان و در شش کیلومتری روستای جوشین و ۳۰ کیلومتری غرب خاروانا در مرکز ناحیه تاریخی دیزمار ارسباران و مابین روستای گال و جوشین به مرکزیت شهر باستانی خاروانا و در یک منطقه کوهستانی سخت گذر در بالای کوه مرتفع قرار گرفته است.

قلعه جوشین در بالای کوهی بنا شده است که شیب سه طرف آن بسیار تند است و نمی توان بالا رفت. فقط از یک مسیر تنگ کوهستانی یک یا دو نفر به سختی می‌تواند صعود کنند.

در این قلعه اتاق‌هایی با سنگ و ملات آهک و گچ جهت زندگی افراد بالای کوه تعبیه شده و حوضچه هایی جهت ذخیره آب در دامنه کوه ایجاد شده و آثار آن باقی است. سفال هایی که در دامنه قلعه جوشین پیدا شده، به دوران هخامنشیان تا سده ششم بعد از اسلام مربوط است.

مسیر قلعه جوشین

مسیر رفت از تبریز به ورزقان و از آنجا در جهت شمال غربی به طرف شهر خاروانا می‌باشد.

به گفتهٔ رئیس شورای ثبت آثار تاریخی استان در فهرست آثار ملی، تزئینات، بکاررفته روی سفالینه‌ها شامل نقوش کنده شده هندسی، موجی، نوارهای افقی و خطوط نقطه چین می‌باشد که، این تنوع و ظرافت درنوع خود منحصر به فرد است.

مسیر قلعه جوشین چگونه است؟

در این قلعه تاریخی اتاق‌هایی با سنگ و ملات آهک و گچ برای اقامت افراد و ساکنان آن ساخته شده و حوضچه‌هایی برای ذخیره آب در دامنه کوه ایجاد شده که در زمان حاضر هم آثار آن‌ها دیده می‌شود.

پله‌های ورودی این قلعه از سنگ تراشیده شده و هنوز با گذشت سال‌ها، به قوت خود باقی مانده‌اند. از بقایای قلعه دو صخره بزرگ در جناهین شرقی و غربی باقی مانده، که احتمالاً از آن‌ها برای دیدبانی استفاده می‌شده است.

همچنین حوضچه‌هایی در این قلعه کشف شده که برای ذخیره آب کاربرد داشته و نقش آن‌ها بر روی سنگ‌ها معلوم است.

در اطراف قلعه نیز تعدادی گودال کوچک استوانه‌ای به چشم می‌خورد که محل روشن‌کردن شعله‌های آتش بوده و نشان می‌دهد که این قلعه حکم دژ دفاعی داشته است.

خود قلعه جوشین تبریز امکانات چندانی ندارد؛ اما نزدیکی به روستا و امامزاده، یکی از ویژگی‌های آن است. در امامزاده امکاناتی همچون اقامتگاه، سرویس بهداشتی و غذاخوری نیز وجود دارد.

البته نزدیکی به روستا هم از دیگر ویژگی‌های خوب این قلعه است و شما می‌توانید بعد از بازدید از قلعه، شب را در روستای جوشین و در کنار مردم خونگرم تبریز بگذرانید.

ویژگی‌های جالب قلعه جوشین

قلعه جوشین در ۶ کیلومتری روستای جوشین در مرکز ناحیه تاریخی دیزمار ارسبارن و مابین روستای گال و جوشین به مرکزیت شهر باستانی خاروانا واقع شده، منطقه باستانی است که بیش از شش هزار سال قدمت دارد و گنجینه باستان شناسان به شمار می رود، آنچه از دل خاک آن بیرون آمده، ثابت کرده که زندگی در این منطقه با دوران آغاز شهرنشینی در فلات مرکزی ایران و بین النهرین همزمان است.

مسیر قلعه جوشین چگونه است؟

در زمان حمله اعراب در زمان خلیفه دوم، قلعه جوشین مرکز مقاومت مردم قره داغ بوده است و اعراب که بارها شکست خورده بودند، در نهایت با خدعه توانستند این قلعه را تسخیر کنند.

در این قلعه اتاق‌ هایی با سنگ و ملات آهک و گچ جهت زندگی افراد در بالای کوه تعبیه شده و حوضچه‌ هایی جهت ذخیره آب در دامنه کوه ایجاد شده و آثار آن باقیست.

قلعه بر فراز کوهی است که سه طرف آنرا شیب های دیوار مانند احاطه کرده است و تنها راه ارتباطی آن یک گذر کوهستانی تنگ است که فقط یک یا دو نفر می توانند به زحمت از آن بالا روند، به این علت نگاهبانی و دفاع از این قلعه حتی با تعدادی معدود هم ممکن بوده است.

ارتفاع این قلعه از پای کوه برای کوهنوردی چندان دشوار نیست اما برای صعود به این قلعه نیاز به مهارت‌ های حرفه‌ ای است. برای فتح قله جوشین باید لوازم فنی و صخره نوردی بهمراه داشت.

در لایه نگاری های صورت گرفته توسط تیم کاوش و باستان شناسی، آثار، اشیا و آویزهایی از دوره های مختلف تاریخی به دست آمده که قدیمی‌ ترین آنها سفال های مربوط به اواخر دوره نوسنگی یعنی حدود ۶۵۰۰ سال پیش است.

سفال هایی مربوط به دوره های ساسانی، هخامنشی و عصرآهن، پیکرک های گلی و سفال های مفرغ قدیم، درفش های استخوانی و ابزار سنگی، اجاق هایی مربوط به عصر مفرغ، سرنیزه های آهنی، اشیا و آویزهای مختلف مفرغی آثاری هستند که در این تپه شناسایی شده و به دست آمده اند.

مسیر قلعه جوشین چگونه است؟

قلعه جوشین بر فراز یک کوه صخره‌ای در یک منطقه کوهستانی زیبا در شمال غربی شهر ورزقان واقع شده که ارتفاع قله از سطح دریا در حدود ۱۸۰۰ متر است.

پله‌ های ورودی این قلعه از سنگ تراشیده شده و همینطور به قوت خود باقی‌ مانده‌اند، از بقایای قلعه دو صخره بزرگ در جناحین شرقی و غربی که احتمالاً برای دیدبانی استفاده می‌ شده و حوضچه‌ های حفر شده در داخل سنگ‌ ها که برای ذخیره آب بکار می‌ رفته است. تعدادی گودال‌ های کوچک استوانه‌ ای را نیز می‌ توان نام برد که محل استقرار مشعل بوده.

این قلعه در زمان قدیم یک مرکز فرماندهی و در پایین آن محل سکونت نیروهای دفاعی قرار داشته است.

در گذشته قلعه دارای یک آسیاب و سه استخر سنگی بوده که بطور کامل با دست تراشیده شده بودند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید