جاذبه‌های تاریخی سمنان بسیار دیدنی هستند پس همراه باشید و درباره دو آرامگاه جذاب در میامی سمنان بدانید.

دو آرامگاه جذاب در میامی سمنان

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان سمنان با مساحتی معادل ۹۷۴۹۱ کیلومتر مربع شامل ۸ شهرستان و در ۳۴ درجه و ۱۳ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه تا ۵۷ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد و از شمال به استان های خراسان شمالی، مازندران و گلستان، از شرق به استان خراسان رضوی، از جنوب به استان اصفهان و یزد و از غرب به استان های قم و تهران محدود می گردد که شهرستان میامی در شرق این استان واقع شده است.

این شهرستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، دارای دو بخش به نام های مرکزیی و کالپوش و ۵ دهستان به نام های میامی و فرومد و کلاته ها در بخش مرکزی و رضوان و نردین در بخش کالپوش است.

شهرستان میامی از قسمت شمال به استان گلستان، از قسمت شرق به استان خراسان رضوی، از قسمت شمال شرق به استان خراسان شمالی، از جنوب به بخش بیارجمند، از غرب به بخش بسطام و از جنوب غرب به بخش مرکزی شهرستان شاهرود محدود می شود.

شهر میامی مرکز شهرستان میامی، در طول جغرافیایی ۵۵ درجه و ۳۹ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۳۶ دقیقه در ارتفاع ۱۰۲۵ متر از سطح دریا واقع شده است. در این شهرستان های جاذبه گردشگری گوناگونی وجود دارد.

دو آرامگاه جذاب در میامی سمنان

آرامگاه شیخ حسن جوری

آرامگاه شیخ حسن جوری که از جاذبه های گردشگری میامی به حساب می آید، در حوالی شهرستان میامی، استان سمنان قرار دارد و با گنبدی مدور، از خشت خام ساخته شده است.

حسن جوری، معروف به شیخ حسن جوری، یکی از رهبران قیام سربداران در سده هفتم هجری و از شاگردان شیخ خلیفه مازندرانی بود.

این آرامگاه در دوران معاصر، با پخش سریال تلویزیونی «سربداران» در سال ۱۳۶۳ مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۳۸۸، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بنای کنونی بر آرامگاه شیخ حسن جوری ساخته شد.

پیش از مرمت و بازسازی، بقعه متشکل از یک اتاق سه‌ درب در حال تخریب بود که از مصالح خشت خام و گل و بدون هر گونه پیرایه و تشریفات ظاهری بنا شده و قدمت آن به دوره تیموری می‌رسید.

این آرامگاه که بر روی تپه ای قرار دارد و از ساختمانی با پلان مربع و سه درب ورودی تشکیل شده است، برای ساخت این بنا از خشت خام و آجر استفاده کرده اند.

سقف این بنا را گنبدی مدور شکل تشکیل می دهد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

لازم به ذکر است که در این بنا نمی توانید شاهد تزئینات خاصی باشید. قبر ایشان در داخل بنا و در زیر گنبد بنا قرار گرفته است.

در قسمت پایین بنا و گرداگرد آن آجر چینی شده است که می توان آن را تنها تزئینات به کار رفته در این بنا دانست.

لازم است این نکته را بیان کنیم که در گذشته بنایی بر روی مقبره قرار داشت که به مرور زمان تخریب شده بود و بنای جدید را با توجه به الگوی بنای قدیمی ساخته اند.

دو آرامگاه جذاب در میامی سمنان

آرامگاه ابن یمین فرومدی

آرامگاه ها پس از مساجد، بیش از هر بنای دیگری مورد توجه عام بوده اند.

مطالعات نشان می دهد که مردم، مزار امامزادگان و مفاخر فرهنگی را در طول تاریخ، بیش از مزار حکام و اُمرا پاس داشته اند.

افتخار به نیاکان و سعی در حفظ آنچه ما را به نوعی با گذشته مرتبط می دارد، حسی طبیعی و مؤثر در شناسایی و حفظ فرهنگ و هویت قومی است.

در واقع هویت امروزی ما بر اساس کمک و معاونت اجدادمان و بر اساس داشته های به ارث رسیده از آن ها، در قرون متمادی شکل گرفته است.

یکی از این آرامگاه ها آرامگاه ابن یمین فرومدی در استان سمنان و شهرستان میامی به شمار می رود.

آرامگاه ابن یمین، محل دفن شاعر نامی قرن هشتم، ابن یمین طغرایی در استان سمنان محسوب می شود.

این آرامگاه با پیگیری ‌های عبدالرفیع حقیقت ساخته شده‌ است و در سال ۱۳۹۷ تحت مالکیت اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان قرار گرفته است.

این آرامگاه در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شاهرود در روستای فرومد قرار دارد و در جوار مسجد جامع فرومد قرار گرفته است.

این بنا پلانی به صورت شش گوشه دارد و مساحت آن در حدود ۱۲۱۳می شود.

سنگ قبر شش گوشه ابن یمین در وسط بنا واقع شده و شش گوشه بنا، تداعی کننده یک گل باز شده است.

سنگ‌قبر دارای شش ضلع کوچک است و بر روی آن مطالبی در خصوص این شاعر بزرگ نوشته شده است.

دو آرامگاه جذاب در میامی سمنان

فضای سبزی در اطراف این بنا وجود دارد که با نرده محصور شده ‌است. در مورد این بنا گفته می شود که تداعی کننده نمادی از کلاه سربداران است.

مصالحی که در ساخت این بنا استفاده شده است شامل آجر و سیمان می شود و از تزئینات خاصی در آن استفاده نشده است.

کار مرمت این مجموعه تاریخی با احیای محوطه و فضای سبز مجموعه با کاشت بیش از سه هزار گل و درختچه تزئینی، استحکام‌بخشی مقبره، اجرای نورپردازی طبق الگوی اولیه طرح آرامگاه، بندکشی جداره‌ها، تعویض آجرهای فرسوده و احیای چاه آب انجام شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید