انتخاب هندوانه شب یلدا مهم است همراه باشید و درباره نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله بدانید.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

به گزارش سلام نو تشخیص هندوانه خوب از بد، می‌تواند گاه بسیار چالش‌برانگیز باشد. به همین دلیل، آشنایی با راهکارهای شناخت هندوانه خوب، بدون شک حسابی به کارمان خواهد آمد.

زمستان، مخصوصاً شب یلدا هم، مردم سعی می‌کنند این میوه را تهیه کرده و در سفره خود داشته باشند. تشخیص هندوانه خوب از قدیم تا الان، به عنوان یک تخصص در بین ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود.

نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

یکی از چالش‌های خرید هندوانه، انتخاب نوع شیرین و آبدار آن است. به کمک برخی روش‌ها، می‌توان انتخاب بهتری در رابطه با خرید آن داشت. این موارد را به خوبی به ذهن بسپارید. در ادامه، این روش‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

۱. تشخیص هندوانه خوب از روی ظاهر

یکی از راه‌های تشخیص هندوانه شیرین و خوشمزه، دقت به ویژگی‌های ظاهری و شکل آن است. وقتی در حال خرید یک هندوانه هستید، باید دقت کنید که ظاهر آن یک دست و صاف باشد.

یعنی دچار فرورفتگی، برآمدگی و کوفتگی نباشد. این نواقص در ظاهر هندوانه نشان می‌دهد که به اندازه کافی نور دریافت نکرده و به خوبی مراحل رشد را طی نکرده است. همچنین از خرید هندوانه خیلی بزرگ هم اجتناب کنید.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

۲. انتخاب هندوانه از روی لکه زرد

وقتی در حال انتخاب هندوانه هستید، سعی کنید به رنگ آن خوب نگاه کنید. یک هندوانه خوشمزه و شیرین، باید یه لکه زرد رنگ داشته باشد. این لکه، محل تماس هندوانه با زمین است که به آن لکه زمین می‌گویند. باید دقت کنید که رنگ آن باید زرد تیره بوده تا نشان از رسیدن کامل میوه باشد. اگر هندوانه لکه سفید داشت یا اصلا لکه‌ای نداشت، بدانید که خوب رشد نکرده و زود برداشت شده است.

۳. وزن هندوانه

هندوانه‌ای که به خوبی رشد کرده و رسیده باشد، باید وزن زیادی هم داشته باشد. البته وزن زیاد باید به نسبت ابعاد آن عادی به نظر بیاید. وزن بالای هندوانه نشان از آبدار بودن و رسیده بودن آن است. یکی از راه‌های انتخاب هندوانه سنگین، این است که چندتا را با دست بگیرید و با هم مقایسه کنید تا هرکدام که وزن بیشتری دارد را انتخاب کنید.

۴. انتخاب هندوانه خوب از روی رنگ

یک هندوانه شیرین و رسیده، باید رنگی سبز تیره داشته باشد. همچنین ظاهر آن باید کدر باشد، چرا که نشان می‌دهد به خوبی رسیده و رشد کرده است. اگر هندوانه براق بود، بدانید که به خوبی رشد نکرده و زود آن را برداشت کرده‌اند.

۵. تشخیص هندوانه خوب از روی صدا

این روش، همان مهارتی است که پدرهای ایرانی خود را در آن باتجربه و حرفه‌ای می‌دانند، هرکسی نمی‌تواند ادعا کند که از روی صدا، توانایی انتخاب هندوانه رسیده و شیرین را دارد. وقتی که به این میوه خوشمزه ضربه می‌زنید، باید صدا تیزی بدهد یعنی زیر باشد. این یعنی هندوانه رسیده و آبدار است. اما تولید صدای بم، نشان می‌دهد که میوه، به خوبی نرسیده و زود برداشت شده‌است.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

۶. سنجیدن میزان سفتی هندوانه

یکی دیگر از روش‌ها برای انتخاب هندوانه خوب و رسیده، دقت به میزان سفتی آن است. اگر به هندوانه فشار وارد کردید و کمی فرو رفت، باید بدانید که بیش از حد رسیده و طعم خوبی نخواهد داشت. هندوانه باید پوست ضخیمی داشته باشد تا بتوان آن را انتخاب کرد.

۷. خرید هندوانه خوب از روی دم آن

همه هندوانه‌ها دارای یک دُم هستند که در واقع بخشی از ساقه است که هنگام جدا شدن، روی هندوانه باقی مانده‌است. این دم آب و مواد مغذی را به هندوانه رسانده و به آن کمک کرده تا به خوبی رشد کرده و بزرگ شود. اگر این ساقه سبز باشد، نشان می‌دهد که هندوانه زود جدا شده و هنوز خوب رشد نکرده‌است. اما اگر این ساقه خشکیده باشد، نشان می‌دهد میوه به خوبی رشد کرده و رسیده است.

۸. کیفیت هندوانه بعد از قاچ خوردن

وقتی که هندوانه را باز کرده و می‌خواهید میل کنید، باید دقت کنید که بخش‌های قرمز رنگ و براق آن، با دانه‌های قهوه‌ای تیره یا سیاه، شیرین‌تر و خوشمزه‌تر هستند. اما بخش‌هایی که کمرنگ بوده و دانه‌های سفید دارند، انتخاب خوبی نبوده و نباید آنها را میل کنید.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

روش تشخیص هندوانه شیرین و قرمز

بیشتر افراد تصور می‌کنند که خرید هندوانه قرمز و رسیده به شانس فرد بستگی دارد، در حالی که حقیقت چیز دیگری است. خرید هندوانه رسیده بیشتر از شانس به مهارت در تشخیص هندوانه‌های خوب بستگی دارد و این مهارت نیز با در نظر داشتن چند نکته در زمان خرید به دست می‌آید. از جمله نکات و روش‌هایی که به تشخیص هندوانه قرمز و رسیده از هندوانه‌های نارس و بی‌مزه کمک می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دقت به شکم هندوانه

اولین روش برای تشخیص هندوانه‌های رسیده از هندوانه‌های نارس، دقت به شکم هندوانه است. برای تشخیص با کمک این روش باید به دنبال یک لکه زرد روی شکم هندوانه باشید. هندوانه در محل لکه زرد با زمین تماس داشته است.

هر چقدر این لکه تیره‌تر و بزرگ‌تر باشد، به این معنی است که هندوانه مدت زمان بیشتری روی زمین بوده و در نتیجه رسیده‌تر است. طبیعتا سفید و روشن بودن رنگ این لکه به معنی نارس و احتمالا بی‌مزه بودن هندوانه است. البته به این نکته دقت کنید که پوست هندوانه در محل لکه باید سفت و شفاف باشد، در غیر این صورت احتمال فاسد بودن هندوانه در اثر رسیدن بیش از حد هم وجود دارد.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

ضربه زدن به هندوانه

دیگر راهکار تشخیص هندوانه شیرین و قرمز، روش سنتی این کار یعنی ضربه زدن به پوست هندوانه است. اگر صدای ناشی از ضربه‌ها بم باشد، به معنی نارس بودن هندوانه و برداشت زودتر از موعد آن است اما اگر ضربه‌ها صدای تیز یا زیری داشته باشند، به احتمال زیاد هندوانه شیرین و رسیده‌ای را انتخاب کرده‌اید.

فشار دادن پوست هندوانه

راهکار بعدی برای تشخیص هندوانه رسیده از نارس، فشار دادن پوست این میوه است. پوست هندوانه‌های رسیده کمی نرم‌تر از هندوانه‌های نارس است. البته میزان نرمی پوست هندوانه نباید بیش از اندازه باشد و تنها باید در حد کمی فرو رفتن انگشت در پوست هندوانه باشد.

بررسی ساقه

دیگر تکنیک قدیمی برای تشخیص هندوانه‌های قرمز و شیرین از هندوانه‌های سفید و نارس، بررسی ساقه این میوه است. خشک و قهوه‌ای بودن این ساقه نشان از رسیدگی این میوه دارد اما اگر هندوانه زمانی چیده باشد که هنوز نرسیده باشد، ساقه، سبز و تازه است و حتی در صورت خشک بودن هم رنگ سبز آن حفظ می‌شود.

توجه به خطوط هندوانه

توجه به خطوط تیره روی پوست هندوانه یکی دیگر از راه‌هایی است که برای تشخیص هندوانه قرمز و رسیده می‌توان از آن استفاده کرد. معمولا تیره بودن خطوط روی پوست، به معنی رسیدگی هندوانه است و روشن بودن آن‌ها نشان از نارسی هندوانه دارد.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

بررسی وزن هندوانه

دیگر راهکاری که برای تشخیص هندوانه رسیده از هندوانه نارس می‌توان از آن استفاده کرد، بررسی وزن هندوانه به صورت دستی است. وزن کردن هندوانه برای تشخیص رسیدگی آن بسیار ساده است. کافی است چند هندوانه را در نظر گرفته و وزن آن‌ها را با دست مقایسه کنید. به منظور انجام این کار باید یکی یکی هندوانه‌ها را بلند کنید و در نهایت هندوانه‌ای که از همه سنگین‌تر است را انتخاب کنید.

خرید به شرط چاقو

راهکار تضمینی دیگر برای خرید و تشخیص هندوانه شیرین و قرمز، خرید این میوه به شرط چاقو است. از فروشنده درخواست کنید تا بخشی از یک هندوانه را برش دهد تا بعد از بررسی و در صورتی که هندوانه قرمز و خوش رنگ بود برای خرید آن اقدام کنید.

بو کردن هندوانه

روش دیگری که برای تشخیص شیرینی هندوانه می‌توان از آن استفاده کرد، بو کردن این میوه است. برای استفاده از این روش باید هندوانه را از دیگر میوه‌های فروشگاه جدا کنید و پوست آن به خصوص در قسمت سر میوه را بو کنید. هندوانه‌های قرمز و رسیده بوی شیرینی دارند.

نر یا ماده بودن هندوانه درست است؟

شاید عجیب باشد اما شایعه‌ای دست به دست می‌شود که هندوانه هم مانند دیگر موجودات زنده دارای انواع نر و ماده است که در ویژگی‌های ظاهری، بافت و طعم و مزه تفاوت زیادی دارند. هندوانه ماده معمولا اندازه کوچک‌تر و ظاهر گردتری دارند. و هندوانه‌های نر ظاهر کشیده و اندازه بزرگ‌تری دارند.

اگر به دنبال یک هندوانه شیرین و خوش‌طعم هستید، بهتر است نوع ماده این میوه را انتخاب کنید و در صورتی که آبدار بودن هندوانه برای شما اهمیت دارد، هندوانه نر هم گزینه‌ای مناسب برای خرید است. طبق بررسی که انجام شد، این موضوع درست نیست و فقط گل‌های ماده در گیاه هندوانه میوه می‌دهند.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

چطور بفهمیم هندوانه رسیده است

رنگ هندوانه رسیده، تیره است

اولین راه برای تشخیص هندوانه خوب، آن است که رنگش را بررسی کنید. اگر هندوانه اندازه کافی رسیده باشد، باید تیره باشد. به‌عبارت‌دیگر، خطوط سبز کم‌رنگ و سبز پررنگ روی آن، باید حسابی تیره باشند.

این تیره بودن، نشان از رسیده بودن هندوانه دارد. برای تشخیص هندوانه رسیده و شیرین، این نکته را به یاد داشته باشید. به‌راحتی با مقایسه هندوانه‌ها در فروشگاه، می‌توانید یک هندوانه رسیده انتخاب کنید.

هندوانه رسیده، باید کدر باشد

یک راه دیگر برای تشخیص هندوانه خوب از روی رنگ، این است که ببینید آیا کدر است، یا براق. هندوانه‌ای که خوب رسیده و آبدار و شیرین باشد، معمولاً رنگش کدر است.

اگر دیدید که یک هندوانه پوستی شفاف و براق دارد، بدانید که آن هندوانه زودتر از موعد برداشت شده و هنوز به‌قدر کافی، نرسیده است. هرچقدر هندوانه کدرتر، مزه‌اش شیرین‌تر.

یکی از راه های تشخیص هندوانه رسیده فشردن هندوانه بین دو دست است. شنیدن صدای نازک که از شکاف داخلی گوشت بوجود می آید به عنوان علامت تردی میوه شناخته شده و معرف رسیده بودن آن است.

(به این روش هم خیلی اطمینان نکنید چون ممکن است نشانه پوکی آن باشد!). هندوانۀ سفت با شکل یکنواخت و سنگین مطلوب است. اگر رنگ پوست آن کمرنگ و شیری باشد مطلوب نیست. گوشت آن باید سفت بافت تازه و تخمهای آن کاملا رسیده و پر باشد.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

هر چه هندوانه نسبت به حجمش سبک تر باشد و چگالی اش کمتر باشد بهتر است و نشانه‌ی رسیدن مطلوب آن است.

پوک بودن (معیار صوتی). پوک بودن را اگر چه می توان زیر مجموعه چگالی آورد ولی از آن جا که روش آزمایش آن از طریق صوت و لامسه است آن را جدا آوردیم!

پوک بودن هندوانه که از نواختن بر روی آن مشخص می شود (هم صدا هم لامسه‌ی دست) نشانه‌ی تقریبا کاملی است که به ما اخباری از عمق هندوانه را گزارش می دهد.

چگالی کم هندوانه را می توان معیاری برای پوک بودن دانست. این معیار ترد بودن را برای هندوانه تضمین می کند. ولی معیار کاملی برای شیرینی نیست.

برای تست شیرینی هندوانه بایست پوکی آن را از طریق صدا سنجید. پوکی نشان می دهد که آب مازاد هندوانه جذب شده است. (مقدار قند ثابت در آب کمتر= شیرینی بیشتر محصول)

هر چه صدا بم تر باشد بهتر است. هر چه انعکاس صدا سریع تر به گوش برسد بهتر است.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

اگر بین دو دست، نزدیک گوشتان بگیرید و اندکی فشار دهید، صدای قرچ‌مانندی حاکی از ترک برداشتن محتویاتش خواهد داشت.

با کف دست یا پشت ناخن انگشتتان، به آن ضربات کوتاه و متوالی بزنید. در صورتی که صدای بم، آهسته و طبل مانندی مثل تاپ تاپ داد، رسیده است و در صورتی که صدایی زیر و بلند مثل تق تق داشت، زمان چیدن یا خوردن آن نرسیده است.

به قسمتی که هندوانه از بوته جدا شده نگاه کنید؛ اگر هنوز مقداری از ساقه به آن چسبیده، احتمال شیرین بودنش اندک است، چون هنوز نارس و کال به بازار آمده، اما اگر ساقه کاملا از هندوانه جدا شده و تورفتگی ایجاد کرده، به‌دلیل رسیدگی، آسان تر چیده و جدا شده، بنابراین شیرین تر است.

هر قدر ترک‌های ریز در این قسمت بیشتر باشد، هندوانه شیرین تری انتخاب کرده‌اید.

رنگ ساقۀ هندوانه باید زرد مایل به کرم باشد، هر چه پر رنگ تر باشد مناسب تر است، اما اگر کم رنگ یا سفید باشد نشانه آن است که قبل از رسیدن چیده شده است، و به همین دلیل داخل آن قرمز نیست.

چند ضربه به هندوانه بزنید اگر صدای آن مانند طبل بود آن را بخرید، در غیر این صورت اگر صدایش غیر واضح بود آن را نخرید، رنگ هندوانه رسیده، باید سبز پررنگ براق باشد.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

تشخیص هندوانه تقلبی

حالا که با ویژگی‌های یک هندوانه شیرین و رسیده آشنا شدید، خوب است که به غیر از دانستن روش‌های خرید هندوانه خوب، توانایی تشخیص هندوانه بد را هم داشته باشید. دانستن این روش‌ها، به شما کمک می‌کند که از خرید خود لذت ببرید. این روش‌ها، به شرح زیر هستند:

  • بوی بد و ترشیدگی: این بو ناشی از شروع خراب شدن هندوانه و فرآیند تخمیر آن است.
  • آسیب‌های پوستی روی هندوانه: الگوی نامنظمی از لکه‌های سفید و قهوه‌ای که ممکن است ناشی از تغذیه حشرات از میوه باشد.
  • لکه‌های تیره رنگ و غیر عادی: ممکن است این لکه‌ها، نشان از این باشند که میوه، قارچ یا باکتری هستند.

کشاورزان با افزودن کودهای نیتروژن دار، ظرف تنها ۳ هفته می‌توانند وزن یک هندوانه را به ۱۲ کیلوگرم برسانند. با این حال، نیترات بالا موجود در هندوانه می‌تواند باعث مسمومیت مصرف کنندگان آن شود. به همین دلیل توجه به هندوانه در زمان مصرف بسیار مهم است.

یکی از راه‌های تشخیص سطح بالای نیترات موجود در هندوانه، توجه به محل تلاقی گوشت قرمز هندوانه و بخش سفید پوست داخلی است. اگر این بخش زرد رنگ باشد، نشان دهنده میزان بالای نیترات در هندوانه است و برای جلوگیری از مسمومیت باید از مصرف آن اجتناب کنید.

با این روش هندوانه شب یلدا قرمز و رسیده را انتخاب کنید | نحوه تشخیص هندوانه برای شب چله

از دیگر روش‌های تشخیص میزان بالای نیترات، توجه به حفره‌های موجود در هندوانه است. گرچه برخی تصور می‌کنند این حفره‌ها ناشی از فعالیت حشرات است، اما در حقیقت این موضوع نشان دهنده سطح بالای نیترات است و باید از مصرف آن خودداری کنید.

همچنین وجود فضای خالی بزرگ در وسط هندوانه از دیگر نشانه‌های استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی است. طعم و مزه این نوع هندوانه کمی تلخ است.

در صورتی که در این موضوع تردید دارید، می‌توانید یک تکه از هندوانه را در دمای اتاق در آب قرار دهید. اگر رنگ آب به صورتی روشن تغییر کرد، نشان دهنده خطرناک بودن آن است و بهتر است آن را دور بریزید.

هندوانه‌ای با ترکیب زیاد نیترات برای سلامتی بدن مضر است. از این رو، توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر گونه از علائمی که پیشتر ذکر شد، از مصرف آن خودداری کرده و آن را دور بریزید.

مسمومیت با نیترات غالباً با تکرر ادرار، اسهال و دل درد بروز می‌کند. این موضوع در شرایط حاد برای مثال مسمومیت با آب آلوده با نیترات می‌تواند فرد را به کام مرگ بکشاند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید