جشن یلدا با وجود بعضی خوراکی‌ها معنا پیدا می‌کند همراه باشید تا بدانیم هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است؟

به گزارش سلام نو جشن شب یلدا یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانی است که در بلندترین شب سال، زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) برگزار می شود.

در این شب به دیدار بزرگترهای خانواده می روند، گرد هم جمع شده و ضمن صرف شام و خوردن میوه و تنقلات، تا دیر وقت به گفتگوهای صمیمانه می پردازند. همراه باشید و درباره هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدا بدانید.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدا

یک دورهمی ساده ۴ نفره این روزها بیش از یک میلیون تومان تمام می شود که تقریبا حدود ۱۳ درصد حقوق ماهیانه یک کارگر ایرانی است.

شب چله این روزها حسابی سوت و کور است. فعالین بازار می گویند که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و درآمد بسیاری از خانوارها جوابگوی هزینه های بالای یلدای سال نیست.

این در حالی است که حداقل حقوق مصوب یک کارگر ساده حدود ۸میلیون تومان است.

آجیل میلیونی در بازار بی رمق

آجیل و خشکبار چند سالی است که از سفره بسیاری از دهک های پایین درآمدی کوچ کرده است.

به گفته فروشندگان به علت گرانی، مردم سعی می‌کنند برخی محصولات را جایگزین آجیل کنند و خرید آجیل شب یلدا به نسبت پنج سال پیش ۵۰ درصد کاهش یافته و به هیچ وجه در اولویت خرید خانوارها نیست.

در بسیاری از خشکبار فروشی ها این روزها یک کیلو آجیل چهار مغز به قیمت ۵۵۰ تا ۶۳۰ هزارتومان فروخته و آجیل های لوکس با بسته بندی های شیک تا حدود ۱ میلیون تومان نیز می رسد.

به عبارتی اگر هریک از اعضای یک خانواده ۴ نفره قرار باشد برای هر یک از اعضای خود ۱۰۰ گرم آجیل چهار مغز بخرد، دست کم باید چیزی حدود ۲۵۰ هزارتومان هزینه کند.

البته اگر قرار باشد به هزینه آجیل نیم کیلو شیرینی هم اضافه کنید، آجیل و شیرینی چله نشینی حدود ۳۹۰ هزارتومان آب می خورد.

گشتی در مغازه های شهر نشان می دهد که این روزها تخمه آفتاب گردان به قیمت ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزارتومان و تخم کدو بین ۱۹۰ تا ۲۵۰ هزارتومان فروخته می شود.

البته تخم کدوی بسته بندی تا حدود ۳۳۰ هزارتومان نیز می رسد. فعالین بازار می گویند در این روزها بسیاری از خانوارها توان خرید آجیل را ندارند و بسیاری از مردم تنها برای خرید تخمه به آجیل فروشی ها می آیند.

برخی هم سعی می کنند که با خریدن بادام زمینی که قیمت هر کیلوی آن حدود ۱۵۰ هزار تومان است یا کمی نخود کشمش رنگی به یلدای خود ببخشند.

با این اوصاف خرید نیم کیلو تخمه(نصف کدو و نصف آفتابگردان) به طور متوسط حدود ۱۰۰هزارتومان آب می خورد.

رشد قیمت میوه

هرچند بازار میوه اما شرایط بهتری را نسبت به دیگر بازارها تجربه می کند. با این وجود فروشندگان می گویند که تقاضا نسبت به گذشته کمتر شده و خبری از خریدها با حجم های بسیار زیاد نیست.

به گفته آنها در گذشته مردم سبد متنوعی از میوه ها را برای شب یلدای خود خریداری می کردند اما حالا خریدهای مردم به خرید دو یا حداکثر ۳ مدل میوه محدود شده است.

نارنگی که قیمت های مختلفی دارد را می توان با قیمت میانگین ۳۰ هزارتومان خریداری کرد.

قیمت انار هم در این روزها بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است. البته در برخی از میوه فروشی های بالای شهر تهران انار شیراز در شب یلدا به قیمت ۷۰ هزار تومان هم فروخته می شود.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است؟

متوسط قیمت هر کیلو پرتقال هم بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان و خرمالو هم بین ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

هندوانه هم قیمت های مختلفی در بازار دارد و میانگین قیمت آن این روزها حدود ۱۰ هزاتومان است.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که خرید یک هندوانه تقریبا متوسط و یک کیلو انار و پرتقال حدود ۲۰۰ هزارتومان تمام می شود.

هزینه بالا برای سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای محبوب خانواده ها در شب یلداست. در حال حاضر هر کیلو ماهی قزل آلا که تقریبا ارزان ترین ماهی این روزهاست به قیمت ۱۵۰هزار تومان فروخته می شود.

اگر فرض کنیم که برای یک خانواده ۴ نفره ۳ کیلو ماهی و نیم کیلو برنج (قیمت هرکیلو برنج ایرانی حدود ۱۲۰ هزار تومان است) و نیم کیلو سبزی پلوبه قیمت حدود ۲۰ هزار تومان نیاز باشد، صرف یک شام ساده بدون مخلفاتی همچون سالاد و نوشابه و غیره دست کم ۳۶۸ هزارتومان آب می خورد.

با این حساب یک دوره همی ساده خانوادگی بلندترین شب سال چیزی بیش از ۱ میلیون تومان تمام می شود. این در حالی است که درآمد یک کارگر ساده به طور متوسط روزانه حدود ۲۵۰ هزارتومان است.

قدرت خرید مردم ۵۰ درصد کاهش یافته است این در حالی است که داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی، از کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید شهروندان نسبت به سال گذشته خبر داد.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است؟

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی گفت که «امسال قدرت خرید مردم نسبت به زمان مشابه سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و همین موضوع وضعیت فعالان این بازار را دچار اختلال کرده است.»

اود فکوری در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر کاهش خرید مواد غذایی از سوی مردم به این موضوع اشاره کرد که در مورد کاهش قدرت خرید شهروندان بررسی انجام نشده «اما به طور مثال اگر پارسال ۱۰ کارتن ماکارونی فروخته بودیم، امسال ۸ کارتن به فروش رفت.» او با تأکید بر اینکه مردم مجبورند کالاهای ضروری را خریداری کنند تصریح کرد: «نمی‌توان گفت امسال فعالان بازار سوپرمارکت و مواد پروتئینی در رکود کامل بودند؛ البته که رکود داشتیم، اما نسبی بوده و چون بیشتر در صنف ما کالاهای پر مصرف و مایحتاج روزانه مردم است.»

بر اساس آمار رسمی که منتشر شده، در دو سال پایانی دولت روحانی قیمت اقلام مصرفی به طور متوسط ۸۷ درصد، و در دو سال اول رئیسی تقریباً ۱۰۷ درصد بالا رفت. همچنین قیمت مواد غذایی هم که در دو سال آخر دولت روحانی به طور متوسط ۱۰۱ درصد بالا رفته بود، در دو سال اول دولت رئیسی قیمت آنها مجدداً ۱۵۱ درصد دیگر افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی تصریح کرده بود که باید پذیرفت که با توجه به کاهش قدرت مالی اکثر مردم، خرید کالاهای ضروری کمتر شده است و همین باعث توقف و یا کند شدن جبران سرمایه در بین فعالان در این بازار شده است.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است؟

لیست خوراکی های شب یلدا

هندوانه شب یلدا

از دیرباز، خرید هندوانه برای شب یلدا، یکی از دغدغه‌های دلچسب این جشن باستانی بوده است. بر اساس باورهای سنتی مردم ایران، خوردن هندوانه در شب اول زمستان، بدن را در برابر بیماری‌های مربوط به سرما، مانند سرماخوردگی مقاوم می‌سازد. از این رو، خوردن هندوانه شب یلدا به یکی از ملزومات این شب تبدیل شده است.

لبوی پخته شده

لبو یا چغندر پخته شده نیز، نوعی سبزی خوش خوراک و دلچسب است، که به صورت گرم و سرد سرو می‌شود. لبوی پخته شده نیز یکی از خوراکی‌های شب یلدا است، که محبوبیت خاص خود را دارد. معمولا خوردن آن برای کودکان لذتبخش‌تر است؛ مخصوصا اگر هنگام پخت، کمی با نبات شیرین شده باشد.

انار شب چله

برای ما ایرانیان، میوه انار یک نماد اصلی برای شب یلدا به حساب می‌آید. به همین دلیل نیز خرید انار قرمز و درشت، به عنوان یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های شب یلدا، باید مد نظر قرار گیرد. شما می‌توانید انار را به صورت کامل یا به شکل دانه شده، در سفره یلدای خود جای دهید. البته مصرف انار، صرف نظر از سنتی بودن آن، خواص بی‌نظیری دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است؟

آجیل شب یلدا

آجیل‌ها و مغزیجات شیرین نیز، از جمله تنقلات شب یلدا است، که هر فرد بنا بر سلیقه خود، تهیه می‌کند. معمولا در ترکیب آجیل شب یلدا، از مغزهای شیرین استفاده می‌شود. برای مثال، کشمش و نخودچی شیرین جزو ترکیب اصلی آجیل شب یلدا هستند. اگر به دنبال آجیل با کیفیت هستید، می‌توانید آجیل شیرین تبریز را انتخاب کنید که در فروشگاه اصل تبریز به فروش می‌رسد.

تخمه کدو

قطعا یک دورهمی شبانه که ممکن است تا چندین ساعت طول بکشد، نیاز به یک خوراکی سرگرم‌کننده دارد. تخمه کدو از جمله آجیل‌هایی است که علاوه بر خواص فراوان، طرفداران بسیاری دارد. از این رو اکثر افراد، در لیست خوراکی‌های شب یلدا، حتما تخمه کدوی مرمری یا کشیده را به عنوان یک گزینه اصلی در نظر می‌گیرند؛ البته می‌توانید آن را همراه با آجیل شب یلدا نیز سرو کنید.

انواع میوه خشک

یکی از بهترین و لوکس‌ترین خوراکی‌های شب یلدا، که همه کودکان و بزرگسالان به خوردن آن علاقه دارند، انواع میوه خشک هستند. میوه‌های خشک می‌توانند شامل موز، پرتقال، سیب، گلابی، آلو، کیوی، گیلاس، توت فرنگی و هلو باشند. البته در بین آن‌ها ممکن است انجیر خشک، توت خشک و نارگیل نیز به چشم بخورد.

در هر حال، میوه‌های خشک، علاوه بر مزه بی‌نظیری که دارند، با خواص فراوان خود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند.

میوه‌های پاییزی

قطعا ظرف میوه شب چله شما فقط به انار و هندوانه محدود نمی‌شود. تمام میوه‌های زمستانی و پاییزی که اتفاقا بسیار خوشمزه هستند، باید در سفره یلدای شما به کار روند. نارنگی، پرتقال و خرمالو از جمله این میوه‌ها به حساب می‌آیند، که از مواد اصلی پذیرایی در شب یلدا نیز محسوب می‌شوند.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است؟

برنجک بو داده

همه ما از زمان کودکی، خوردن برنجک یا برنج بوداده را تجربه کرده‌ایم. خوردن این نوع تنقلات شب یلدا یادآور خاطرات کودکی است، که اغلب در خانه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایمان داشته‌ایم؛ بنابراین قرار دادن یک ظرف برنجک در سفره شب یلدا، می‌تواند نوستالژی فوق العاده‌ای برای همه مهمانان باشد.

انواع ژله میوه‌ای

ژله‌های میوه‌ای، از رایج‌ترین تنقلات شب یلدا هستند، که باعث جذابیت ظاهری میز یا سفره پذیرایی شما می‌شوند. خوردن ژله‌های رنگی رنگی، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان، بسیار لذت بخش است. از این رو، اگر بتوانید چند ظرف ژله در رنگ‌های مختلف و با طعم‌های متنوع تهیه کنید، قطعا رضایت میهمانان شما از پذیرایی‌تان چند برابر خواهد شد. لازم است به این نکته اشاره کنیم که ژله، حجم بالایی از ویتامین دارد و خوردن آن به مقاوم‌سازی بدن کمک می‌کند.

پاپ کورن

پفیلا یا پاپ کورن، یکی از پر مصرف‌ترین خوراکی‌های شب یلدا است، که در طعم‌های مختلف پنیری، کچاپ یا نمکی به فروش می‌رسند. در واقع، همه ما در هر دورهمی یا تفریحی، حتما ذرت بو داده را به عنوان بخشی از تنقلات خود در نظر می‌گیریم. به همین دلیل نیز مصرف آن در جمع‌های خانوادگی، مورد توجه قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با درست کردن پاپ کورن خانگی، این خوراکی خوشمزه را به شکلی سالم تهیه کرده و از آن، برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده نمایید.

لواشک‌های خانگی

لواشک‌های خانگی، از آن مدل خوراکی‌های شب یلدا است، که نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز جذاب است. بسیاری از خانم‌های ایرانی، با به کار گرفتن هنر خود، انواع لواشک‌های خانگی را با روش‌های سالم تهیه می‌کنند، و در مناسبت‌های خاص، مانند شب چله برای پذیرایی از میهمانان، به کار می‌برند. قطعا خوردن یک لواشک ترش یا ملس، در کنار سایر خوراکی‌های شب یلدا، لذت بخش خواهد بود.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است؟

نخود بو داده

نخود طبع گرمی دارد و خوردن آن در فصل زمستان، بسیار مفید است. ضمن اینکه حجم کلسیم موجود در نخود چنان زیاد است، که به تقویت استخوان‌ها و اسکلت بندی بدن کمک می‌کند. از این رو، یکی از خوراکی‌های شب یلدا که اتفاقا طرفداران زیادی نیز دارد، نخود بوداده است. برای تهیه آن لازم است ابتدا نخود را در آب و نمک جوشانده و سپس، بر روی حرارت تفت دهند. طعم مطبوع نخود بوداده باعث می‌شود تا بسیاری از افراد، آن را به خوردن سایر تنقلات شب یلدا ترجیح دهند.

انواع مغزیجات شور

اگر از آن گروه افرادی هستید که به خوردن آجیل شیرین علاقه‌ای ندارید، می‌توانید انواع مغزهای مورد علاقه خود را به صورت شور خریداری کرده، و در سفره شب چله خود قرار دهید. پسته، بادام، فندق و بادام هندی، از جمله مغزیجاتی هستند که می‌توانید به مناسبت شب یلدا تهیه نمایید. البته کیفیت این نوع مغزها بر طعم و عطر آن‌ها تاثیر قابل توجهی دارد. از این رو، بهتر است آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر مانند اصل تبریز تهیه نمایید.

شیرینی‌های شب یلدا

هر شهر، شیرینی‌های خاص خود را دارد که معمولا به عنوان سوغات آن شهر نیز معرفی می‌شوند. ساکنین هر شهر می‌توانند شیرینی‌ها و سوغات خود را به عنوان خوراکی‌های شب یلدا به کار ببرند. در ادامه، به برخی از شیرینی‌هایی که معمولا در شب یلدا، بر روی میز پذیرایی اکثر ایرانیان به چشم می‌خورند، اشاره می‌کنیم.

باسلوق

باسلوق یکی از تنقلاتی است که کمتر کسی از خوردن آن لذت نمی‌برد. این شیرینی خوشمزه را می‌توان در ترکیب با انار تهیه کرده و به عنوان بخشی از پذیرایی، سرو نمود. ماده اصلی باسلوق انار، نشاسته و دانه‌های انار هستند که طعم بی‌نظیری ایجاد می‌کنند.

نان برنجی

به جرات می‌توان گفت که نان برنجی، از خوش خوراک‌ترین شیرینی‌های ایرانی به حساب می‌آید. این شیرینی سوغات کرمانشاه است؛ با این حال، همه مردم ایران می‌توانند آن را به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شب یلدا مصرف نمایند. ترد بودن و شیرینی به اندازه نان برنجی، طعم بی‌نظیر آن را در خاطر افراد ثبت می‌کند.

کیک انار

کیک انار نیز یکی دیگر از شیرینی‌های مخصوص شب یلدا است، که بسیاری از خانواده‌ها برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه می‌کنند. معمولا در مراسم‌های خاص، این نوع کیک را به عنوان نماد شب یلدا، در نظر می‌گیرند. برای مثال، در کادوی شب یلدا برای عروس، کیک انار حتما به عنوان جزئی از تشریفات در نظر گرفته می‌شود.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است؟

باقلوا

از پرطرفدارترین شیرینی‌هایی که در شب یلدا مصرف می‌شوند، باقلوا است. باقلوا انواع مختلفی دارد که بنا بر فرهنگ هر شهر، تولید می‌گردند. با این حال، طعم شیرین آن برای اکثر افراد دلچسب بوده و معمولا به عنوان یکی از خوراکی‌های شب یلدا، مورد توجه قرار می‌گیرد.

انواع غذاهای خوشمزه برای شب یلدا

علاوه بر تنقلات و خوراکی‌های شب یلدا که تا اینجا معرفی کردیم، برخی از غذاها نیز در این شب مورد توجه قرار می‌گیرند که در ادامه، آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آش کدو

کدو از جمله سبزیجات پرخاصیت به حساب می‌آید که خوردن آن، به حفظ سلامت بدن در فصل زمستان کمک می‌کند. از این رو، از قدیم الایام خوردن آش کدو، آن هم در فصل زمستان، طرفداران بسیاری داشته است. بر همین اساس، بسیاری از خانواده‌ها، آش کدو را برای شب چله خود تهیه کرده و دور هم نوش جان می‌کنند. در صورتی که شما نیز به این غذا علاقه دارید، می‌توانید آن را به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شب یلدا در نظر بگیرید.

آش رشته

یکی از سنتی‌ترین غذاهایی که ما ایرانیان، به مناسبت‌های مختلف تهیه می‌کنیم، آش رشته است. از آنجا که شب یلدا نیز یک جشن باستانی برای جمع شدن خانواده‌ها به حساب می‌آید، خوردن این غذا آن هم در جمع خانوادگی خالی از لطف نیست.

سالاد انار

شما می‌توانید سالادها و دسرهای خود را در شب چله، به گونه‌ای تزیین یا تهیه کنید که انواع نمادهای این شب، در آن‌ها به کار رفته باشد. برای مثال، شما می‌توانید هنگام سرو غذا، سالاد انار را برای پذیرایی از مهمانان استفاده کنید. ریختن دانه‌های انار در بین مواد سالاد، علاوه بر زیباتر کردن ظرف سالاد شما، خواص آن را چندین برابر می‌کند. از انواع سالاد انار می‌توان به سالاد انار و کلم، سالاد زیتون با سس انار، سالاد کلم قرمز و انار و سالاد دستبند انار اشاره کرد.

هزینه یک خانواده چهار نفره در شب یلدای 1402 چقدر است؟

آش انار

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه‌ای که برای شب یلدا طبخ می‌شود، آش انار است. طبخ و سرو این غذای خوشمزه در شب چله، به طور خاص برای شهرهایی که انار به عنوان اصلی‌ترین محصول باغی آن‌ها به حساب می‌آید، اهمیت ویژه‌ای دارد. معمولا شهرهای شمالی، شیراز و تبریز، آش انار را به عنوان غذای اصلی، در دورهمی شب یلدا سرو می‌کنند. ترکیبات این آش، شامل گندم یا جو پوست کنده، انواع لوبیا، سبزی آش، رب انار ترش، آب انار و گردوی نیم کوب خواهد بود.

دلمه کلم اناری

دلمه نیز از آن غذاهای خوش خوراک و دلچسب است، که اکثر افراد از خوردن آن لذت می‌برند. در شب یلدا می‌توانید دلمه کلم اناری را تهیه کرده و در کنار خانواده خود، نوش جان کنید. برگ کلم، گوشت چرخ کرده، برنج خیس شده، دانه انار، گشنیز و رب انار، از مواد اصلی هستند که برای طبخ دلمه کلم اناری به کار می‌روند. توجه به ترکیب ادویه‌ها در تهیه این نوع دلمه، برای ایجاد طعمی بی‌نظیر ضروری است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید