وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه مسکو نمی‌تواند روش‌ اسرائیل را که بیش از همه، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، قابل‌قبول بداند، گفت: «روسیه به دنبال برقراری آتش‌بس پایدار در محل درگیری میان نیروهای فلسطینی و اسرائیلی است».

لاوروف: روسیه به دنبال برقراری آتش‌بس پایدار در غزه است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از منابع خبری روس، سرگی لاوروف در سخنرانی خود در شورای فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: مسکو در وهله اول وظیفه خود را آزادی گروگان‌ها و خروج شهروندان روسیه و تمام افرادی که نمی‌خواهند در نوار غزه بمانند، می‌داند. وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد، اولویت دوم کرملین ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه و خدمات درمانی و پزشکی برای ساکنین غزه است.
وی اولویت سوم روسیه را برقراری آتش‌بس پایدار در غزه دانست، به طوری که شرایط برای حل و فصل مشکلی که بیش از ۷۵ سال است حل نشده باقی مانده یعنی تشکیل دولت فلسطین، فراهم شود.
لاوروف تاکید کرد که تا زمان عادی‌سازی روابط میان فلسطین و اسرائیل هنوز راهی بسیار طولانی باقی است. وی تصریح کرد: «تا روزی که اسرائیل و فلسطین بتوانند در کنار هم و همراه با صلح، امنیت و حسن همجواری زندگی کنند، راهی بسیار طولانی در پیش داریم».
به گفته وزیر خارجه روسیه، دولت فلسطین مطابق با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل باید مستقل و بر اساس مرزهای سال 1967 با پایتخت اورشلیم شرقی شکل بگیرد. لاوروف افزود، آمریکایی‌ها به دنبال «خاتمه دادن» به مساله فلسطین هستند  و می‌خواهند چیزی اختراع کنند که در آینده دولت نامیده خواهد شد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به تداوم فعالیت‌ها در خصوص تصویب قطعنامه‌ای در خصوص شرایط غزه گفت که مسکو از این تلاش‌ها حمایت می‌کند.
به گفته لاوروف، غرب هنگام بحث بر سر هر قطعنامه‌ای که با هدف نجات جان انسان‌های بی‌گناه تهیه شده، به دنبال ملاحظات سیاسی خود و محکومیت حماس است و وقتی از محکومیت عملیات اسرائیل سخن به میان می‌آید، می‌گویند تل‌آویو حق دفاع از خود دارد. 
وی خاطرنشان کرد: طبق موازین حقوقی در دادگاه بین‌المللی، قدرت های اشغالگر در برابر اراضی اشغال شده حق دفاع از خود ندارند.

به گفته لاوروف، وقتی اسرائیل از تداوم حملات نظامی خود تا نابودی کامل حماس صحبت می‌کند، سازمان ملل متحد نیز علاقه‌ای برای دخالت در مساله غزه ندارد. وی همچنین تاکید کرد که غرب و البته کابینه فعلی اسرائیل به دنبال تشکیل دولت فلسطین نیست. 
وزیر خارجه روسیه با فاجعه‌آمیز خواندن شرایط فعلی غزه گفت: « خانه‌ها در غزه با خاک یکسان می‌شوند، بیش از 18 هزار غیرنظامی در حال حاضر کشته شده‌اند و این رقم هر روز در حال افزایش است. دو سوم کشته‌شدگان را زنان و کودکان تشکیل می دهند. وضعیت وحشتناک است».
وی دلیل بسیاری از درگیری‌های امروز در جهان را خواست آمریکا و برخی کشورها برای تحمیل اراده خود به تمام جهان دانست و گفت شرایط دنیا نسبت به سال‌های گذشته در حال وخامت بیشتر است.
تلاش‌ها برای انزوای روسیه با شکست مواجه شده است
لاوروف با اشاره به افزایش سفرها و ارتباطات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت امروز می‌توان گفت سیاست انزوای روسیه شکست خورده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید