خوزستان شهرهای جذابی دارد در این میان همراه باشید و درباره چند جای دیدنی و جالب در مسجد سلیمان بدانید.

چند جای دیدنی و جالب در مسجد سلیمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد سلیمان یکی از دیدنی‌ترین شهرستان‌های استان خوزستان به حساب می‌آید.

این شهر تاریخی در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. قدمت مسجد سلیمان به دوران ایلامی‌ها بازمی‌گردد.

در این منطقه از ایران جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جذاب و دیدنی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

جاهای تاریخی مسجد سلیمان

در شهرستان مسجد سلیمان آثار تاریخی متنوع و جذابی وجود دارد. اگر به تاریخ علاقه دارید با سفر به مسجد سلیمان لحظات لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد. در ادامه مقاله جاذبه‌های تاریخی این شهرستان را معرفی می‌کنیم.

عمارت بنه وار

یکی از آثار تاریخی جذاب شهرستان مسجد سلیمان عمارت تاریخی بنه وار است. این عمارت در روستایی به همین نام واقع شده است. عمارت بنه وار مربوط به خوانین ایل ذلقی است. اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه دارید، حتماً به این روستا بروید و از بقایای این عمارت قدیمی دیدن کنید.

چند جای دیدنی و جالب در مسجد سلیمان

آتشکده جاویدان

یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی مسجد سلیمان آتشکده جاویدان نام دارد. این آتشکده در شمال شرقی این شهرستان قرار گرفته ‌است.

قدمت آن به قرن هفتم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. یکی از نکات برجسته‌ای که متخصصین و کارشناسان به آن اذعان دارند، جذابیت معماری این بنا است.

جذابیت این بنای تاریخی به‌قدری بوده است که معماران دوران هخامنشی برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته‌اند.

از دیگر ویژگی‌های بارز و منحصربه‌فرد این آتشکده می‌توان به نحوه قرارگیری سنگ‌های آن اشاره کرد. سنگ‌های این آتشکده بدون استفاده از ملات بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

این آتشکده به دستور یکی از پادشاهان حکومت هخامنشی ساخته شده‌ است. برخی از سنگ‌های به کار گرفته شده در معماری این بنا وزنی بالغ بر ۴ الی ۵ تن دارند.

کلیسای نمره چهل

یکی از آثار تاریخی جذاب شهرستان مسجد سلیمان کلیسای نمره چهل است. این کلیسا توسط ارامنه در دهه‌ی ۳۰ ساخته‌ شده است.

معبد بردنشانده

یکی دیگر از آثار باستانی شهرستان مسجد سلیمان معبد بردنشانده است. این معبد یک عبادتگاه روباز است که در زمان حکومت هخامنشیان ساخته‌ شده است.

از این مجموعه تاریخی برای انجام مراسمات مذهبی استفاده می‌شده است.

چند جای دیدنی و جالب در مسجد سلیمان

در هنگام بازدید از این معبد به نقش‌برجسته‌های روی سنگ‌های این معبد کمی دقت کنید. این نقوش متعلق به دوران اشکانیان است. برای بازدید از این معبد باید به ۱۶ کیلومتری مسجد سلیمان، جاده سد شهید عباس‌پور بروید.

تپه باستانی کلگه زری

اگر از دیدن مکان‌های تاریخی و باستانی لذت می‌برید، حتماً به جنوب شهرستان مسجد سلیمان بروید. در منطقه‌ای بنام کلک، می‌توانید تپه باستانی کلک زرین را مشاهده کنید.

قدمت این مجموعه تاریخی به ۳ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. باستان‌شناسان از این محوطه، آثاری از حکومت اشکانیان و ساسانیان کشف کرده‌اند. طبق گفته متخصصین، این محوطه و مناطق اطراف آن مرکز مالی و به نوعی بانک حکومت هخامنشیان نیز بوده است.

تپه باستانی گلگیر

یکی دیگر از تپه‌های باستانی مسجد سلیمان تپه‌ای بنام گلگیر است. قدمت این محوطه باستانی به ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. در این محوطه آثار از حکومت هخامنشیان نیز پیدا شده ‌است.

چند جای دیدنی و جالب در مسجد سلیمان

قلعه دیزه وراز

یکی از قلعه‌های باستانی مسجد سلیمان قلعه‌ای بنام دیزه وراز نام دارد. قدمت این قلعه به دوران اشکانیان می‌رسد. برای دیدن این قلعه تاریخی باید پله‌های زیادی را در دامنه کوه دلا بالا بروید تا بتوانید در شمال این کوه قلعه دیزه وراز را مشاهده کنید.

موزه چاه شماره یک

اولین چاه نفت خاورمیانه در شهرستان مسجد سلیمان افتتاح شد. موزه چاه شماره یک در محل اولین چاه نفت تأسیس شده است. این چاه در سال ۱۲۸۶ خورشیدی حفاری شد. در این موزه می‌توانید وسایل مختلفی که در صنعت نفت استفاده می‌شوند، نظیر دیگ تولید بخار، تلمبه رفت‌وبرگشت، لوله‌های تأسیسات، محرک رفت‌وبرگشت با نیروی بخار که جهت تولید نفت خام استفاده می‌شود را مشاهده کنید.

جاذبه‌های طبیعی مسجد سلیمان

دشت گلگیر

آدرس: ۳۸ کیلومتری شمال شرقی مسجدسلیمان

دشت گلگیر یکی از زیباترین مناطق استان خوزستان در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی مسجد سلیمان است. این منطقه مملو از گُل و دشت‌های سرسبز و زیبا است که از نظر جذب گردشگر، پتانسیل بسیار بالایی دارد. یکی از جاذبه‌های این دشت چشمه‌ای است که آب گوگردی دارد و به‌صورت خودجوش از اعماق زمین می‌جوشد و در فصل زمستان و پاییز آب آن گرم و در فصل تابستان و بهار آب آن خنک است. آب این چشمه از نظر درمانی نیز خواص زیادی برای دردهای مفصلی دارد.

آبشار نگین

آبشار نگین، آبشار بسیار زیبایی است که در روستایی به همین نام در محلی کمتر شناخته‌شده در شمال دریاچه سد شهید عباسپور در مسجد سلیمان، همچون نگینی بر پهنای این دیار بکر و دست‌نخورده می‌درخشد. در بالای این آبشار مرتفع و سرسره مانند، دهانه‌ای قرار دارد که آب را به طرف دیگر کوه هدایت می‌کند و باعث پدید آمدن این آبشار شده است.

چند جای دیدنی و جالب در مسجد سلیمان

منطقه شکار ممنوع شو ولندر

آدرس: مسجد سلیمان، محدوده زاگرس جنوبی

منطقه شکار ممنوع شو ولندر در زاگرس جنوبی در شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان قرار دارد. این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانوری و همین طور شرایط اکولوژیکی خاصی است و از جمله مناطق ارزشمند استان خوزستان و کشور، از نظر حیات وحش جانوری و قابلیت‌های بالای زیستگاهی به شمار می‌رود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید