بازارگردی در ایران جذاب است پس همراه باشید تا بدانیم معروف ترین بازار میناب هرمزگان کجاست.

معروف ترین بازار میناب هرمزگان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: پنجشنبه بازار میناب با قدمتی چند صد سا له هنوز یکی از بازارهای مهم محلی است که از دوران گذشته بجا مانده است.

پنجشنیه بازار میناب نمایشگاهی است از انواع کارهای دستی، هنری و فرهنگی شرق هرمزگان.

در ایران شما کمتر جایی می توانید پیدا کنید که در یک روز و یک جا شاهد چنین تنوعی باشید.

در پنجشنبه بازار میناب انواع محصول و سوغات محلی، صنایع دستی، ماهی، پوشاک و خواروبار در ۲۰۰ غرفه عرضه می ‌شود.

پنج شنبه بازار میناب به علت جذابیت ‌های فرهنگی، هنری و گردشگری، پایگاه بزرگ تجاری و اقتصادی در شرق هرمزگان است.

قیمت کالاهای موجود در بازار ۳۰ درصد کمتر از بازارهای دیگر است.

در شهریور ۹۴ در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، «شیوه سنتی برگزاری بازارهای هفتگی: پنجشنبه بازار میناب» به همراه ۱۸ اثر دیگر در «فهرست معرف و در خطر ملی» به ثبت رسید.

معروف ترین بازار میناب هرمزگان کجاست؟

پنجشنبه بازار؛ معروف ترین بازار میناب هرمزگان

نخستین ساعات از ششمین روز هفته، هزاران نفر از اقصی نقاط هرمزگان و استان‌های هم‌جوار هرکدام کالاهای خود را به بازار میناب می آورند و در آن به فروش می‌گذارند.

این بازار با قدمت چند صد ساله خود، نمایشگاهی است از انواع کارهای دستی، هنری و فرهنگی شرق هرمزگان. کمتر جایی در ایران می‌توان چنین تنوعی را در یک روز و یک‌جا یافت.

وجود این بازار که محل عرضه صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی است، با جذابیت‌های ویژه‌اش در کنار نخلستان‌ها و باغات بزرگ موجب شده تا میناب همواره در تجارت و مبادله و تولید و کسب و کار جایگاه ویژه‌ای در هرمزگان قدیم و شهرهای جنوب ایران داشته باشد.

پنجشنبه بازار میناب از گذشته‌های دور باهدف عرضه صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی به راه افتاد. در قدیم راسته و قسمت‌های مختلف مجموعه پنجشنبه بازار میناب عبارت بودند از: راسته سلمانی‌ها، راسته هیزم فروش‌ها، راسته علوفه فروش‌ها، راسته سبدباف‌ها یا سبد فروشان و راسته میدان مسابقه (ویژه فروش حیواناتی نظیر اسب و الاغ).

مورخان و گردشگران زیادی از رونق و اهمیت پنجشنبه بازار میناب در نوشتار خود یاد کرده‌اند. گابریل آلفونس، پزشک و محقق اتریشی، به‌همراه همسرش درابتدای سده اخیر سه سفر به ایران سفر داشت.

معروف ترین بازار میناب هرمزگان کجاست؟

این بازار که روزهای پنجشنبه هر هفته رونق می‌گرفت نه‌تنها اهالی این شهر، بلکه پذیرای کسبه و خریدارانی از شهرهایی مانند جیرفت، کهنوج، منوجان، نودژ، رودان، رودخانه، بشاگرد، سندرک، سیرجان، سیریک، جاسک، بندرعباس و داراب بود.

حضور مردم در این مکان فراتر از یک فعالیت اقتصادی بود و در کنار دادوستدهای رایج، فرصت دیدوبازدید بیشتر و حتی وصلت در این بازار صورت می‌گرفت.

در گذشته در گوشه‌ای از بازار، پیرمردان و پیرزنانی مشاهده می‌شدند که با لباس‌های سنتی نشسته و به ساخت صنایع دستی مشغول بودند.

ایشان مردم را به‌طور طبیعی با استادکاران تولید این محصول آشنا می‌کردند و زیبایی خاصی را به بازار می‌دادند و آن را از حالت یک نمایشگاه بی‌روح بیرون می‌آوردند.

هر چند اکنون آنچه در پنجشنبه بازار میناب عرضه می‌شود، با گذشته تفاوت دارد و بازار رنگ‌وبوی قدیم را از دست داده است؛ همچنان می‌توان این بازار جلوه‌هایی از زیبایی‌های زندگی جنوب را دید.

از جمله محصولاتی که در پنجشنبه بازار میناب عرضه می‌شد می‌توان به کوزه، کوار، گراشی، سبد، حصیر، دم کش، اشترگلی(اشترکو)، شده سوز، قفس مرغ و ده‌ها نوع صنایع دستی دیگر اشاره کرد که هرکدام حاصل دسترنج زنان و مردانی پر تلاش و خستگی‌ناپذیر هستند.

این محصولات اغلب از مرغوبیت خاصی برخوردارند و انواع آن‌ها به بیش از ۱۶۰ قلم می‌رسد که بیشتر حاصل دست زنان هنرمند منطقه است.

معروف ترین بازار میناب هرمزگان کجاست؟

بازار رنگارنگ میناب تنها به صنایع دستی محدود نمی‌شود و در آن محصولات تازه‌ای نظیر بادمجان، پیاز، صیفی‌جات، خرما، مرکبات، هندوانه، خیار، گوجه نیز به فروش می‌رسد. این محصولات نیز عمدتا از تولیدات مردم محلی هستند.

در بازدید از بازار هفتگی میناب در نظر داشته باشید که ساعات اولیه صبح مراجعه کنید؛ چراکه اجناس باکیفیت بیشتری را با قیمت مناسب‌تر می‌توانید در این زمان خرید کنید.

پنجشنبه بازار میناب کجاست

پنجشنبه بازار میناب در بلوار ساحلی قرار دارد.

آدرس: ایران، استان هرمزگان، میناب، بلوار ساحلی

شهرستان میناب، دومین شهرستان پرجمعیت و پر رونق استان هرمزگان است که دارای ۳ بخش به نام‌های بیابان، میناب مرکزی، سندرک و ۱۳ دهستان است.

این شهرستان در سال ۱۳۳۴ به‌عنوان شهرستان مستقل ثبت شد.

میناب از جمله شهرهایی است که حاشیه‌ای پر رونق‌تر از مرکز دارد به طوری‌که فقط ۲۲درصد جمعیت این شهرستان در شهر میناب ساکن هستند.

شغل بیشتر اهالی میناب صید ماهی و کشاورزی است.

در این بازار از بز، گوسفند، گاو، مرغ و پرنده گرفته تا تخم مرغ، پارچه، مواد غذایی و محلی (سوراغ و مهیاوه)، لباس، لوازم خانگی و آشپزخانه توسط بازاریان خرید و فروش می شود.

معروف ترین بازار میناب هرمزگان کجاست؟

در پنجشنبه بازار میناب همچنین صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی شامل انواع حصیر، ظروف حصیری، سفال، لوازم دوخت لباس، برقع، ماهی و انواع مواد غذایی عرضه می شود.

صنایع دستی و سوزن دوزی بیشتر توسط زنان و محصولات دامی بیشتر توسط مردان در پنجشنبه بازار به فروش می رسد.

بیشتر محصولات این بازار همچون جهله، کوزه، سبد های دستی (تولک)، زنبیل، انواع مصنوعات صدفی، لباس های محلی و مواد اولیه برای دوخت لباس های محلی و دست ساز بوده که در بین گردشگران ایرانی و حتی خارجی نام آشناست.

با گسترش شهر میناب و کوچک بودن محل برگزاری پنج‌ شنبه بازار، اکنون بازار دیگری با نام پنج‌ شنبه بازار در حاشیه رودخانه میناب و در امتداد بلوار ساحلی تشکیل شده‌ است البته کالاهای این بازار دیگر مثل پنج‌ شنبه بازار قدیم کالاها و صنایع دستی حصیری و سفالی نیست و همه نوع کالایی در این بازار جدید یافت می ‌شود.

پنج ‌شنبه ‌بازار موتورسیکلت فروشان و پنج‌ شنبه بازار دام (گاو گوسفند و بز) که به پاکُنار مشهور است در امتداد بلوار ساحلی شهر میناب ایجاد شده ‌اند.

معروف ترین بازار میناب هرمزگان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید