هرمزگان جاذبه‌های گردشگری درجه یکی دارد همراه باشید و بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید.

بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان هرمزگان نام یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته‌ است و قطب گردشگری و اقتصاد ایران است.

این استان حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع (کمابیش اندازه کشور گرجستان) مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور است.

جنوب این استان را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر در برگرفته‌ است.

به دلیل هم جواری با آب های خلیج فارس، این استان مناطق دیدنی و زیبایی دارد.

بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید

شهرستان بستک به علت نزدیکی به خلیج فارس و نزدیکی به منطقه حاره و داشتن موقعیت کوهستانی، دارای ویژگی‌های اقلیمی مخصوص به خود است.

با توجه به موقعیت منطقه دارای آب و هوای گرم و خشک در تابستان، و سرد و خشک در زمستان است.

این شهرستان دیدنی های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. در ادامه مهمترین دیدنی های بستک را به شما معرفی می کنیم.

بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید

جاهای دیدنی و تاریخی بستک

حمام خان بستک

حمام خان بستک واقع در شهر بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

این حمام در شهر بستک واقع شده و از آثار دوره قاجاریه است ویکی از آثار به جا مانده از گذشته در بستک است و در جوار خانه بنی عباسی بنا شده‌ است.

این گونه حمام‌ها در منطقه به حمام زیر زیر زمینی معروف است.

چرا که زمین را در ابعاد مختلف واندازه لازم گود می‌کنند و بنای حمام را در درون زمین ایجاد می‌کنند تا هم استحکام وطول عمر دیوارهای آن بیشتر باشد وهم گرمای بیشتری را در ایام سرد زمستان در خود نگه دارند.

بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید

موزه مردم‌شناسی جناح

موزه مردم‌شناسی جناح از جاهای دیدنی بستک در استان هرمزگان محسوب می‌شود و با تلاش شخصی فرهنگ‌دوست به نام عبدالرحمن عبداللهی و به همت شورای اسلامی وقت شهر جناح تاسیس شد.

مجموعه موزه در ۶ تالار به نمایش درآمده است که شامل انواع وسایل پخت‌وپز، آب‌کشی و نگهداری آب، پوشاک محلی، صنایع دستی، نسخ خطی، سکه‌های قدیمی، وسایل کشاورزی سنتی و دست‌نوشته‌ها می‌شود.

مسجد جامع بستک

مسجد جامع بستک که با نام مسجد جدید نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی بستک در استان هرمزگان است و در مرکز شهر قرار دارد.

مسجد جامع بستک از معماری منحصربه‌فرد و قابل توجهی برخوردار است. بر سطح داخلی و بیرونی دیوارهای مسجد، در قسمت بالایی دیوارها تزییناتی بکار رفته که بیشتر طرح‌های هندسی و گل‌وبوته است.

مسجد دارای محراب و منبر است. ستون‌های مسجد با گچبری‌های برجسته تزئین شده‌است. مسجد دارای شبستانی بزرگ با طاق‌های اکلیل و گچ‌بری و دو مناره که در حدود ۳۲ متر ارتفاع دارند است. همچنین منبر مسجد از نقاشی و گچ‌بری برخوردار است.

بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید

حمام سیبه

حمام سیبه از آثار تاریخی و دیدنی های بستک، در استان هرمزگان است. بخشی از سقف گنبدی و نیمه‌ویران این گرمابه‌ی تاریخی، به مرور زمان و بر اثر بارندگی‌ها از زیر خاک نمایان شده است و در قسمت‌هایی از آن نیز با کمک مردم حفاری‌هایی صورت گرفته است.

این ساختمان باستانی ارتفاعی در حدود سه متر دارد که بیشتر قسمت‌های آن در زیر خاک مدفون شده‌اند و در صورت ادامه‌ی حفاری‌ها، مجموعه‌ای بزرگ نمایان می‌شود. این اثر باستانی در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ و با شماره‌ی ۱۰۹۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های طبیعی بستک

تنگه بوچیر

در میان منطقه‌ای گرم و کویری دره‌ای عمیق و اسرارآمیز در دل زمین وجود دارد که به آن تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر می‌گویند. مسیر رسیدن به این تنگه خالی از هیجان و ماجراجویی نیست و برای دیدن آن باید هم در آب شنا کنید و هم از صخره‌ها بالا و پایین بروید.

بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید

وقتی به این دره برسید حتما از شگفتی آن متعجب می‌شوید، به‌ویژه آن که باوجود اینکه در جایی گرم قرار دارد، اما داخل تنگه هوا خنک است؛ چون عمق تنگه چله بوچیر ۵۰ متر است که این عمق زیاد سبب شده تا دمای هوا در دره، گاهی حتی به زیر صفر نیز برسد و این دره را به بهترین مکان برای تفریح حتی در فاصل تابستان تبدیل کند.

در واقع با سفر این محل یک دره نوردی استثنایی را در قلب زمین شروع می‌کنید.

تنگه بوچیر هرمزگان از دو قسمت معروف به چله بالا و چله پایین دارد. طول این دره از نقطه ورود تا آبگیر انتهای آن در حدود ۱,۰۰۰ متر است و هرچه چه جلوتر بروید عمق دره بیشتر می‌شود.

برای طی کردن این دره در بیشتر جاها باید شنا کنید که عمق برخی نقاط بسیار زیاد است و به ۸۰۰ متر هم می‌رسد.

آبی که وارد تنگه می‌شود گرم است، اما آب داخل آن سرد و خنک بوده و دمای آب نیز بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد که این دما در فصول مختلف سال ثابت است.

جالب بدانید در آب این تنگه ماهی‌های به نام دکتر ماهی یا گاررا روفا Garra rufa که به دکتر فیش نیز شناخته می‌شوند، زندگی می‌کنند. این ماهی در حوضچه‌های طبیعی و چشمه‌های آب گرم زندگی و زاد و ولد می‌کند. همچنین گیاه سیاوش در این دره دیده می‌شود.

بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید

قنات پاراو کوخرد

قنات پاراو کوخرد شامل دو رشته قنات‌ باستانی می‌شود و از جاهای دیدنی بستک به شمار می‌رود.

هرچند این قنات‌ها سال‌های زیادی بلااستفاده باقی مانده‌اند؛ اما بقایایی از کانال و چاه آن‌ها را همچنان می‌توان دید.

سرچشمه‌ این دو رشته قنات‌ زیر کوه ناخ قرار دارد و بقایای آب‌انبارهای وابسته به آن‌ها که از سنگ و ساروج ساخته شده‌اند، باقی مانده است.

آب شیرین یکی از این دو قنات را در حوضچه‌هایی ساروجی جمع‌آوری می‌کردند و به‌وسیله‌ی سازه‌ای سنگی به نام ترنه، از عرض رودخانه‌ مهران که آب آن شور است، عبور می‌دادند.

این سازه سنگی و کهن در واقع کانالی است که چندین ستون مخروطی شکل دارد و از سنگ، ساروج، گل و لای ساخته شده است.

در ساخت ترنه نکات معماری بسیاری را رعایت کرده‌اند که در نتیجه‌ آن‌ها این سازه‌ باستانی با مرور زمان، به‌جز فرسایش طبیعی سنگ‌های خود، هیچ آسیبی ندیده است.

بازدید از جاهای دیدنی بستک را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید