۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 55480185

کرمان جاذبه‌های طبیعی بی‌همتایی دارد از این رو همراه باشید تا بدانیم آدرس دره راگه رفسنجان کجاست.

آدرس دره راگه رفسنجان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: این بهشت زمینی که در اثر فرآیند فرسایشی شبیه به شکافی در دل خاک کرمان به وجود آمده است، علاوه‌بر آن که مکانی کاملا تاریخی محسوب می‌شود، امروزه مکانی توریستی و بکر است که طبیعت‌گردهای بسیاری را به دل خود می‌کشد و آن‌ها را افسون زیبایی خود می‌کند.

البته اگر در گذشته دور می‌خواستید به دل دره راگه بزنید، حتما به شما می‌گفتند نروید یا خیلی مراقب باشید! چون ممکن بود به‌خاطر رعایت نکردن نکته‌های امنیتی، سنگ‌ها روی سرتان آوار شوند یا دچار سیلاب شوید.

به همین دلیل تا مدت‌ها به این دره، دره مرگ هم می‌گفتند.

البته بی‌جا از کلمه بهشت استفاده نکردم، چراکه یکی از ویژگی‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیز دره راگه این است که وسط کویر و در عین هیبت سنگی‌اش، رودخانه‌ای به اسم «گیودری» در کف آن جریان دارد و منظره‌ای فوق‌العاده ایجاد می‌کند.

در بعضی قسمت‌های دره راگه، باید از رودخانه بگذرید اما از آن‌جایی‌که این رودخانه زیاد طول و دراز نیست بعضی بخش‌های آن نیز خشک و سهل‌العبور است.

آدرس دره راگه رفسنجان کجاست؟

دره راگه کجاست

تنگه راگه از مقاصد طبیعت‌گردی استان کرمان در نزدیکی رفسنجان است. این دره در حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد و عمق آن به ۸۰ متر نیز می‌رسد.

بر دیواره‌های تنگه، سنگ‌ها و ساختارهایی زیبا شکل گرفته‌اند که مانند سنگ‌های تراش‌خورده تمدن‌های باستانی به نظر می‌رسند. در کناره صخره‌های خیره‌کننده، عبور رودخانه‌ همیشه جاری گیودری از میان تنگه، راگه را به محلی الهام‌بخش تبدیل می‌کند.

راگه در کنار ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس، سومین ژئوپارک ایران به شمار می‌آید و علاوه بر زیبایی‌های زمینی‌اش، آسمانی پرستاره و مبهوت‌کننده دارد که آن را به محلی مناسب برای آسترتوریسم یا گردشگری نجوم تبدیل می‌کند.

حیات وحش تنگه راگه در منطقه منحصربه‌فرد است و پرندگانی مانند عقاب، دراج و کبک در محدوده آن حضور دارند.

در طول مسیر پیاده‌روی در تنگه راگه، اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید حفره‌های موجود در قلب صخره‌ها را ببینید که آشیانه عقاب هستند.

این دره با منطقه حفاظت‌شده بدوئیه که پناهگاه آهو در استان کرمان محسوب می‌شود، تنها چند کیلومتر فاصله دارد و وجود این‌گونه جانوری نیز در منطقه توسط افراد محلی گزارش شده است.

آدرس دره راگه رفسنجان کجاست؟

تنگه راگه در استان کرمان، رفسنجان، منطقه حفاظت شده بدوئیه قرار دارد.

  • فاصله تنگه راگه تا رفسنجان: حدود ۳۰ کیلومتر
  • فاصله تنگه راگه تا کرمان: حدود ۱۰۰ کیلومتر

خود را به رفسنجان برسانید و سپس وارد مسیر رفسنجان-کرمان شوید و از پل کمربندی و تابلوی روستای ناصریه عبور کنید.

اندکی جلوتر فرعی را مشاهده خواهید کرد که روبه‌روی کارخانه فرمولیبدن کویر رفسنجان واقع شده است. وارد این فرعی شوید و ۱۰ کیلومتر پیش بروید تا به دره راگه برسید.

مسیر فرعی پایانی در ابتدا آسفالت است؛ اما پس از مدتی خاکی خواهد شد.

تنگه راگه در منطقه‌ای کویری واقع شده است و پیمایش آن در فصل تابستان می‌تواند آزارنده باشد. از طرف دیگر فصل زمستان با افزایش میزان بارندگی، زمان مناسبی برای دره‌نوردی در راگه نیست. فصول بهار و پاییز اما آب‌وهوای به نسبت معتدل‌تری به این دره کویری می‌بخشند و سفر در این دو فصل با آرامش بیشتری همراه خواهد بود.

آدرس دره راگه رفسنجان کجاست؟

بازدید از دره راگه رفسنجان

پیش از شروع طبیعت گردی، یکی از مهم ترین اقدامات این است که نکات ضروری سفر به آن منطقه را بررسی کرده و مطمئن شوید که تمامی نکات ایمنی را می دانید.

این کار به شما کمک خواهد کرد تا سفری امن داشته باشید و بیشترین لذت را از طبیعت گردی خود ببرید.

در همین راستا در ادامه این بخش نکات مهم هنگام بازدید از دره راگه را برای شما بازگو کرده ایم.

  • آب رودخانه گیودری که در دره راگه جاری است آلوده به مس بوده و آب آشامیدنی نیست. بنابراین به هیچ عنوان از آب این رودخانه ننوشید.
  • بهتر است که به همراه یک فرد محلی یا کسی که قبلا به دره سفر داشته است از این مکان بازدید کنید. گاهی اوقات ممکن است با استفاده از اپلیکیشن های مسیریابی، مسیر خود را گم کنید. چرا که این منطقه تازه کشف شده است و افراد زیادی از مکان آن مطلع نیستند.
  • امنیت شما تا حدود زیادی به آب و هوای منطقه بستگی دارد. حتما در فصل های خوش آب و هوا به دره راگه رفسنجان سفر کنید. قبل از سفر به دره از وضعیت آب و هوا مطمئن شده و در صورت بارش برف و باران یا طوفانی بودن هوا به این دره سفر نکنید.
  • در صورتی که با افراد حرفه ای به دره سفر نمی کنید و قصد ندارید تا شب را در کمپ سپری کنید، حتما پیش از تاریکی هوا به شهر بازگردید. چرا که احتمال حمله حیوانات وحشی وجود دارد.
  • تمامی وسایل مورد نیاز برای دره نوردی، آب و غذا و کمک های اولیه را همراه خود داشته باشید.
  • لباس و کفش مناسب برای پیاده روی به تن داشته باشید.

آدرس دره راگه رفسنجان کجاست؟

پیایش دره: در عمق تنگه راه بروید، از کنار رودخانه گذر کنید و دیواره‌های زیبای دره را تماشا کنید. در طی این مسیر با کمی شانس می‌توانید حفره‌های موجود در قلب صخره‌ها را نیز ببینید که آشیانه عقاب‌ها هستند.

عکاسی: شگفتی‌های دره راگه را ثبت کنید تا با یادآوری آن‌ها خاطراتتان مرور شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید