معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود ۵۰ درصد از مبتلایان به بیماری‌های فشارخون و دیابت از بیماری خود مطلع نیستند.

بی اطلاعی بیش از نصفی از مبتلایان به فشارخون و دیابت از بیماری خودشان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، دکترعباس رضاییان زاده روز جمعه در جمع نمازگزاران شیرازی با اشاره به برپایی پویش ملی سلامت در فارس ، اظهار کرد: بیماری‌های مزمن غیر سرایتپذیر عوارض بالایی برای افراد دارند و به همین دلیل مورد توجه ویژه نظام سلامت کشور قرار دارند.

وی افزود: چنانکه در دوره همه گیری کرونا نیز به اثبات رسید، احتمال بستری شدن و مرگ در مواجهه با بیماری‌های عفونی مانند کووید، در میان مبتلایان به دیابت و فشار خون بالاتر بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارتباط با اهمیت توجه به فشار خون، توضیح داد: این بیماری خطرناک ممکن است در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای نداشته یا با سردرد، سرگیجه و تهوع همراه باشد اما با درگیر کردن عروق مغزی منجر به سکته و آسیب کلیوی می‌شود.

رضاییان‌زاده ادامه داد: بر اساس تحقیقات جهانی ۴۸ درصد مبتلایان به فشارخون از بیمماری خود اطلاع ندارند، در حالی که ممکن از بدون نشانه منجر به سکته ناگهانی شود.

نیمی از مبتلایان به فشارخون و دیابت از بیماری خود مطلع نیستند

وی اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ۱۵ سال گذشته در فارس، ۲۰ درصد افراد بالای ۱۸ بود مبتلابه بیماری فشار خون بودند در حالی که این رقم در مطالعه اخیر به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: بر اساس مطالعات، تغییر سبک زندگی و مصرف فست فود، بی تحرکی، حذف فعالیت فیزیکی، کاهش بازی‌های پرتحرک در میان کودکان، مصرف غذای شور و مصرف الکل از مهمترین عوامل افزایش این بیماری در فارس است.

رضاییان‌زاده دیابت را از دیگر بیماری‌های خطرناک ومزمن برشمرد که مورد توجه ویژه پویش ملی سلامت قرار گرفته و توضیح داد: بسیار پیش آمده که افرادی با از دست دادن بینایی یک چشم به مراجعه مراجعه می‌کنند و با آزمایش مشخص می‌شود که قندخون بالاتر از ۴۰۰ دارند، در حالی که پیش از آن هیچ نشانه‌ای از ابتلا به دیابت نداشته‌اند.

وی اضافه کرد: بیشتر افرادی که به دلیل نارسایی کلیوی مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند، مبتلا به دیابت بالا هستند.

رضاییان زاده با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد مبتلایان به دیابت، از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، عنوان کرد: تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار، پرخوری و در عین حال لاغری از نشانه‌های ابتلا به دیابت است کهباید جدی گرفته شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اذعان کرد: ۱۰ سال پیش شیوع دیابت در میان جمعیت بالای ۱۸ سال فارس هشت درصد بود که اکنون این رقم به ۱۴.۵ درصد رسیده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود۳۹۰ هزار نفر در فارس دیابت داشته باشند در حالی که تنها مشخصات ۲۰۵ هزار نفر از انها ثبت شده و تحت درمان هستند.

رضاییان زاده توضیح داد: دریابت عروق ریز بدن مانند چشم و کلیه را از بین می‌برند و منجر به قطع عضو، نابینایی و نارسایی کلیوی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از همه افراد بالای ۱۸ ساله‌ فارس خواست تا با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت، پزشکان خانواده، خانه های بهداشت و مراقبان سلامت و پایگاه های سنجش برپا شده در مکان های عمومی، آزمایش دیابت و تست فشار خون بدهند.

وی ادامه داد: پس از این آزمایش‌ها، اگر فردی هر یک از بیماری‌های مزمن داشته باشد، برای درمان به پزشک ارجاع می‌شود و در غیر این صورت افراد سالانه این آزمایش‌ها را تکرار کنند.

رضاییان‌زاده ۲ یادآور شد: دیابت و فشارخون مادر بسیاری از بیماری‌ها هستند و اثر خود را بر سلامتی به جای می‌گذارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: تلاش می‌شود تا در قالب پویش ملی سلامت ۱۰۰ درصد گروه‌ههای هدف تحت پوشش این سنجش‌ها قرار گیرند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید