موضوع اعتراضات عموم آحاد و اقشار جامعه ایران نسبت به عملکرد برخی از بانک‌ها برای سختی دریافت خدمات خصوصا در حوزه تسهیلات سبب شد تا مسئولین و حتی بالاترین مقام کشور به این موضوع مستقیما بپردازند. رهبر معظم انقلاب به صورت صریح و شفاف بانک‌ها را از حضور در فعالیت‌های مستقیم اقتصادی و تولیدی منع کردند. در این مطلب با محوریت عملکرد بانک صادرات ایران به این موضوع پرداخته‌ایم.

تامین منابع مالی واحدهای تولیدی در کنار ۱۴۷ هزار فقره وام قرض‌الحسنه

وظیفه بانک‌ها ارائه خدمات پولی و بانکی است اما در ایران گاهی بانک‌ها به کارهایی که وظیفه آن‌ها نیست روی می‌آورند. یکی از این کارها بنگاه‌داری است. یعنی بانک‌ها برای به دست آوردن سود بیشتر بنگاه‌های اقتصادی را می‌خرند و اداره آن را به دست می‌گیرند. به این کار بنگاه‌داری گفته می‌شود. این در حالی است که اعداد و ارقام کارنامه بانک صادرات ایران در ۸ ماهه ۱۴۰۲ نشان از تمرکز این بانک بر حمایت از تولید و اشتغال در کشور و پرهیز از بنگاه‌داری دارد.

یکی از چالش‌های نظام بانکی ما جدا شدن بانک‌ها از مأموریت‌های اصلی و رفتن به سمت اقداماتی مانند بنگاه‌داری است. اینکه بانک‌ها بنگاه‌داری کنند خلاف فلسفه تأسیس بانک است. این کار ناجوانمردانه و خارج از فعالیت‌های تخصصی نظام بانکداری است که تبعات منفی فراوانی برای اقتصاد و زندگی مردم دارد. برخی بانک‌ها وجوه خرد مردم را جمع می‌کنند و به طور مستقیم با احداث شرکت‌های تابعه اقتصادی در قالب یک سرمایه‌گذار در بخش‌های مولد اقتصادی ظاهر می‌شوند.

عوایدی و درآمد حاصله از این امر شاید در نگاه و بررسی اول کمک به فعالیت‌های شبکه پولی و نظام مالی کشور و در مسیر پایدار ماندن آن بانک به حساب آید، اما در اصل موضوع سبب می‌شود تا بانک‌ها از زمینه فعالیت خود و حمایت‌های مالی و تامین‌های تسهیلاتی اقشار مختلف دور شوند. مبحثی که عامل بسیاری از ایجاد نارضایتی‌های اخیر مردم ضعیف و درخواست‌کنندگان وام‌های خرد و تکلیفی به دلیل نبود منابع لازم شده است.

اما در همین حال برخی از بانک‌های کشور هم عملکردی مثبت در کنار پرداخت به تامین مالی واحدهای تولیدی در مسیر پایداری تولید و درآمدهای ارزی حاصله داشته اند. بانک صادرات ایران از بانک‌هایی است که در چند سال اخیر در کنار حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و پرداخت وام‌های خرد، آسان و تکلیفی، تامین مالی بنگاه‌های تولید را در مسیر رشد تولید و اشتغالزایی در دستور کار خود قرار داده است.

تلاش‌ها و برنامه‌های عملیاتی بانک صادرات ایران برای رسیدن به اهداف تعالی نظام بانکداری اسلامی در کشور به صورت مشخص در کارنامه فعالیتی این بانک مشخص و مشهود است. عملکرد بانک صادرات ایران از ابتدای سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این بانک در مسیر کمک به استمرار و افزایش اشتغال در کشور و همچنین پرهیز از بنگاه‌داری، توجه ویژه‌ای به تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف دارد.

بانک صادرات ایران، در طول ۸ ماهه سال جاری، بیش از ۱۴۷ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به ارزش بیش از ۲۰۵ هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف ازدواج، فرزندآوری، ودیعه مسکن، اشتغالزایی سازمان‌ها و نهادهای حمایتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاغل خانگی و سایر نیازهای ضروری پرداخت کرده است.

در کنار پرداخت تسهیلات فوق، این بانک مبالغ قابل توجهی را در بخش‌های مختلف اقتصادی تامین مالی کرده است. در بخش صنعت و معدن بیش از ۵۰۹۵۰۸ میلیارد ریال، در بخش کشاورزی بیش از ۵۹۳۵۴ میلیارد ریال، در بخش خدمات و بازرگانی بیش از ۱۱۶۵۴۰۵ میلیارد ریال و در بخش ساختمان و مسکن بیش از ۷۴۵۰۰ میلیارد ریال این حمایت‌های مالی انجام شده است.

علاوه بر این، بانک صادرات ایران با انجام مزایده و فروش ملک‌های مازاد خود به ارزش ۲۵۸۴ میلیارد ریال در مسیر تامین منابع مالی و کفایت سرمایه خود به انجام رسانیده است. تلاش‌های مهمی که در راستای پرهیز از بنگاه‌داری و حمایت از واحدهای تولیدی و اقتصادی کشور صورت گرفته است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید