۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 55478299

بناهای تاریخی جزیره دیدنی کیش جالب است از این رو همراه باشید تا بدانیم آدرس خانه بومیان کیش کجاست.

آدرس خانه بومیان کیش کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه بومیان یکی دیگر از تاریخی‌ترین جاذبه های کیش است؛ چراکه قدمت فرهنگ، تاریخ و صنایع دستی آن به ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد و اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، بازدید از این خانه را در اولویت قرار دهید.

همان‎طور که می‌دانید به‌دلیل رشد اقتصادی، دیگر از سبک زندگی قدیمی خبری نیست، اما برای افرادی که به‌دنبال آشنایی با سبک زندگی بومیان جزیره کیش هستند، خانه مردم‎ شناسی بومیان کیش از آن فضاهایی است که این فرصت را در اختیار افراد علاقه‌مند قرار می‌دهد.

این خانه در گذشته متعلق به یکی از تجار بود که به تجارت مروارید مشغول بوده است، به‌طوری که یکی از بزرگ‌ترین لنج‌های جزیره کیش در ۸۰ سال گذشته متعلق به این فرد بود.

یکی از جذابیت‌های بازدید از این جاذبه تاریخی این است که می‌توانید با بازدید از این خانه قهوه و خرمای اصیل جنوبی را امتحان کنید و خاطره متفاوتی از بازدید از جاذبه‌های گردشکری جزیره برای خود رقم بزنید.

آشنایی با خانه مردم شناسی بومیان

حاج عبدالله بن شاهین یکی از شخصیت‌های معروف و محبوب در جزیره کیش و صاحب خانه تاریخی بومیان کیش بوده است. این خانه که در قدیم برای خود بروبیایی داشته، ساختاری کاملا به سبک خانه‌های جنوب دارد.

آدرس خانه بومیان کیش کجاست؟

حاج عبدالله از هر انگشتش یک هنر می‌چکیده؛ هم تاجر مروارید بوده و هم یکی از بزرگ‌ترین لنج‌های بادبانی آن زمان را در اختیار داشته ‌است.

گلافی یا لنج‌سازی از دیگر شغل‌های این شخصیت بزرگ بوده ‌است. خانه بومیان کیش، بیش از ۱۲۰۰ متر وسعت دارد و حدود ۲۰۰ سال پیش بنا شده‌ است.

محله سفین قدیم؛ محله‌ای قدیمی و عرب‌نشین است که خانه مردم‌شناسی بومیان کیش در آن قرار دارد.

این خانه، یکی از قدیمی‌ترین خانه‌ها در جزیره کیش است و سبک معماری آن مشابه دیگر خانه‌های بومی کیش است.

اگر به تاریخ، فرهنگ، آداب‌ورسوم و معیشت اهالی کیش علاقه‌مندیدT حتما سری به خانه تاریخی بومیان کیش بزنید.

از آن جایی‌که این خانه با هدف اشتغال‌زایی برای بومیان محله و توجه به گردشگری تبدیل به خانه مردم‌شناسی بومیان کیش شده‌است، انواع صنایع‌دستی را می‌توانید در این خانه بیابید.

اهالی جنوب، به خونگرمی و مهمان‌نوازی شهرت دارند؛ در این خانه با سبک مهمان‌نوازی اهالی کیش بیشتر آشنا شوید و با اصالت و سنت این بومیان لحظاتی خوش را برای خود رقم بزنید.

در این خانه می‌توانید به طور زنده با شیوه معیشت و کار بومیان کیش در گذشته نیز آشنا شوید.

آدرس خانه بومیان کیش کجاست؟

خانه مردم شناسی بومیان کیش، از ۱۵ اطاق تشکیل شده که این اتاق‌ها هر یک برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند، که اتاق انبار خرما، اتاق تهیه شیره خرما، اتاق مهمان زنان، اتاق مهمان مردان، اتاق تابستانی، اتاق زمستانی و غیره از جمله این اتاق‌ها هستند و دو حیاط مجلسی که حیاط مخصوص مهمان و حیاط و افراد غریبه بوده که تعدای چاه آب، انبار و یک اتاق تابستانی در آن به چشم می‌خورد و حیاط مخصوص خانواده بوده که افراد غریبه اجازه نداشتند به آن راه پیدا کنند و اتاق خواب تابستانه و زمستانه، مکتب خانه و درب ورودی خانواده در این حیاط قرار دارند.

اتاق تابستانی این حیاط مخصوص پذیرایی از مهمانان مرد بوده و جلوی آن با سایبانی از برگ درختان نخل پوشیده شده است که مهمانان غریبه و آشنا در آن پذیرایی می‌شدند که با نام مصیف مشهور بوده است که ارتفاع آن از سطح زمین حدود ۵/۱ متر بوده و بادگیرها و پنجره‌های ساخته شده در اطراف آن به منظور خنک کردن مهمانان کاربرد داشته است.

محل قرارگیری خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه بومیان کیش مکانی برای درک بهتر تاریخ و بازدید از فرهنگ و آدابی است که در جزیره کیش رواج داشته و حتی هنوز هم دارد.

منتها ماجرای آن چیست و خانه چه‌کسی بوده است؟ این خانه متعلق به فردی است به‌ نام حاج عبدالله بن شاهین. او از تاجران موفق جزیره و مشغول به تجارت مروارید بوده است.

آدرس خانه بومیان کیش کجاست؟

حاج عبدالله به‌جز فعالیت در حوزه تجارت مروارید، صاحب یکی از بزرگ‌ترین لنج‌های بادبانی هم بوده و از افراد مشهور کیش و جنوب ایران به شمار می‌رفته است.

نجاری و لنج‌سازی از جمله حرفه‌هایی بوده که تاجر معروف کیش در آن‌ها فعالیت می‌کرده است.

۲ ماه نخست بهار و اواخر زمستان جان می‌دهد برای رفتن به جزیره و بهره‌بردن از هوای عالی و خوشایندی که دارد.

البته در فصل‌های دیگر مثلاً پاییز هم می‌توانید راهی کیش شوید.

منتها ماجرا از این قرار است که در هر حال زمانی که هوای کیش خوب است، امکان شنا و استفاده از انواع تفریحات آبی کیش هم برایتان وجود خواهد داشت.

پس بهتر است اواخر زمستان یا اوایل بهار را برای بازدید از جاهای دیدنی کیش انتخاب کنید. سرزدن به بافت قدیمی کیش و دیدن مکان‌هایی مانند خانه بومیان را هم در برنامه‌تان قرار بدهید.

گشت‌وگذار در محله های قدیمی کیش یا هر شهر دیگری می‌تواند مکانی را که بازدید می‌کنید از زاویه‌ای تازه به شما معرفی کند و برای دقایقی شما را به زیر پوست فرهنگ و تاریخ ببرد

آدرس: جزیره کیش، محله سفین، بعد از بازار ماهی، روبه‌روی اسکله صیاد

آدرس خانه بومیان کیش کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید