محیط‌بانان در سرشماری وحوش پارک ملی سالوک شهرستان اسفراین موفق به مشاهده سه قلاده پلنگ شدند. 

دیده شدن سه قلاده پلنگ در سالوک اسفراین

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محمد تقدیسی روز شنبه اظهار کرد: محیط بانان در اتفاعات پارک ملی سالوک در یک نوبت مشاهده یک قلاده پلنگ به همراه توله و در نوبت دیگر مشاهده یک پلنگ بالغ را ثبت کردند.

وی افزود: کوهستان ها و مناطق حفاظت شده در این استان، زیستگاه پلنگ است و پارک ملی ساریگل در شهرستان اسفراین از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان به شمار می رود.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پلنگ، گونه زیبا و با ارزش است که عمدتا خود را مخفی می کند و بر این اساس کمتر مشاهده می شود.

وی درباره انجام سرشماری وحوش گفت: سرشماری پاییزه گونه های شاخص وحوش در مناطق تحت مدیریت این اداره کل از ۱۹ مهر ماه آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

تقدیسی با بیان اینکه ۵۰ نفر شامل محیط بانان، کارشناسان و افراد محلی و ان.جی.او ها در سرشماری حضور دارند، یادآور شد: ۱۵ گروه ۲ تا سه نفره در این طرح، جمعیت وحوش را بررسی و آماربرداری می کنند و جمعیت گونه های مختلف از جمله قوچ و میش اوریال، کل، بز و آهو شمارش می شود.

وی با اشاره به اینکه این سرشماری به صورت مشاهده مستقیم انجام می شود، گفت: محیط بانان در صورت مشاهده گونه های دیگر از جمله خرس، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ و گراز گزارش ها را ثبت می کنند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سرشماری وحوش با آماربرداری از منطقه میاندشت شهرستان جاجرم پایان می یابد.

براساس این گزارش ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه موجود کشور در خراسان شمالی زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

پارک های ملی به نام های "سالوک"، "ساریگل" و "ضامن آهو" چهار منطقه حفاظت شده به نام های "سالوک"، "قرخود"، "گلول" و "سرانی"، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ از جمله جاذبه های طبیعی بکر خراسان شمالی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید