بیمارستان الشفاء تبدیل به «منطقه مرگ» شده است.

تخلیه ۳۰ نوزاد نارس بیمارستان شفا در غزه

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، سازمان جهانی بهداشت امروز یکشنبه در بیانیه‌ای در واکنش به جنایات جدید رژیم صهیونیستی در مدارس و بیمارستان‌های غزه به ویژه مجتمع پزشکی الشفاء اعلام کرد که بیمارستان الشفاء تبدیل به منطقه مرگ شده و ما در تلاش برای انتقال فوری بیماران و کارمندان از این بیمارستان هستیم.

بیمارستان الشفاء تبدیل به «منطقه مرگ» شده است

سازمان جهانی بهداشت گزارش داد که ما برای انتقال بیماران از بیمارستان الشفاء به مجتمع پزشکی ناصر و بیمارستان اروپایی جنوب غزه طی 72 ساعت آینده تلاش می‌کنیم و قصد داریم برنامه‌هایی فوری برای تخلیه بیماران و کارکنان و آوارگان از این بیمارستان که تبدیل به منطقه مرگ شده است تدوین کنیم.

در این بیانیه آمده است که همچنان 25 پرسنل بهداشتی و 291 بیمار در بیمارستان الشفاء حضور دارند و طی دو سه روز گذشته در سایه از کار افتادن تجهیزات پزشکی، چند مورد فوت در داخل بیمارستان اتفاق افتاده است. درحال حاضر 32 نوزاد در این بیمارستان شرایط بسیار وخیمی دارند و دستگاه اکسیژن برای آنها موجود نیست. 22 بیمار دیالیزی نیز هستند که خدمت رسانی به آنها ممکن نیست.

این سازمان تاکید کرد، منتظر دریافت تضمین‌هایی برای عبور ایمن جهت انتقال فوری بیماران از بیمارستان الشفاء به مجتمع پزشکی ناصر و بیمارستان اروپایی غزه در جنوب نوار غزه هستیم. تیم‌های ارزیابی سازمان ملل به دلیل وضعیت امنیتی توانستند تنها یک ساعت در بیمارستان الشفاء بمانند و وضعیت این بیمارستان را بسیار ناامیدکننده و فاجعه‌بار توصیف کردند.

وضعیت بیمارستان الشفاء غیر قابل تحمل است

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز گفت که بیمارستان الشفاء در غزه دیگر قادر به ارائه خدمات به بیماران نیست و آب، برق و سوخت ندارد و تمام تجهیزات پزشکی از کار افتاده است. وضعیت فعلی در مجتمع پزشکی الشفاء غیرقابل تحمل و غیرقابل توجیه است و باید از امکانات بهداشتی و غیرنظامیان محافظت شود.

5 عنصر زندگی در غزه نابود شده است

احمد المنظری، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت نیز نسبت به پیامدهای این وضعیت فاجعه‌بار بهداشتی بر مردم نوار غزه هشدار داد و تاکید کرد که پنج عنصر اساسی زندگی در نوار غزه نابود شده است. بهداشت عمومی غزه در وضعیت اسفباری است و 1.7 میلیون نفر آواره شده‌اند.

وی افزود، از 6 عنصر حیاتی برای زندگی، 5 عنصر در غزه نابود شده است یعنی آب، غذا، دارو، کار و پناهگاه. درواقع چیزی جز هوا در اینجا نیست و این بسیار نگران‌کننده است. روند کمک‌رسانی به غزه نیز بسیار کند و ناامیدکننده می‌باشد. قبل از جنگ نیز مردم غزه به کمک‌های بشردوستانه وابسته بودند و روزانه 500 کامیون حامل کمک وارد این منطقه می‌شد اما درحالی که بیش از 6 هفته از جنگ علیه غزه می‌گذرد تنها 1130 کامیون حامل کمک‌های انسانی وارد شده که فقط 220 کامیون حامل تجهیزات پزشکی بود.

المنظری تاکید کرد، در این میان سازمان جهانی بهداشت تنها 16 کامیون کمک توانسته به غزه وارد کند که هرگز پاسخگوی نیازها نیست.

شیوع بیماری‌های خطرناک گوارشی و انواع اپیدمی‌ها

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه ده‌ها هزار نفر از عفونت‌های ریوی و گوارشی در نوار غزه رنج می‌برند، نسبت به تأثیر طولانی‌مدت فروپاشی نظام سلامت هشدار داده و گفت که در غزه که توسط اسرائیل محاصره شده و از 43 روز قبل از برق، آب و سوخت محروم بوده است، بیش از 60 هزار نفر از ذات الریه و بیش از 35 هزار مورد از بیماری گوارشی رنج می‌برند که اغلب کودکان و زنان باردار هستند. حدود 16 هزار مورد نیز بیماری پوستی مشاهده شده است.

وی تاکید کرد، نوزادان نارس در سایه عدم وجود هیچگونه تجهیزات مراقبتی باید سریعتر به خارج از غزه منتقل شوند و با آمبولانس‌های مجهز به مصر بروند اما به دلیل پیچیدگی مراحل و تداوم حملات، آمبولانس‌های مصری نمی‌توانند وارد غزه شوند. اسرائیل یا باید آنچه را که برای حفاظت از جان انسان‌ها در داخل بیمارستان‌ها ضروری است، تامین کند یا شرایط حمل‌ونقل ایمن را برای رسیدن به بیمارستان جایگزین فراهم کند.

المنظری در پایان گفت، خطر بزرگ در نوار غزه در حال حاضر مربوط به توقف برنامه بررسی و پایش اپیدمیولوژیک است که یکی از بهترین سیستم‌ها بود، اما متاسفانه با تخریب زیرساخت‌ها و قتل عام کارکنان بخش بهداشت، این سیستم متوقف شده است و به همین دلیل خطر انتشار بیماری‌های عفونی در بین مردم غزه و گسترش بیماری‌هایی که از طریق حشرات منتقل می‌شوند مانند مالاریا، تب زرد، وبا، هپاتیت و ...بسیار بالاست.

لینک کوتاه کپی لینک
کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید