۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 55475856

ایران تالاب‌هایی کم‌نظیر دارد از این رو همراه باشید تا بدانیم تالاب گندمان کجاست.

تالاب گندمان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در میان تالاب های زیادی که در این استان وجود دارد به تالابی بین المللی بر می خورید که نسبت به تالاب های دیگر اهمیت بیشتری دارد: تالاب گندمان. این تالاب با وسعت ۹۸۰ هکتار در شهرستان گندمان قرار دارد و یکی از بهترین جاها برای تماشای پرندگان و طبیعت بکر است.

چنان که روایت است، منطقه گندمان یکی از شکارگاه‌های بهرام گور و منطقه ییلاقی خانواده‌های سلطنتی در قرن‌های گذشته بوده که برخی آثار به جا مانده از سکونتگاه‌های آن زمان در بعضی از نقاط تالاب به چشم می‌خورد.

آشنایی با تالاب گندمان

تالاب گندمان یکی از زیباترین تالاب های کشورمان است که در همسایگی شهری با همین نام از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

تالاب گندمان علاوه بر زیبایی های فراوانی که دارد محل مهاجرت پرندگان است و در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری کشور قرار گرفته است.

این تالاب به جز زیبایی های طبییعی بسیار که آن را به یک مقصد طبیعت گردی فوق العاده در کشورمان تبدیل کرده است دارای جاذبه های تاریخی نیز می باشد.

تالاب گندمان کجاست؟

تالاب گندمان بروجن در فصول بارانی سال به مساحتی حدود ۷۰۰ هکتار آب میزبان پرندگانی چون عقاب، لک‌لک خاکستری، بالکان، ماهی‌هایی مانند ماهی سیاه و ماهی گورخری است.

گیاهان منطقه آن دسته از گیاهانی هستند که به آب زیاد علاقه دارند. بنابراین بیشتر می‌توانید گیاهان آبدوستی مانند لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی را ببینید.

تالاب گندمان که گذشته از زیبایی هایش زمانی شکارگاه بهرام گور با تمام تشکیلات و بارگاه و دستگاهش بوده است، نام خود را از شهری تاریخی که در ضلع شمال شرقی آن قرار دارد گرفته است که منطقه ییلاقی خانواده های سلطنتی در قرن های گذشته بوده و برخی آثار به جا مانده از سکونت گاه های آن زمان در تالاب به چشم می خورد.

تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و البته این تالاب زیبا در دفتر بین ‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن هم ثبت شده است.

عمر تالاب گندمان ۱ ملیون سال است که عمق خاک تورب و یا زغال سنگ های نارس تا ۱۲ متر می رسد و این ویژگی به طور طبیعی بستر گسترش آتش سوزی را فراهم می کند و اگر آتش تا این عمق از خاک نفوذ کند می تواند فاجعه ی به مراتب مخرب تر از آنچه تصورش را می کنیم به بار آورد و با وزش نسیمی تالاب مشتعل خواهد شد.

پوشش گیاهی تالاب گندمان را عمدتا گونه‌های حاشیه‌ای و نم‌پسند تشکیل می‌دهد. در کنار تالاب می‌توانید گیاهانی مثل بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش را به تماشا بنشینید.

پرندگانی مثل لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شوند. ماهی‌های تالاب هم شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه‌ماهی هستند.

تالاب گندمان کجاست؟

دسترسی راحت به تالاب گندمان

تالاب بین المللی گندمان در استان چهار محال و بختیاری شهر بروجن و در نزدیکی شهر گندمان قرار گرفته است.

اگر می‌خواهید سری به جاهای دیدنی چهار محال بزنید، دید و بازدید از تالاب گندمان خالی از لطف نیست؛ اما این سوال پیش می‌آید که اصلا تالاب گندمان کجاست؟

رفتن به آنجا بسیار ساده است می‌توانید از تهران به چهار محال و بختیاری رفته و سپس به شهر بروجن بروید و از آنجا هم به شهر گندمان سفر کنید.

تالاب و شهر گندمان تنها ۴ کیلومتر با هم فاصله دارند و از دو مسیر می‌توانید به آنجا بروید.

مسیر اول از راه جاده آسفالت شده گندمان به حسین آباد است.

راه دوم یک جاده خاکی است که به اشکفت زلیخا رفته و از آنجا به تالاب می‌رود. در شرق تالاب جاده دیگری از حسین‌آباد وجود دارد که تالاب را دور می‌زند.

اگر می‌خواهید گذری آن را ببینید این جاده عالی است. این راه به ضلع جنوبی تالاب رسیده و در انتها هم به روستا سفیدآباد می‌رسد.

در هر شهری از ایران که باشید، اولین جایی که برای رسیدن به تالاب گندمان باید بروید، استان چهار محال و بختیاری است.

بهترین مسیر برای دسترسی به تالاب گندمان هم از جاده بلداجی گذشته و وارد بروجن می‌شود.

در شهر بروجن می‌توانید تابلوی ورود به شهر گندمان را هم پیدا کنید.

تالاب گندمان کجاست؟

وقتی وارد شهر گندمان شدید، به خیابان مطهری بروید و تا زمانی برانید که به تابلوی جاده تالاب گندمان در سمت راست خود برسید.

خیلی ساده و آسان وارد تالاب می‌شوید.

اگر می‌خواهید از تهران به تالاب گندمان سفر کنید، می‌توانید از مسیر بزرگراه چراغی استفاده کنید. بعد وارد بزرگراه کاظمی می‌شوید.

وارد آزادراه خلیج‌فارس شده و همه مسیر را تا آزادراه امیرکبیر رانندگی می‌کنید. بعد از آن باید وارد آزادراه کنارگذر غربی اصفهان شوید.

از جاده اصفهان _ مبارکه _ بروجن عبور کرده و وارد بلوار امام رضا شوید. در ادامه مسیر از آن وارد شهر بروجن می‌شوید.

جاده بروجن _ لردگان _ خوزستان را پیدا کرده و تا بلوار ولیعصر برانید. وارد بلوار آزادی شده و مستقیم به شهر گندمان بعد تالاب گندمان خواهید رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید