۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 55475596

تالاب‌های ایران بسیار جذاب و دیدنی هستند، همراه باشید تا بدانیم تالاب میقان کجاست.

تالاب میقان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اکوسیستم تالاب و دریاچه میقان ایستگاه گروه‌های بزرگی از پرندگان مهاجر برای گذران سرمای زمستان است.

نزدیک به ۶۸ درصد از پرندگان استان مرکزی و همچنین ۲۷ درصد از پرندگان کشور در میقان زیست میکنند.

همچنین سالانه نزدیک به ۱۰ هزار درنای خاکستری در این زیست بوم فرود میایند. تالاب میقان یک گیاه بومی به نام «قره داغ» دارد.

قره داغ یک گیاه شورزی است که پیرامون تالاب را گرفته و از پیشروی شن های کویر به دورن این بومسازگان جلوگیری میکند.

نزدیک به ۴۰ هزار هکتار از زمین های پیرامون تالاب میقان را قره داغ فرا گرفته است.

برای دسترسی به این تالاب باید از سه راه خمین به سمت کمربندی شمالی حرکت کرد.

پس از آن به میدان تره بار خواهیم رسید، همچنان باید مسیر را مستقیم در پی گرفت، حدود یک الی دو کیلومتر بعد از میدان تره‌بار به یک جاده فرعی در سمت راست جاده می‌رسیم.

در ابتدای جاده تابلوی بزرگ قرمز رنگی وجود دارد، پس از وارد شدن به داخل این جاده فرعی و عبور از پل روگذر به کارخانه تولید سولفات‌سدیم می‌رسیم که در سمت راست جاده نمایان است.

با ادامه این مسیر، پس از حدود سه الی چهار کیلومتر به انتهای تالاب میقان خواهیم رسید.

تالاب میقان کجاست

آشنایی با تالاب میقان

میقان در لغت به معنای کسی است که چیزی را به راحتی قبول می‌کند و به اصطلاح فرد خوش‌باوری است. به این منطقه در گذشته نمک‌زار فراهان نیز گفته می‌شد.

در متون تاریخی این تالاب را چغاناور و توزلوگل نیز نامیده‌اند که به معنای آبگیر به همراه گرد و خاک است.

علت نامگذاری این تالاب به این نام این است که میزان تبخیر آب در آن زیاد است.

علاوه‌براین جالب است بدانید که کویر نامیدن این منطقه به دلیل خشک‌زار بودن یا حالت بیابانی آن نیست بلکه به دلیل تبخیر زیاد است.

پیشینه این تالاب به دوره پالئوسن بازمی‌گردد و در اثر حرکات تکتونیکی اطراف تالاب به وجود آمده است.

تالاب میقان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی اراک نیز محسوب می‌شود. این تالاب در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی اراک واقع شده است و از سمت جنوب غربی با داوودآباد در یک راستا است.

تالاب میقان در مجاورت روستاهای راهزن، ده نمک و میقان قرار گرفته است. این تالاب در دشت فراهان استان مرکزی قرار دارد.

تالاب میقان مساحتی معادل ۱۰۰ الی ۱۱۰ کیلومترمربع دارد و دلیل این اختلاف، حجم آبی است که در آن وجود دارد.

این تالاب در ارتفاع ۱۶۵۵ متری از سطح دریا واقع شده است. آب این تالاب از سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهراب تامین می‌شود.

این تالاب سه جزیره با نام‌های کریستالین یک، دو و سه دارد که در وسط تالاب واقع شده‌اند و تالاب، یک دریاچه نیز در دل خود جای داده است.

تالاب میقان کجاست

علاوه‌براین، در گذشته درست در وسط تالاب بر روی یکی از جزیره‌ها خرابه‌های یک قلعه قدیمی به چشم می‌خورد که ساخت آن به سال‌ها پیش بازمی‌گشت.

این قلعه در حال حاضر از بین رفته است. افسانه‌های زیادی درباره این قلعه وجود دارد و برخی از افراد آن را به نمرود، فرعون و اردشیر نسبت می‌دهند.

در این تالاب گنبدهای نمکی زیادی به دلیل شوری آب به وجود می‌آید. این گنبدها همانند طبقه‌های نمک کل سطح دریاچه را پوشانده‌اند.

به همین دلیل از دور همانند برف به نظر می‌رسند. این دریاچه تحت تاثیر گسل‌هایی در لایه‌های زیرین است به همین دلیل گاهی پس‌لرزه‌هایی در اطراف تالاب رخ می‌دهد.
تالاب میقان یکی از بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه‌های سولفات سدیم در ایران است. شرکت املاح معدنی کشور می‌تواند از سولفات سدیم این تالاب برداشت کند.

آب و هوای تالاب میقان مدیترانه‌ای، خشک و گرم است. میزان بارش سالیانه آن ۳۵۴ میلی‌متر برآورد شده است. این منطقه در فصل‌های سرما و گرما اختلاف دمایی بسیار زیادی دارد.

بالاترین دمای ثبت شده از منطقه تالاب تاکنون، ۴۴ درجه سانتی‌گراد و سردترین دمای ثبت شده از آن برابر با منفی ۳۳ درجه سانتی‌گراد بوده است.

با این حال در تمامی فصول سال تبخیر از تالاب صورت می‌گیرد و این امر سبب تلطیف هوا، افزایش مه و کاهش ریزگردها شده است.

زمستان‌های تالاب نسبتاً سرد است و با مه زیادی همراه است. به دلیل این که تالاب میقان در نزدیکی فرودگاه قرار گرفته است، در فصل زمستان به دلیل شرایط جوی اغلب پروازها لغو می‌شود.

در پاییز و اوایل زمستان تالاب آب و هوای مناسبی دارد و به همین دلیل به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

تالاب میقان کجاست

پرندگان تالاب میقان

پوشش جانوری تالاب میقان جدای از گرگ و روباه و مار، پرندگان مهاجری همچون اردک سرسبز و سرحنایی، آنقوت، غاز، لک لک، خوتکا، درنای سیبری و فلامینگو و همچنین پرندگان بومی همچون عقاب طلایی، بالابان، سارکپه، فاخته، کبوتر وحشی، باقرقره، کاکلی و خروس کولی را در بر میگیرد.

پوشش گیاهی تالاب میقان هم نزدیک به ۵۰ گونه شورزی را در خود جای داده است گیاهانی از جمله نی، جگن، اویارسلام، گندمیان، گون، شاهی، سیاهشور، اسفناج باغی، جگن، قره داغ، شور مرغ و گوریک را می‎توان در این تالاب دید.

مطابق با استانداردهای جهانی تالاب‌ها، هر تالاب که یک درصد از یک گونه پرنده را در خود پذیرا باشد، در مختصات جهانی و بین‌المللی قرار می‌گیرد. از این منظر، تالاب میقان اراک در کنار تالاب گاوخونی اصفهان تنها پذیرای پرندگان مهاجر در مرکز کشور به منظور زمستان گذرانی محسوب می‌شوند. همچنین، تالاب میقان اراک سالانه پذیرای بیش از ۱۲ هزار قطعه پرنده مهاجر از سیبری است.

تالاب میقان کجاست

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید