استان بوشهر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری دارد همراه باشید و حتما از منطقه حفاظت شده حله بوشهر بازدید کنید.

حتما از منطقه حفاظت شده حله بوشهر بازدید کنید

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ بندر گناوه در استان بوشهر واقع شده و دارای قابلیتهای گردشگری فراوان است که واقع شدن در ساحل خلیج فارس این موهبت را صد چندان کرده است.

تالاب حله یکی از گنجینه ‌های ارزشمند این منطقه به شمار می ‌رود که پرندگان بومی، مهاجر و حیات وحش بی ‌نظیری را در خود جای داده است.

از مهم‌ ترین جذابیت‌ های تالاب حله می ‌توان به تنوع گیاهی و وجود رودخانه اشاره کرد.

همچنین نزدیک بودنِ سواحل این تالاب به زیستگاه غنی حیات وحش از دیگر ویژگی‌ های تالاب حله به شمار می‌ رود که این منطقه را نیز به حیات وحش تبدیل کرده است.

این منطقه در سال ۱۳۵۵ طبق مصوبه شماره ۷۴ مورخ ۶/۵/۱۳۵۵ شورایعالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفته است.

آشنایی با منطقه حفاظت شده حله

منطقه حفاظت شده حله بوشهر، منطقه ای فراخ به وسعت ۴۴۷۰۸ هکتار است که پوشش گیاهی آن نی و نخل مرداب می باشد.

تالاب حله به عنوان یکی از گنجینه های ارزشمند حیات وحش و پرندگان بومی و مهاجر کشور در فاصله ‬ده کیلومتری شمال شرق بوشهر واقع شده است.

حتما از منطقه حفاظت شده حله بوشهر بازدید کنید

تنوع گیاهی، وجود رودخانه حله و نزدیک بودن به سواحل این تالاب را به زیستگاه و چراگاه بسیار غنی برای حیات وحش تبدیل نموده است.

وسعت منطقه حفاظت شده حله به ۴۲۶۰۰ هکتار می رسد که یکی از زیباترین مناظر طبیعی سواحل جنوبی کشور به حساب می آید.

۲۰۰۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده حله تالابی است و رودخانه دائمی حله منبع تامین آب این تالاب و منطقه می باشد.

درحاشیه رودخانه و تالاب حله انواع گیاهان آبزی رویش یافته و چراگاه مهمی برای جانواران و پرندگان آبزی و کنار آب ایجاد کرده است.

دو نوع پرنده بسیار کمیاب که در این منطقه یافت می شوند جغدانبار و دراج هستند.

انواع پرندگان شکاری و نوعی از عقاب ها در منطقه حفاظت شده حله وجود دارند که کمتر در تالاب ها و مناطق حفاظت شده کشور دیده می شوند.

منطقه حفاظت شده حله بوشهر و تالاب ها علاوه بر ایجاد پناهگاه مناسب برای پرندگان و حیات وحش، نقش مهمی در تعدیل آب و هوا، تثبیت خاک و تولید علوفه دارند.

این مناطق تفرجگاه مناسبی برای مطالعات علمی و علاقه مندان به طبیعت می باشد.

نقش واهمیت بسیار بالای این مناطق اقتضا می کند تا در تقویت هر چه‌ یشتر برنامه های حفاظتی تالاب ها و مناطق حفاظت شده محیط زیست برنامه ریزی گردد و درحفظ این ذخایر ارزشمند طبیعت زیبای ایران با محیط بانان همکاری به عمل آید.

تالاب و منطقه حفاظت شده حله یکی از زیباترین مناظر طبیعی در کناره خلیج فارس را دارا می باشد و منطقه دیدنی برای گردشکران است.

این تالاب در سال ۱۳۴۲ بر اثر طغیان رودخانه حله بوجود آمد و از آن سال به بعد به عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده زیر نظر محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت.

حتما از منطقه حفاظت شده حله بوشهر بازدید کنید

پوشش گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده تالاب حله

منطقه حله پوشش گیاهی خاص و منحصربه‌فردی دارد. این منطقه حفاظت شده غالباً از درختان و درختچه‌های گز و نی و کهور پوشیده شده است. بخش وسیعی از این منطقه را نیز نیزارهای انبوه تشکیل می‌دهد.

متأسفانه در طی گشت و کنترل منطقه که معمولاً برای بازدید و بررسی شرایط آن انجام می‌شود، بخش وسیعی از نیزارها به خاطر خشکسالی خشک شده‌اند. حتی کم‌آبی روی خود تالاب هم تأثیر گذاشته و بخش وسیعی از آن خشک شده است.

علاوه بر گیاهانی که در منطقه حفاظت شده حله رشد می‌کنند، مجموعه‌ای از گیاهان آبزی و کنار آبزی هم در تالاب حله و اطراف آن دیده می‌شود.

از مهم‌ترین گیاهان آبزی منطقه می‌توان به نخل مردابی، نی، بزواش، پیازین و گزینه پالویی اشاره کرد که از بین آن‌ها گیاهان پیازین و نی بیشترین تراکم را دارند.

تالاب حله به غیر از پوشش گیاهی از نظر پوشش جانوری هم اهمیت خاصی دارد.

مهم‌ترین گونه‌های حیوانات که در این تالاب قابل مشاهده است انواع پرندگان هستند.

از بیناین پرندگان می‌توان به مرغابی، غاز، پلیکان،‌ دراج، حواصیل، ماهی خورک، اگرت، قمری، کوکر، دلیجه، پرستو، دیدمک، نوک خنجری، سینه سرخ، سارگپه، ‌پرستو دریایی، شب گرد، زنبور خورک، سنقر، چغد، شاهین، مرغ سقا، پاخاکستری، بوتیمار، اردک کله تیر، اردک نوک پهن، هوبره، باز، چکاوک، کاکلی، حواصیل، درنا، غاز خاکستری و کبوتر چاهی اشاره کرد.

علاوه بر همه این‌ها، این تالاب و کل منطقه حفاظت شده یکی از بهترین مناطق برای پرندگان مهاجر به منظور گذراندن سرمای زمستان است.

در گذشته تالاب حله پر از گونه‌های مختلف پرندگان زیبا و کمیاب بود؛ اما شکار غیرمجاز و بی‌رویه، جمعیت این پرندگان را کاهش داده ‌است.

حتما از منطقه حفاظت شده حله بوشهر بازدید کنید

البته باز هم تعداد زیادی از این انواع گونه‌های ارزشمند و زیبای محیط زیست کشورمان در این تالاب‌ها وجود دارند که باید مسئولان مربوط و اهالی منطقه در حفظ و نگهداری آن تلاش کنند.

پرنده دراج و جغد انبار دو نمونه ‌از پرنده‌های بسیار کمیاب است که در حله می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

انواع پرندگان شکاری در این منطقه حفاظت شده وجود دارند که در تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده دیگر کشور کمتر به چشم می‌خورند.

یکی از دلایلی که باعث جذب پرندگان و حیوانات به این منطقه شده است، امنیت نسبی، وجود دانه‌های گیاهی و خوراکی برای گونه‌های مختلف است.

بسیاری از این گونه‌ها، کاملاً کمیاب هستند و حفظ و نگهداری از آن‌ها مانع از انقراض گونه‌های حیات وحش می‌شود. هر کدام از این حیوانات و پرندگان نقش مهمی در حفظ تعادل زیست‌بوم دارند و وجود آن‌ها ضروری است.

به غیر از پرندگانی که نام بردیم حیوانات دیگری هم در این منطقه حفاظت‌شده مشاهده شده‌اند. گربه وحشی، گراز، روباه، خرگوش، خدنگ، شغال، خرگوش و… از جمله این حیوانات هستند.

حتما از منطقه حفاظت شده حله بوشهر بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید