شیراز طبیعتی خاص و تماشایی دارد از این رو با ما همراه باشید و جاهای دیدنی دشت ارژن را از دست ندهید.

جاهای دیدنی دشت ارژن را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: دشت ارژن از دیدنیهای اطراف شیراز در بهار، دشتی وسیع در دامنه رشته کوه زاگرس است که به‌لطف تنوع گیاهی و جانوری‌، طبیعت فوق‌العاده زیبایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

با گرم‌شدن هوا، عشایر در حوالی این دشت چادر می‌زنند که می‌توانید از نزدیک با زندگی‌شان آشنا شوید و به معاشرت با آن‌ها بپردازید. از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت، دشت ارژن مزین به لاله‌های واژگون می‌شود که منظره‌ای خیره‌کننده به وجود می‌آورد.

این دشت دیدنی، آبشاری به نام ارژن را در خود جای داده است که حتی در فصل زمستان نیز جذابیت دارد، به‌خصوص که آب آبشار در اثر سرما یخ می‌زند و کریستال‌های یخی چشم‌نوازی ایجاد می‌کند. آب این آبشار به‌طرف دشت جریان می‌یابد و نقش موثری در سرسبزی آن دارد.

دریاچه آب شیرین و تالاب ارژن نیز که مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر است، گزینه بعدی گردشگری در این منطقه خواهد بود.

روستای گردشگری دشت ارژن واقع در مسیر اصلی راه شیراز به کازرون، از زیباترین روستاهای ایران است که می‌توانید بازدید از آن را در برنامه خود بگنجانید.

چند جاذبه دیدنی در دشت ارژن شیراز

حقیقت را بگویم، با اینکه در دشت ارژن شیراز جاذبه‌های دیدنی زیادی وجود ندارد، ولی همین جاهای دیدنی که دارد، هرکدام به‌تنهایی ده‌ها ستاره بر روی دوششان دارند.

جاهای دیدنی دشت ارژن را از دست ندهید

این دشت را نباید دست‌کم گرفت، به‌خصوص فصل سرد زمستان‌اش را. ۹۰درصد وقت‌هایی که به شیراز رفته‌ام، شب‌هنگام به دشت رسیدم، آن هم شب‌های زمستان که یخ‌بندان است.

به‌قدری دشت ارژن شب‌های زمستانی‌اش سرد است که انگار سرما ضربان قلب هوا را می‌شمارد! با این یخ‌زدن‌ها باز هم عاشق این دشت و هوای ناب و دل‌پذیرش هستم و برای دوباره رفتن روزشماری می‌کنم. گرچه من به‌تنهایی شیفته دشت نیستم و همه کسانی که به این منطقه رفته‌اند، کاملا حس‌وحال من را درک می‌کنند و از طرفداران ارژن‌اند.

آبشار چرونیز

شرط می‌بندم آبشار چرونیز که در جاده اصلی این دشت از دل کوه‌ها سرایز می‌شود، یکی از خارق‌العاده‌ترین چشم‌اندازهایی است که در طول عمرتان به چشم می‌بینید. این منظره در زمان زمستان بسی تماشایی‌تر است، زیرا از شدت سرمای هوا آب آبشار قندیل بسته و جاذبه‌ای بی‌بدیع به نمایش بازدیدکنندگان می‌گذارد.

آبشار چرونیز از کوه‌های کوهمره سرچشمه می‌گیرد و با ریزش آب از صخره‌ای بلند شاهد منظره‌ای چشم‌نواز هستیم. رودخانه دالکی با طول ۱۷۰ کیلومتری‌اش از دامنه‌های جنوبی دشت ارژن سرچشمه می‌گیرد؛ این رودخانه پس از عبور از چندین روستا سفر طولانی خود را به رودخانه هله به پایان می‌رساند.

این آبشار در بلندای مسیر استراحتگاه این دشت واقع شده و همچون الماس نگاه‌ها را به عظمت و زیبایی‌اش خیره می‌کند. از من می‌شنوید، خودتان را به نزدیک‌ترین جای ممکن به آبشار چرونیز برسانید و در سایه آرامش‌اش دقایقی خستگی را از تن بیرون کنید. صدای دل‌انگیز ریزش آبشار به‌قدری خوش است که فکر رفتن قلب شما را به درد می‌آورد.

فصل بهار را می‌توان بهترین زمان سفر به دشت ارژن شیراز دانست. در این فصل و به‌ویژه ماه‌های فروردین و اردیبهشت، زیبایی دشت ارژن به اوج خود می‌رسد. بوته‌های وحشی به گل می‌نشینند، دریاچه‌ و آبشار آن پرآب هستند و مراتع سرسبزتر از همیشه جلوه‌گری می‌کنند.

جاهای دیدنی دشت ارژن را از دست ندهید

دشت ارژن از اواخر بهار تا اواسط تابستان میزبان کوچ قشلاقی عشایر است که خود یکی از جاذبه‌های دشت به حساب می‌آید. آشنایی با سبک زندگی عشایر برای شهرنشینان جذابیت ویژه‌ای دارد؛ گرچه نباید به محدوده زندگی عشایر وارد شد و اختلالی در زندگی عادی آن‌ها به وجود آورد.

دریاچه دشت ارژن

تنها در ۶۰کیلومتری از دشت ارژن یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز قرار دارد. مسیر دسترسی به این دریاچه با اینکه دشوار و کمی خسته‌کننده است، ولی دریاچه پریشان بدون شک ارزشش را دارد و خستگی راه را از تنتان بیرون می‌آورد.

تماشای این منظره رؤیایی دقیقا تابلوهای نقاشی از مناظر طبیعی که بر روی دیوارهای خانه وجود دارد را برای ما یادآوری می‌کند؛ دریاچه‌ای در حصار کوه‌ها، پوشش گیاهی سرسبز احاطه شده کنار دریاچه و… دیگر برایتان نگویم که همه چیز این منطقه برای یک گردش و تفریح لذت‌بخش، ایدئال است.

دریاچه پریشان را فامور هم صدا می‌زنند. آب این دریاچه شیرین است و یکی از زیستگاه‌های ماهی در شیراز به شمار می‌آید. پس اگر ماهی‌گیر خوبی هستید و تجهیزات لازم را دارید، جایی بهتر از مقصد پیدا نمی‌کنید.

جاهای دیدنی دشت ارژن را از دست ندهید

پس از بازدید از دشت ارژن می‌توانید به روستای ارژن نیز سر بزنید که در مجاورت و همسایگی آن قرار دارد. در این صورت شانس گشت‌وگذار در بازار محلی روستا را خواهید داشت که آینه تمام‌عیاری از فرهنگ و سبک زندگی مردم این منطقه است. در حال حاضر، بیشتر شهرت روستای دشت ارژن به‌خاطر بازارچه آن است که توسط مردم محلی اداره می‌شود.

در این بازار انواع محصولات خوراکی محلی از جمله لواشک، ترشیجات، گردو، میوه و سیر به فروش می‌رسد؛ ضمن اینکه کنگر از محصولاتی است که تقاضای بسیار زیادی برای آن وجود دارد و با خرید آن‌ها کمک شایانی به اقتصاد مردم بومی خواهید کرد. در حقیقت، بسیاری از اهالی روستای دشت ارژن با فروش محصولات خود در این بازارچه امرار معاش می‌کنند. سوپرمارکت بازارچه نیز گزینه مناسبی برای خرید مایحتاج سفر است.

علاوه بر این، رستوران‌ها و باغ‌رستوران‌های زیبایی در حوالی دشت ارژن فعالیت دارند که می‌توانید در آن‌ها دلی از عزا درآورید و به این ترتیب، تفریحتان را تکمیل کنید. این رستوران‌ها دارای امکانات مناسب با سطح نظافت و کیفیت مطلوب در دشت ارژن هستند و غذاهای سنتی سرو می‌کنند. بعضی از رستوران‌ها در کنار آبشار قرار دارند که شنیدن صدای آب در حین صرف غذا می‌تواند لذتی دوچندان را نصیبتان کند.

جاهای دیدنی دشت ارژن را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید