۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 55474163

کردستان علاوه بر طبیعت بی‌همتا، روستاهایی جذاب دارد همراه باشید و درباره ۳ روستا در کردستان که باید دید، بدانید.

۳ روستا در کردستان که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر به سفر کردن به مناطق زیبا و دیدنی با قدمت تاریخی و مردمانی مهمان نواز و خونگرم علاقمندید، کردستان مقصد مناسبی برای شما خواهد بود.

کردستان یکی از دیدنی ترین استان های ایران است.

بهشتی باشکوه با طبیعتی سرسبز و آب و هوایی معتدل و مطلوب در بهار و تابستان و پراز باران و برف در پاییز و زمستان.

وجود طبیعت بکر، چشم اندازهای دیدنی و فرهنگ غنی در جای جای این خطه سالانه مردمان زیادی را بسوی این استان می کشاند.

همچنین ترکیب زیبایی های طبیعی و ویژگی های خاص معماری روستاهای کردستان را به منحصربه فردترین روستاهای ایران تبدیل کرده است.

بارش مناسب و رطوبت کافی سبب شده تا جنگل‌های سرسبز و زیبا با پوشش انواع درختان جنگلی از جمله بلوط، به کردستان چهره ای زیبا و دل‌انگیز ببخشند.

آب و هوای دل‌پذیر به همراه زیبایی‌ها و جاذبه‌های کردستان سبب شده تا این استان مرزی از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران برخوردار باشد.

روستای بلبر اورامان

کردستان، علی الخصوص منطقه اورامان و روستای بُلبر در اردیبهشت ماه، یکی از مهمترین مقاصد طبیعت گردی در ایران به شمار می آید.

۳ روستا در کردستان که باید دید

معماری پلکانی روستا، چشمه سارهای روان، سبزه زارها، گل زار ها همراه مردمی مهربان و خون گرم که به گویش اصیل اورامی (هورامی) از گویش های زبان کردی صحبت میکنند، از مهمترین هدایای این بهشت زیبا، برای گردشگران است.

روستای بُلبَر اورامان یکی از زیباترین روستای های ایران است که در ۷۰ کیلومتری شهرستان سروآباد استان کردستان قرار گرفته است.

این روستا همچون سایر روستاهای اورامان (هە ورامان) دارای بافت تاریخی بوده و به شکل پلکانی در دامنه کوه شاهو قرار دارد.

این روستای زیبا توسط کوه های سر به فلک کشیده کوهسالان احاطه شده است.

درمیان کوه های سر به فلک کشیده زاگرس بهشتی پنهان با نام بلبر جای گرفته که دارای طبیعتی سرسبز و نسیمی مهربان است که با جاذبه های بکر برای همیشه در ذهن باقی می ماند. بلبر، روستایی از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان ایران است.

این روستا در دهستان شالیار قرار گرفته و از نامهای دیگر آن میتوان به بل (الهه آب‌ ها) اشاره کرد. این روستا در اورامانات، در میان کوه های سربه فلک کشیده کوهسالان در کنار سیروان، طولانی ترین رودخانه کردستان آرمیده است.

روستای بلبرهمچون دیگر روستاهای هورامان سابقه ای دیرینه دارد. بلبر یک واژه یونانی است که «بل» به معنی” خدای آب ها” است. این روستای زیبا هر سال پذیرای گردشگران بسیار است. می‌ توان از روستای اورامان پیاده به این روستا رفت و از مناظر و طبیعت زیبای آن لذت برد.

۳ روستا در کردستان که باید دید

به نزدیکی روستای اورامان که می رسیم، تابلویی را می بینیم که بر روی آن نوشته شده است به بهشت گمشده کردستان خوش آمدید. این جمله به راستی وصف حال روستای بلبر کردستان است. به راستی که این روستا همانند بهشتی گمشده در میان کردستان می درخشد و سالانه عده زیادی از گردشگران را به سوی خود جلب می کند.

زیبایی این منطقه با رودخانه زیبای "چم گران" از شاخه های اصلی رودخانه "سیروان" که از میان روستا می گذرد، به اوج رسیده است. رود چم گران روستای بلبر را به دو قسمت تقسیم می کند. کوه اورامان در جنوب و غرب و کوه کوسالان در شرق آبادی واقع شده است.

این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در دره ای با شیب نسبتا ملایم نسبت به مناطق مشابه خود در کردستان، در میانه مسیر" اورامان تخت" به روستای هجیج (هژیژ) قرار گرفته است. آب و هوای این روستا سرد و نیمه مرطوب است.

کردستان، سروآباد، اورامان، شالیار، روستای بلبر

روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت در بخش اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان قرار گرفته است و جاده ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به مریوان متصل می کند.

این منطقه بخش مشترک بین ایران و عراق است. از جمله جاذبه های طبیعی این روستای زیبا می توان به دو رود سیروان و لیله اشاره کرد.

این دو رود در نزدیکی عراق به هم می‌پیوندند. خانه های این روستا نیز به صورت پلکانی ساخته شده اند و همین ویژگی زیبایی آن را دوچندان کرده است.

۳ روستا در کردستان که باید دید

در اورامان تخت پشت بام یک خانه حیاط خانه دیگری است و خانه های آن به صورت پلکانی ساخته شده است. از این رو به آن روستای هزار ماسوله نیز گفته می شود.

این روستای کوهستانی آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و در اکثر مواقع اقلیم معتدل رو به سرد بر آن حاکم است.

روستای پالنگان

روستای پالنگان در شهرستان کامیاران یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان است. این روستا پلکانی ساخته شده و معماری آن یکی از دلایل جذابیت روستا است.

علاوه بر معماری قرار گرفتن در منطقه کوهستانی باعث شده چشمه‌ها و رودها در اطراف روستا جریان داشته باشند و هوا پاکیزه و فرح‌بخش باشد.

پوشش گیاهی این منطقه هم بی‌نظیر است و انواع گیاهان دارویی و غیردارویی در این روستا یافت می‌شوند.

قلعه پالنگان هم در جنوب شرقی روستا بازمانده‌ی تاریخ امیران این منطقه است. مردم خونگرم و باصفا و رسم‌ورسوم کهن‌شان هم دیگر عامل جذابیت این روستا است.

کردستان، ۴۷ کیلومتری شمال غرب کامیاران، دره تنگی‌ور

۳ روستا در کردستان که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید