استان لرستان دیدنی‌های بسیاری دارد با ما همراه باشید و حتما از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید کنید.

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان لرستان یکی از استان‌های غربی کشور ایران است. مرکز استان لرستان شهر خرم‌آباد است.

از جمله شهرهای این استان می‌توان به الیگودرز، ازنا، درود، بروجرد، الشتر، کوه دشت، پل‌دختر، چقابل، نورآباد و غیره اشاره کرد.

این منطقه یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه های بشر در ایران است. استان لرستان طبیعت بسیار زیبایی دارد و پدیده‌های طبیعی آن چشم هر انسانی را به خود جذب می‌کند.

اگر اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی باشید حتما باید به این استان سر بزنید و از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید.

جاذبه‌های طبیعی لرستان

غار کلماکره

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر پل‌دختر غار کلماکره نام دارد. این غار یکی از اسرارآمیزترین غارهای تاریخی در ایران است.

داستان‌های بسیاری درباره این غار روایت می‌شود و گفته‌شده که ششمین گنجینه بزرگ جهان در داخل این غار مدفون شده‌است.

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید کنید

قدمت این غار تاریخی به حدود ۲۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردند. برخی معتقدند که ثروت پادشاهان دوران هخامنشی و ساسانی در این غار پنهان شده‌است.

طبق یکی از داستان‌هایی که درباره گنجینه های مدفون‌شده غار کلماکره گفته شده، کوروش پس‌از تصرف بابل و بین‌النهرین تمام ثروت معابد بابل را از شوش به این غار می‌آورد و در آن پنهان می‌کند.

طبق روایتی دیگر گنجینه‌های مدفون‌شده در این غار به کوه‌های پل‌دختر منتقل شد و برای حفاظت از آن‌ها ۴ نگهبان برگزیده شد.

نکته جالب اینجاست که اسکلت این ۴ نگهبان در سال‌های گذشته پیدا شده‌است.

در غار کلماکره پدیده‌های طبیعی بسیار زیبا و جذابی وجود دارد. این غار از ۴ تالار نسبتاً بزرگ تشکیل می شود. درون هرکدام از این تالارها ستون‌های رسوبی زیبایی وجود دارد.

ارتفاع برخی از این ستون‌ها به ۱۵ متر می‌رسد.

از پدیده‌های طبیعی دیگر این غار می‌توان به حوضچه‌های پرآب، دهلیزها، حفره‌ها، استالاکتیت ها، استالاکمیت ها و سقف آویزهای زیبا و جذاب آن اشاره کرد.

اشیای باستانی زیادی از این غار پیدا شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به پیکره‌ها، بشقاب‌ها و تکوک های ارزشمند اشاره کرد.

بیشتر اشیاء پیدا شده از غار کلماکره در موزه‌های خارج از کشور مثل موزه لوور در فرانسه و بریتانیا نگهداری می‌شود.

کوه قارون

یکی از دیدنی‌ترین کوه‌های استان لرستان در شهرستان دورود قرار گرفته‌است و با نام قارون شناخته می‌شود. ارتفاع این کوه به ۲۹۵۰ متر می‌رسد.

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید کنید

این کوه در جنوب شهرستان دورود قرار دارد. اگر قصد صعود به قله این کوه زیبا را دارید، باید به ایستگاه راه‌آهن قارون بروید و منتظر قطار محلی اندیمشک-دورود بشوید یا از طریق جاده آسفالته روستای پیر عبدالله اقدام به صعود کنید.

در مسیر صعود به قله کوه قارون به چندین چشمه برمی‌خورید که نام دو تا از آن ها پرویز و صیاد است.

دریاچه گهر

گهر بدون اغراق یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است. سالانه هزاران گردشگر برای دیدن این دریاچه مسحورکننده راهی لرستان می‌شوند. برای رسیدن به گهر اول باید خودتان را به شهر دورود برسانید.

از آنجا حدود ۳۵ کیلومتر تا دریاچه فاصله دارید. دارید فکر می‌کنید چرا باید این مسیر را طی کنید و دریاچه را از نزدیک ببینید؟ سوال خوبی است!

گهر با ۸۵ هکتار یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین کشور است.

تنوع بی‌نظیر گونه‌های گیاهی و جانوری گهر در هر جایی پیدا نمی‌شود.

از درختان پسته، بلوط، بید، گلابی، انجیر، زالزالک، انواع گل‌ها تا حیوانات حفاظت شده بز، آهو، پلنگ، خرگوش در این منطقه زندگی می‌کنند. از همه مهم‌تر گهر در کنار آلپ ایران، یعنی کوه اشترانکوه قرار گرفته.

برای طبیعت‌گردان هوای پاک و بی‌نظیر، آب زلال و شفاف، ساحل ماسه‌ای و صخره‌ای، بهترین فضای کمپینگ را فراهم کرده است. پس اگر دلتان می‌خواهد طبیعت لرستان را در یک پکیج کامل تماشا کنید حتما برنامه گهر را به لیستتان اضافه کنید.

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید کنید

جاذبه‌های تاریخی لرستان

قلعه فلک الافلاک

حتی اگر هیچ چیز از لرستان ندانید احتمالا اسم فلک الافلاک به گوشتان خورده باشد.

این قلعه برجسته‌ترین نماد شهر است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده. موقیت مکانی آن روی تپه‌ی مشرف به خرم آباد قرار داد و به همین دلیل تقریبا از همه جای شهر قابل مشاهده است.

این دژ پر رمز و راز، از زمان ساسانیان تا قاجار مورد استفاده حاکمان مختلفی بوده و اتفاقا نامش نیز حداقل سه چهار باری عوض شده است.

حمام گپ خرم‌آباد

یکی از زیباترین بناهای تاریخی استان لرستان که در شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته‌است، حمام گپ نام دارد. این حمام در مجاورت میدان گپ، در مرکز شهر خرم‌آباد قرار گرفته‌است. تزئینات بسیار زیبا و گچ‌بری‌های خیره‌کننده آن از ویژگی‌های جذاب این اثر تاریخی است.

قلعه کوه زاد

یکی از دیدنی‌ترین قلعه‌های استان لرستان که در شهرستان کوهدشت قرار گرفته‌است قلعه کوه زاد (وزنیار) نام دارد. این قلعه تاریخی و قدیمی در دوران اشکانیان ساخته‌شده است و ارزش تاریخی آن به‌حدی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بقایای باقی‌مانده از این قلعه تاریخی نشان می‌دهد که مصالح استفاده‌شده در آن سنگ و ملاط است. طول حصار این قلعه به ۶۰ متر و عرض آن به ۲۴ متر می‌رسد. موقعیت قرارگیری این قلعه به صورتی است که به دره سیمره مشرف است.

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید