۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۵
کد خبر: 55473760

دره‌ها و تنگه‌های ایران تماشایی و شگفت‌انگیز هستند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم زیباترین دره لرستان کجاست.

زیباترین دره لرستان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تنگه یا دره شیرز از جاهای دیدنی غرب ایران در مرز بین استان‌های ایلام و لرستان است که طبیعتی منحصربه‌فرد و زیبا دارد.

بهترین مسیر دسترسی به این تنگه تماشایی از شهرستان کوهدشت در لرستان است و به همین دلیل، تنگه شیرز را از زیباترین جاهای دیدنی لرستان می‌دانند.

اگر از تماشای جاذبه‌های طبیعی بکر و با عظمت طبیعی لذت می‌برید، بدون شک ساختار صخره‌های تنگه شیرز برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

این منطقه، در دل رشته کوه زاگرس، قدمتی چند میلیون ساله دارد و نمونه‌های طبیعی شبیه به این تنگه در معدود نقاط جهان دیده می‌شود.

فرسایش طبیعی زمین در طول میلیون‌ها سال شکل ظاهری این صخره‌ها را به‌شکل امروزی درآورده است و به همین دلیل، از تنگه شیرز و نواحی شبیه به آن در جهان به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه‌های طبیعی زمین یاد می‌کنند.

زیباترین دره لرستان؛ تنگه شیرز کجاست

تنگه شیرز از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی با ساختار صخره‌های لایه‌ای در ایران و سراسر جهان به شمار می‌رود که در طول سالیان طولانی به‌شکل کنونی در آمده است و از عمر این ژئوپارک طبیعی بیش از چند میلیون سال می‌گذرد.

زیباترین دره لرستان کجاست؟

این دره از زیباترین مناطق طبیعی در رشته کوه زاگرس است که توجه گردشگران و طبیعت دوستان را از سراسر جهان به سوی خود جلب می‌کند.

حال که با زیبایی‌ها و طبیعت بی‌‎نظیر تنگ شیرز آشنا شدید شاید از خود بپرسید که دره شیرز کجاست و مسیر دسترسی آن چگونه است.

دره شیرز، دره‌ای در شمال باختری شهرستان کوهدشت در غرب کشور است که در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، لرستان و ایلام قرار دارد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر به منطقه قرارگیری این دره اشاره کنیم، باید بگوییم که در بخش زردلان در منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار گرفته و از روستای گدارگه تا کناره رود سیمره ادامه دارد.

آدرس دره سیزر: استان لرستان، شهرستان کوهدشت، جاده اولادقباد، بخش زردلان، بعد از روستای مهدی رضای زردله

از آنجا که این منطقه در نقطه طلاقی سه استان غربی قرار گرفته، شما برای اینکه خود را به دره زیبای شیرز برسانید چند راه متفاوت در پیش روخواهید داشت. لذا می‌توان بر اساس شهری که در آن قصد عزیمت دارید، بهترین و نزدیک‌ترین راه را انتخاب کنید:

  • پس از رسیدن به لرستان به سوی خرم آباد بروید تا به شهرستان کوهدشت برسید. این مسیر خیلی طولانی نیست و خرم آباد به کوهدشت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. پس از رسیدن به کوهدشت، وارد جاده اولادقباد شوید و از روستای زردله عبور کنید تا به دره برسید. این مسیر نیز چیزی در حدود ۵۰ کیلومتر است و مدت زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد. در این مسیر می‌توانید کمی وقت بیشتری را صرف کرده و از آبشار نوژیان و آبشار وارک خرم آباد نیز دیدن کنید.

زیباترین دره لرستان کجاست؟

  • اگر از سمت کرمانشان به این منطقه می‌خواهید سفر کنید بهتر از مسیر دوم استفاده کنید. در این مسیر پس از رسیدن به کرمانشاه به سمت جیران بلاغ و هلشی رانندگی کنید تا به بخش زردلان برسید. پس از آن دره سرسبز شیزر را خواهید دید. اگر این امکان را دارید که یک الی دو روز برنامه سفرتان را طولانی‌تر کنید بهتر است از جاهای دیدنی کرمانشاه نیز دیدن کرده و سوغات کرمانشاه را برای دوستان و عزیزان‌تان تهیه کنید.

بهترین زمان سفر به تنگه شیرز

تنگه شیرز از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کوهدشت در جوار رودخانه سیمره، بین استان‌های لرستان و ایلام است. این تنگه در فاصله ۵۰ کیلومتری از شمال کوهدشت قرار دارد و اطراف آن را زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی پوشانده‌اند. تنگه شیرز در میان صخره‌های کوهستانی و در دل دره‌ای عمیق قرار گرفته است که جریان آب در آن سبب سرسبزی دوچندان منطقه شده است.

طول تنگه شیرز به حدود پنج کیلومتر می‌رسد و ارتفاع دیواره‌های اطراف آن از کف دره بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر است. رودخانه جاری در این دره در ابتدای مسیر ورودی این تنگه به رودخانه سیمره وصل می‌شود. کمترین شیب دیواره‌های تنگه شیرز در نزدیکی روستای «گدارگه» دیده می‌شوند و با نزدیکی به انتهای مسیر دره در بخش «هفت رک»، شیب دیواره‌ها به بیشترین مقدار می‌رسد.

زیباترین دره لرستان کجاست؟

به طور کلی رشته کوه‌های زاگرس از شهرتان کوهدشت عبور می‌کنند و باعث شده تا اقلیم این منطقه سرد و کوهستانی باشد. به همین دلیل در فصول پاییز و زمستان آب و هوای این منطقه کاملا سرد و در برخی موارد برفی است. از آنجایی که در هنگام گردش در این منطقه نیاز به گذر در تنگه و رودخانه خواهید داشت، بسیار مهم است که آب خیلی سرد نباشد و جسم شما نیز توانایی تحمل آن را داشته باشد. از آنجا که در فصل بهار و تابستان، هوا معتدل و دمای آب اندکی گرم‌تر می‌شود، بهترین زمان سفر به تنگه شیرز فصول بهار و تابستان است.

در فصل بهار درختان به تازگی از خواب زمستانی خود بیدار شده‌اند و برگ‌های تازه جوانه زده شده‌ای دارند که حال و هوای خوب و با نشاطی را به محیط می‌بخشند. همچنین رودخانه، آبشار و چشمه‌ها در پر آب‌ترین حالت خود قرار دارند که باعث می‌شود زیبایی دره در بالاترین حد ممکن جلوه‌گری کند و هوش از سر تماشاگرانش ببرد. با این حال اگر از سرمای هوای بهاری نیز اذیت می‌شوید و ترجیح می‌دهید هوا اندکی معتدل‌تر باشد، توصیه می‌کنیم از ۱۵ اردیبهشت تا اواخر تابستان به این منطقه سفر کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید