دره‌نوردی مهیج و جالب است از این رو حتما از خاص ترین دره خوزستان بازدید کنید.

حتما از خاص ترین دره خوزستان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: وقتی به توبیرون برسید، حتماً از دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد.

دره‌ای خوش‌آب‌وهوا با هوای مطبوع که باورتان نمی‌شود در خوزستان باشید.

مکانی با دیواره‌های بلند و صخره‌ای با ارتفاعی که گاه تا ۱۰۰ متر نیز می‌رسد و دره‌ای کم عرض را ایجاد کرده‌اند که در تمام طول مسیر در زیر سایه‌ی این صخره‌ها و روی شن‌های کف دره می‌توانید قدم بزنید و از استنشاق هوایی خنک لذت ببرید؛ اما شگفتی‌های این دره به اینجا ختم نمی‌شود!

در جای‌جای آن اشکال عجیب و غریب و چشم‌نوازی می‌کند و تابلوی دیدنی از منظره‌ای از انبوه درختان انگور و انجیر وحشی را خواهید دید و محو تماشای آن می‌شوید.

چشمه‌های آب فراوان، آبشارها و آب چکان‌های زیبا و خیره‌کننده نیز چشم‌انداز بی‌نظیر و وصف ناشدنی را به توبیرون بخشیده‌اند.

هزاران سال طول کشیده است تا در طبیعت، مه و خورشید و فلک دست به دست هم دهند تا چنین مکانی افسانه‌ای را ایجاد کنند.

این دره متشکل از سنگ‌های رسوبی و کنگلومرا است که در طی فرسایش آبی در پی بارندگی‌های متمادی و جریان آب از حوزه‌های بالادست در کوه، شکل گرفته است.

در فصل‌های خشک سال عمق دره توبیرون مانند یک زهکش عمل می‌کند و آب سفره‌های زیر زمینی در آن جمع و جاری می‌شود؛ به‌طوری که در این دره در دیواره‌ها و کف دره آب بسیار زلال و خنکی را خواهید دید که در آن ماهی‌های ریز و درشت و انواع مارها و مارمولک زندگی می‌کنند.

حتما از خاص ترین دره خوزستان بازدید کنید

آشنایی با خاص‌ترین دره خوزستان

دره توبیرون یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین جاذبه های طبیعی کشورمان است که در مکانی در دل طبیعت، در ۲۰ کیلومتری شرق دزفول آرمیده است.

این دره دیدنی با طبیعت منحصربفرد و مناظر شگفت انگیز و دیدنی خود به تازگی مورد توجه بسیاری از گردشگران و عاشقان طبیعت قرار گرفته و به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های جنوب کشورمان مبدل گشته است.

دره توبیرون از هوای بسیار خنک و دلپذیری برخوردار است؛ هوایی که دست کم ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد سردتر از هوای محیط بیرون است.

دلیل وجود چنین هوای مطبوعی را باید در مکانیزم طبیعی تجمیع آب آن جستجو کرد: دره توبیرون با جذب و مکش آب به دام افتاده در دل کوه و جمع آوری آن در کف خود، چون زهکشی طبیعی عمل کرده و هوای خنکی را در گذرگاه های عمیق خود بوجود می آورد.

این خصوصیت منحصربفرد این دره سبب شده که دره توبیرون در گرم و خشک ترین زمان سال نیز آب و هوایی مطبوع و خنک داشته باشد و به تفرجگاهی دلپذیر برای مردم خوب جنوب کشورمان مبدل گردد.

هنگامی که گام در مسیر این دره می گذارید، در همان ابتدا با معابر تنگ و مارپیچی شکلی روبرو خواهید شد که سفری ماجراجویانه را به شما نوید می دهند.

در طول مسیر از گذرگاه های خنک و خوش منظره ای عبور خواهید کرد که دیواره های آن با درختچه های سرسبز و گیاهانی که از دل صخره روئیده اند، مزین شده است.

وجود آبی خنک و روان، آبشارهایی چشم نواز، مناظری زیبا و هوایی دلپذیر دست به دست هم داده اند تا خاطره ماجراجویی در دره توبیرون برای شما ماندگار شود.

پس از یک ساعت پیاده روی و لذت بردن از مناظر چشم نواز این مکان به انتهای مسیر خواهید رسید؛ جایی که آب چکان باریکی به نام بیشه در انتظار شماست تا شما را خیس کند.

حتما از خاص ترین دره خوزستان بازدید کنید

بی تردید گشت و گذار در دره اسرارآمیز توبیرون و تماشای مناظر شگفت انگیز و رویایی آن، حس سرزندگی و نشاط را به شما تزریق خواهد کرد و جانی تازه در شما خواهد دمید.

دره توبیرون کجاست

برای بازدید از دره توبیرون، نخست باید بلیط هواپیمای دزفول را خریداری کنید، سپس با ماشین به جاده دزفول – سردشت رفته و از آنجا به منطقه تنگه سرا روید.

سپس جاده سمت چپ خود را برگزیده و پس از طی مسیری حدود ۶ کیلومتر وارد جاده خاکی خواهید شد که شما را به دره توبیرون خواهد رساند.

دزفول یکی از شهرهای استان خوزستان به شمار می‌رود که در شمال شرقی آن واقع شده است. فاصله این شهر تا مرکز خوزستان یعنی اهواز، ۱۵۵ کیلومتر است. این شهر دارای دیدنی‌های طبیعی و تاریخی متنوعی است و تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان خوزستان در آن جای گرفته‌اند.

با وجود آن که خوزستان از اواسط بهار تا اواخر مهرماه آب و هوایی گرم دارد، در شهر دزفول می‌توانید جاهایی پیدا کنید که با رفتن با بازدید از آن‌ها گرما را به‌کلی فراموش کنید.

یکی از این مکان‌ها دره توبیرون است، دره‌ای حیرت‌انگیز که یکی از جاذبه‌های تماشایی دزفول است و در ۲۰ کیومتری شمال این شهر در بخش سردشت، در نزدیکی منطقه‌ای به نام تنگه سرا قرار دارد.

با توجه به معنای این اسم این دره جذاب و دیدنی در شهرستان دزفول بهترین زمان برای سفر به آن بین فصل های بهار و تابستان می تواند باشد چرا که به دلیل اختلاف دمای ۱۵ درجه ای که با دیگر نقاط شهر دارد برای رهایی از شر گرمای طاقت فرسای تابستان بهترین گزینه است.

فصل های پاییز و به خصوص زمستان برای سفر به این منطقه طبیعی آنچنان پیشنهاد نمی شود چرا که باید طاقت تحمل سرمای شدید را داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید حتی یک دقیقه هم در این منطقه تاب بیاورید.

حتما از خاص ترین دره خوزستان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید