۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳
کد خبر: 55473521

تهران پارک‌های کم نظیری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره آدرس پارک جمشیدیه بدانید.

آدرس پارک جمشیدیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک جمشیدیه با وسعتی در حدود ۱۰ هکتار در شمال تهران قرار دارد.

این تفرجگاه دلنشین با امکانات خوبی که در دل خود دارد، توانسته است تا شرایط تفریح یک روز تعطیل را برای پایتخت‌نشینان مهیا کند.

وجود درختان کهنسال، این بوستان را به یکی از ریه‌های شهر تهران تبدیل کرده است.

سیر تاریخی پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه که در منطقه یک و ناحیه چهار تهران و در بخشی از اراضی باغ‌های دولو ساخته شده است، روزگاری متعلق به خاندان دولو بود. این خاندان در دوره قاجار می‌زیست.

بوستانی که امروزه به آن «پارک جمشیدیه» می‌گویند، در واقع متعلق به فردی به نام جمشید دولو قاجار بوده است. املاک زیادی در تهران به نام طایفه دولو، از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار، سند خورده بود.

در شناسنامه تاریخی پارک جمشیدیه نیز نام جمشید دولو قاجار به‌عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده است، مالکی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به فرح پهلوی بخشید.

آدرس پارک جمشیدیه

در ابتدا قرار بود بنای یک سرای سالمندان در این ملک طرح‌ریزی شود؛ اما این تصمیم هرگز به اجرا در نیامد و به سود احداث پارک عمومی و استفاده همگانی از صحنه کنار رفت.

بوستان جمشیدیه از بدو تأسیس، دو بار بازسازی شده است و در سال ۱۳۷۴، ‌۱۶ هکتار به وسعت آن افزوده شد که قسمت الحاقی به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، به نام «فردوسی» مزین شد؛ بوستان سنگی فردوسی با ابتکاراتی که برای احداث آن به کار رفته، از نظر جذب توریست با پارک اصلی در رقابت است.

در واقع آنچه امروز به‌عنوان بوستان جمشیدیه می‌شناسیم، در طول سال‌ها دچار تغییرات شده؛ اما طراحی اصلی آن را کامران طباطبایی دیبا انجام داده است. وی در ۱۴ اسفند ۱۳۱۵ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۳۵، تحصیل را در رشته معماری دانشگاه هاروارد، در شهر واشینگتن دی.سی آغاز کرد.

او نقاش، شهرساز و معمار نوگرا و صاحب سبک ایرانی است که بناهای زیبا و ماندگاری همچون موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق و... را در کارنامه خود دارد.

با ورود به فضای بوستان جمشیدیه هجوم هوای خنک و پاکیزه را به درون ریه‌های خود احساس می‌کنیم. اینجا دیگر از دود و ماشین خبری نیست. تا چشم کار می‌کند، درخت است و گل. نغمه پرندگان با صدای شرشر آب درهم آمیخته‌اند و سمفونی دل پذیری را به وجود آورده‌اند.

قرارگیری کوه، رودخانه و آبشار در فضایی جنگلی مجموعه زیبایی را به وجود آورده است؛ به‌طوری که کوهنوردان بسیاری از این مسیر برای صعود به کلکچال استفاده کنند. وجود پله‌ها و عبور از کفپوش‌های ناهموار سنگی که تداعی‌کننده جاده‌های جنگلی است، تجربه‌ای دلچسب و فراموش‌نشدنی را رقم می‌زند.

آدرس پارک جمشیدیه

مسیر رفتن به پارک جمشیدیه

مسیر رفتن به پارک جمشیدیه با وسایل نقلیه عمومی و ماشین شخصی امکان‌پذیر است. در قدم اول شما باید از هرکجای تهران که هستید، به میدان تجریش برسید و مابقی مسیر تا نیاوران را از آن‌جا طی کنید. در محله نیاوران از خیابان امیدوار و فیضیه می‌توانید به پارک دسترسی داشته باشید.

دسترسی به پارک جمشیدیه با مترو

اگر قصد دارید برای رفتن به پارک جمشیدیه با مترو برنامه‌ریزی کنید، ابتدا باید سوار خط یک مترو تهران شده و در ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید. سپس فاصله مترو تجریش تا پارک جمشیدیه را با تاکسی‌های میدان قدس یا تاکسی‌های خیابان باهنر و نیاوران طی کنید که حدودا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

دسترسی به پارک جمشیدیه با اتوبوس

اگر قرار است برای مسیر رفتن به پارک جمشیدیه از اتوبوس‌های تندررو (BRT) استفاده کنید، باید سوار اتوبوس‌های خط راه‌آهن- تجریش شده و در ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید. سپس از تجریش تا پارک جمشیدیه تهران را سوار تاکسی‌های میدان قدس یا تاکسی‌های نیاوران شوید. فاصله تجریش تا جمشیدیه حدودا ۶ کیلومتر است که با تاکسی ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

اگر قرار است سوار اتوبوس معمولی شوید، باید سوار خط تجریش- جماران شده و در ایستگاه مدرسه یادگار پیاده شوید. از اینجا به‌بعد هم می‌توانید تا پارک پیاده بروید و هم سوار تاکسی شوید. البته باید توجه داشته باشید که مسیر پیاده‌روی تا جمشیدیه سربالایی و طولانی است.

آدرس پارک جمشیدیه

دسترسی به پارک جمشیدیه با تاکسی

برای رفتن به پارک جمشیدیه تهران با تاکسی، از هرکجای شهر که هستید، سوار تاکسی‌های مسیر میدان قدس شوید و از آن‌جا مابقی مسیر تا جمشیدیه را طی کنید. البته تاکسی‌های آنلاین می‌توانند گزینه راحت‌تری برای شما باشند.

دسترسی به پارک جمشیدیه با ماشین شخصی

اگر هم تصمیم گرفته‌اید برای بازدید از بوستان جمشیدیه از ماشین شخصی استفاده کنید، می‌توانید از لوکیشن جمشیدیه روی گوگل مپ استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید