۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 55473510

باغ فردوس یکی از زیباترین موزه‌های ایران را در خود جای داده، همراه باشید و درباره ۱۲ بخش جالب در موزه سینما ایران بدانید.

۱۲ بخش جالب در موزه سینما ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه سینما در خرداد ماه سال ۱۳۷۷ با تلاش های زنده یادان عباس کیارستمی، عزت الله انتظامی و هنرمندان دیگری مثل بهزاد رحیمیان، عزیز الله ساعتی در خیابان لاله زار تهران با هدف ثبت، نگهداری و حفظ میراث سینمای ایران آغاز به کار کرد.

چند سال بعد در شهریور ماه ۱۳۸۱ موزه سینما با حضور سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت به مکانی کنونی خود، یعنی باغ فردوس تهران منتقل شد و آثار موجود در آن در عمارت قدیمی این باغ به نمایش درآمد.

در حال حاضر موزه دارای ۹ تالار با موضوعات متنوع از سینماست.

در این تالارها گنجینه بزرگی از عکس های سینمای ایران، تجهیزات سینما، جوایز ارزنده بین المللی، وسایل شخصی هنرمندان بزرگ، آثار مربوط به سینمای کودک و سینمای دفاع مقدس به نمایش درآمده است.

آشنایی با موزه سینما ایران

عمارت باغ فردوس در بخش جنوبی باغ قرار دارد. گچبری‌های هنرمندانه‌ی به کار رفته در بنا و ستون‌هایی که به زیبایی با گچبری تزیین شده‌اند از بخش‌های زیبای این عمارت است.

این عمارت در طول تاریخ چند بار دست به دست شد و بخش‌های دیگری نیز به آن اضافه شد. در نهایت در زمان رضاشاه این عمارت به دولت واگذار شد و دبیرستان شاپور تجریش در آن تاسیس شد.

۱۲ بخش جالب در موزه سینما ایران

در اواخر حکومت پهلوی، ساختمان باغ به مرکز فرهنگی و هنری و نمایشگاهی تبدیل شد و پس از انقلاب این بنا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.

اما آن‌چه که اکنون از باغ فردوس می‌شناسیم از سال ۱۳۸۱ و با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و بنیاد فارابی شکل گرفته است. در این سال با حضور سید محمد خاتمی، رییس جمهور وقت، موزه سینما در بخشی از باغ فردوس افتتاح شد.

در این موزه تجهیزات قدیمی مربوط به سینما، جوایز کسب شده توسط سینماگران ایران، عکس‌ها و عروسک‌هایی از برنامه‌ها و فیلم‌های به‌یادماندنی به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه سینما از هفت تالار تشکیل شده است که به نمایش فیلم‌های روز سینمای ایران و جهان می‌پردازند. این سینماها یکی از پاتوق‌های اصلی اهالی سینمای هنر و تجربه نیز هستند.

امکانات رفاهی مختلفی نیز در این مجموعه در نظر گرفته شده اند که از میان‌ آنها می‌توان به فروشگاه‌های محصولات فرهنگی، صنایع دستی و کافی شاپ اشاره کرد.

مجموعه باغ فردوس و موزه سینما در شمال تهران و در خیابان ولی عصر (نرسیده به میدان تجریش) قرار دارد. این مجموعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بخش‌های جالب موزه سینما

  • تالار آغازگران: در این تالار همان‌طور که از نامش مشخص است، اولین تجهیزات سینمای ایران را خواهید دید. هم‌چنین تصویرهایی از اولین فیلم‌سازان ایرانی در تاریخ سینما را خواهید دید.
  • تالار صدا و دوبله موزه سینما: این تالار شامل ابزار و تجهیزات قدیمی می‌شود که مربوط به هنر و صنعت دوبلاژ و صدابرداری ایران هستند. ابزارهای صدابرداری قدیمی که توسط علی کسمایی، پدر دوبله ایران، استفاده شده بودند را می‌توانید در این بخش ببینید. به‌علاوه بعضی از شاهکارهای دوبله کشورمان در این بخش نمایش داده می‌شوند.
  • تالار معاصران: در این تالار بیش از ۷۰۰ عکس پرتره از برجسته‌ترین سینماگران ایران از جمله بازیگران، کارگردانان، آهنگسازان، صدابرداران و … قرار دارد. هم‌چنین در این بخش تعدادی از طراحی‌های صحنه و لباس حرفه‌ای در معرض دد بازدیدکنندگان قرار گرفته است. از جمله قسمت‌های ویژه و دیدنی این تالار غرفه‌های اختصاصی عزت الله انتظامی، ساموئل خاچیکیان، پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی و چندین بازیگر مشهور دیگر کشورمان است.

۱۲ بخش جالب در موزه سینما ایران

  • تالار جوایز بین‌المللی باغ فردوس: این تالار شامل برترین و با ارزش‌ترین جوایز تاریخ سینما ایران است، که از معتبرترین جشنواره‌های جهانی فیلم و سینما از جمله کن، برلین، ونیز و … دریافت شده‌اند و برای عموم به نمایش درآمده است. نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز جهانی سینمای ایران نیز جمع‌آوری ور در این بخش به نمایش گذاشته شده‌اند. در بخش دیگری از این تالار پوستر فیلم‌های ایرانی که در جشنواره‌های بین‌المللی کاندید دریافت جایزه شده‌اند را می‌توانید ببینید.
  • تالار تماشاخانه موزه سینما: در این قمست یادگارهایی از دهه‌های ۳۰ و ۴۰ سینمای ایران و پوسترهایی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده‌اند.
  • تالار علی حاتمی: از بخش تماشاخانه می‌توانید وارد اصلی‌ترین بخش عمارت فردوس یا همان شاه‌نشین شوید. تالار علی حاتمی در این بخش از موزه سینما ایران قرار دارد؛ حاتمی یکی از تاثیرگذارترین افراد در سینمای ایران است. با ورود به این تالار مجسمه علی حاتمی و عزت‌الله انتظامی را پشت میز در حال تدوین می‌بینید. علاوه‌براین، یادبودهایی از علی حاتمی نیز در این تالار نگه‌داری می‌شود.
  • تالار نام آوران سینمای ایران: در این بخش از موزه سینما تصاویری از برجسته‌ترین و مشهورترین هنرمندان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، خسرو شکیبایی و … نمایش داده شده‌اند.
  • تالار خانه فرهاد: در این قسمت از موزه، تعدادی از وسایل شخصی، کتاب‌ها و سازهای فرهاد مهراد، خواننده صاحب سبک و موسیقی‌دان بامعلومات دوره معاصر به معرض نمایش درآمده است. در این تالار آهنگ‌های او نیز پخش می‌شود و فضایی دلپذیر را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است. پوران گلفام ،همسر فرهاد مهراد، به درخواست طرفداران این خواننده وسایل او را به باغ موزه سینما ایران سپرد.
  • نمایشگاه سینمای کودک و نوجوان: تصاویری مربوط به عوامل و بازیگران فعال در سینمای کودک را در این تالار خواهید ید. این تصاویر شما را به دوران کودکی‌تان خواهد بود.
  • نمایشگاه سینمای دفاع مقدس: تصاویری از فیلم‌ها، بازیگران، کارگردانان و دست‌اندرکاران فیلم‌های حوزه دفاع مقدس در این بخش قرار دارند.
  • تماشاخانه: در این بخش از موزه تلاش شده تا محیط سینما در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ کشور شبیه‌سازی شود. تماشای اولین تصاویر سینمای ایران از روی صندلی‌های چوبی سینما مایاک و قرار گرفتن در این فضایی قدیمی تجربه‌ای بی‌نظیر را برای‌تان رقم خواهد زد.
  • سالن‌های سینما باغ فردوس: مجموعه بزرگ و دیدنی باغ موزه سینما یا موزه سینما دارای ۳ سالن برای اکران فیلم است. در این سالن‌های نمایش با نام‌های سالن فردوس، سالن سینماتوگراف و سالن تمدن اغلب فیلم‌های جدید سینمای ایران اکران می‌شود.

۱۲ بخش جالب در موزه سینما ایران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید