۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 55471899

یزد جاذبه‌های دیدنی درجه یکی دارد در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم زیباترین روستای یزد کجاست.

زیباترین روستای یزد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای ده بالا تفت روستایی کوچک و دوست‌داشتنی است که در شهرستان تفت یزد خودنمایی می‌کند.

این روستا با منظره‌های طبیعی زیبا، فرهنگی غنی و سنت‌های بومی خاطره‌انگیز به گل سرسبد جاهای دیدنی اطراف یزد تبدیل شده است.

روستایی که از آن صحبت می‌کنیم جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد.

روستای ده بالا استان یزد

روستاهای ایران به داشتن مردمانی باصفا معروف هستند. این شرایط درباره روستای ده بالا نیز صدق می‌کند.

از آنجایی که این روستا یکی از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای یزد است، مردمان آن عموماً با دامداری و زراعت روزگار می‌گذرانند.

محصولاتی که در این روستا کشت می‌شود، در گروه بهترین محصولات زراعی ایران قرار دارند. مقدار بسیار زیادی از زردآلو، هلو و گردوی این روستا به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

حتماً‌ شما هم ضرب‌المثل هر کجا آب باشد، آبادانی است را شنیده‌اید. این ضرب‌المثل درباره روستای ده بالا کاملاً مشهود است.

زیباترین روستای یزد کجاست؟

برای اثبات آن کافی است به رود زیبایی اشاره کنیم که از دل روستا می‌گذرد. به لطف گذر رود از روستا، مادر طبیعت فرصتی برای هنرنمایی پیدا کرده است. به هر کجای روستا که نظر بیندازید، با شاهکاری از هنرنمایی مادر طبیعت روبه‌رو خواهید شد.

اهالی این روستا با گویش شیرین یزدی صحبت می‌کنند. امکان ندارد که پای صحبت یکی از ریش‌سفیدهای روستا بنشینید و مجذوب لهجه‌ شیرین مردمان این منطقه نشوید.

از آنجایی که این روستا باغ‌های پرمحصول و مزارع سرسبزی دارد، دامداری به شغلی محبوب و پردرآمد برای اهالی روستا تبدیل شده است.

به لطف این شرایط، محصولات لبنی بسیار خوشمزه و باکیفیتی در روستا به عمل می‌آید. اگر راهی این روستا شدید، حتماً‌ خودتان را مهمان صبحانه‌ای جانانه با شیر، ماست و کره محلی کنید.

ده بالا را از هر منظری که بنگرید، روستایی جالب برای گردشگری است. برای نمونه می‌توان به معماری این روستا اشاره کرد. روستای ده بالا اکنون دو بافت سنتی و امروزی دارد.

به لطف این معماری، قسمتی از این روستا را خانه‌هایی با مصالح آجر، سیمان و آهن تشکیل می‌دهند و قسمتی دیگر کلبه‌هایی با مصالح خشت و چوب.

برای شما از آب‌وهوای خوش روستا گفتیم. می‌توان گفت بدون شک آب‌وهوا و طبیعت سرسبز این روستا، مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن است.

امکان ندارد در فصل‌های بهار و تابستان راهی ده بالا شوید و رایحه خوش میوه‌های باغ‌های این روستا به مشام شما نخورد.

چشم‌اندازهای طبیعت اطراف این روستا نیز جان می‌دهد برای عکس‌های سلفی و خاطره‌سازی اینستاگرامی. از زیبایی دشت‌های اطراف روستا هر چقدر تعریف کنیم، کم گفته‌ایم.

این دشت‌ها در فصل بهار با گل‌های زیبا آراسته می‌شوند. همان‌گونه که اشاره کردیم، رودخانه‌ای خروشان از دل روستا می‌گذرد. قناتی پرآب نیز در نزدیکی روستا جریان دارد.

این قنات با نام شروین شناخته می‌شود. به لطف چنین منابع آبی، گل‌های بنفشه وحشی، زنبق،‌ محمدی، آلاله وحشی و نسترن صورتی در گوشه‌وکنار روستا خودنمایی می‌کند.

این روستا بهشت علاقه‌مندان داروهای گیاهی است.

زیباترین روستای یزد کجاست؟

امکان ندارد راهی روستای ده بالا شوید و چشم شما به گیاهان دارویی سودمندی مانند گون، پرسیاوشان، دم اسبی، انغوزه، گلپر، آویشن و اسطوخودوس روشن نشود. جالب است بدانید جاذبه‌های گردشگری طبیعی، فقط قسمتی از زیبایی‌های این روستاست.

اینجا به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و اماکن مذهبی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

حسینیه‌ای قدیمی و مسجد جامعِ این روستا در گروه جاهای دیدنی استان یزد با جاذبه‌های مذهبی قرار دارند.

به علاقه‌مندان گردشگری در جاهای تاریخی نیز این نوید را بدهیم که قدمگاه باغستان، مکانی قدیمی در این روستاست که داستان‌های زیادی در سینه پنهان کرده است.

روستای ده بالا برای گردشگران ماجراجو نیز مکانی جذاب به حساب می‌آید. دلیل این جذابیت را می‌توان در منطقه‌های کوهستانی اطراف روستا جست‌وجو کرد.

در این منطقه‌ها بساط تفریح‌های هیجان‌انگیزی مانند کوهنوردی، صخره‌نوردی و برف‌نوردی مهیاست. چشمه مزرعه عرب، آسیاب‌های محله باغستان، چشمه‌های محله جانبرازان، تفرجگاه سنگ شیدا و زیارتگاه پیر غریب از دیگر جاهای دیدنی اطراف روستا به حساب می‌آید.

فاصله یزد تا روستای ده بالا

ده بالا (هدش) ۲۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و حدود ۵۰ کیلومتر از یزد فاصله دارد و مسیر آن از شهر تفت می‌گذرد و حدود ۴۰ دقیقه از شهر فاصله دارد.

بافت این روستا ۲ قسمت جدید و قدیمی را داراست که اکثر خانه هایی که در بافت قدیمی این روستا وجود دارند از خشت و گل ساخته شده اند.

خانه هایی هم که در بافت جدید ساخته شدند اغلب نوساز هستن و سبکی ویلایی دارند.

در خانه های سبک جدید مصالحی مانند لاشه سنگ، آجر، آهن، سیمان، گچ و مانند این‌ها به کار رفته است. سقف اغلب خانه های این روستا شیروانی است.

بیشتر ویلاهای روستای ده بالا متعلق به مردم شهر یزد است که ترجیح می دهند در فصول بهار و تابستان در آن اقامت داشته باشند.

زیباترین روستای یزد کجاست؟

این روستا در بین باغ های بسیار و گسترده و کوچه های پهن قرار دارد.

اگر درباره ی مختصات جغرافیایی روستای ده بالا کنجکاو هستید باید بگوییم که ۵۴ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی و ۳۱ درجه و ۳۷ دقیقه عرض شمالی، در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تفت و در ۵۰ کیلومتری یزد قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    22 8
    ایول ده بالا،ده بالا خشه
    • حسین IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      2 0
      خشه خشه
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      1 0
      منفی برای چیه؟
  • مارشال IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 2
    سخود خشه عزیز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید