۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 55471767

ایران بناهای تاریخی ارزشمندی در خود دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم ارگ راین در کدام شهر است.

ارگ راین در کدام شهر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: راین یکی از شهرهای دیدنی و کویری است که به پردیس کویر ایران شهرت دارد.

این شهر کویری در شاه‌راه ارتباطی شرق به غرب قرار دارد و در گذشته به‌عنوان یک منزلگاه مهم تجاری و مرکز داد و ستد کالا مورد توجه بوده است.

وقتی وارد این شهر شوید، برج‌ها و کنگره‌های قلعه‌ای خشتی را خواهید دید که روزگاری مأمن، پناهگاه و محل زندگی مردمان راین بوده است.

این قلعه تاریخی، ارگ راین نام دارد و آن را به‌عنوان خواهر کوچک‌تر ارگ بم می‌شناسند.

آدرس ارگ راین کرمان

ارگ راین در شهر راین در جنوب شهر کرمان قرار دارد. این ارگ، سومین بنای خشتی جهان پس از ارگ بم و ارگ مورچه خورت است که در دوره ساسانی و به سبک ساسانی بنا شد.

معماری کلی ارگ به صورت چهارگوش است دورتادور آن با دیوارهای محکم به طول ۱۰متر محافظت شده و در چهار گوشه آن برج دارد.

ارگ راین در کدام شهر است؟

تنها ورودی قلعه در سمت شرقی ارگ است که سردر باشکوهی بالای آن قرار گرفته است. داخل قلعه حاکم نشین، خانه های اعیانی و عامه نشین، انبار، مدرسه و آتشکده دارد.

ارگ راین در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان قرار دارد. این قلعه در جنوب غربی شهر راین در دامنه کوه هزار واقع شده است.

  • فاصله ارگ راین تا کرمان: ۱۰۵ کیلومتری
  • آدرس ارگ راین: استان کرمان، جنوب غربی شهر راین، خیابان امام، خیابان بیمارستان

تاریخچه ارگ راین در کرمان

ارگ راین تاریخ پر فراز و نشیب و طولانی دارد. تا آنجایی که اسناد و گفته های تاریخی به ما اجازه می دهد، سعی می کنیم حقیقتِ تاریخ را از میان خشت های ارگ راین بیرون کشیده و برای‌تان بازگو کنیم.

ابتدا خوب است بدانیم ارگ به چه نوع بناهایی گفته می شود؛ به طور کلی به قلعه های کوچکی که در میان قلعه های بزرگ تر هستند و امور اداری شهر در آن ها انجام می شود ارگ گفته می شود.

در برخی منابع تاریخی آمده است، پیشتر در اطراف قلعه راین قلعه های دیگری نیز وجود داشته که بعدها تخریب شده اند. به همین خاطر می توان گفت نام ارگ راین برازنده این سازه کهن است و کاملا کاربرد آن را نشان می دهد.

در کنار آن ارگ ها، قلعه های حکومتی بودند که مردم در زمان جنگ به درون آن پناه می بردند تا از گزند مهاجمان در امان باشند که این، کارکرد دیگر ارگ راین را نشان می دهد.

همان طور که گفتیم قلعه راین در شهر راین واقع شده است؛ شهری که گویا قدمت آن به دوران ساسانیان باز می گردد.

ارگ راین در کدام شهر است؟

می گویند در گذشته، این شهر در مسیر بزرگراه غرب به شرق و مسیر کرمان به جیرفت قرار داشت و کاروان های بازرگانی بسیاری در آن توقف می کردند.

راین یکی از مراکز مهم داد و ستد کالا و همچنین بافت پارچه های ارزشمند بود که محصولات آن به شهرها و کشورهای دور دست مانند مصر صادر می شد. ارگ راین نیز به دلیل نزدیکی به شهر و وسعت بسیاری که دارد، محل توقف و گردهمایی این کاروان ها بوده است.

در تاریخ کرمان نام قلعه راین در سندهایی که از قرن اول هجری قمری باقی مانده، نیز آمده است.

در برخی کتاب های تاریخی چنین آمده که در زمان یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی (سال ۳۱ هجری)، اعراب به فرماندهی مجاشع ابن مسعود توانستند شهر کرمان و مناطق بسیاری از این ایالت را تحت تصرف خود درآورند؛ اما نتوانستند راهی به سوی ارگ محکم راین پیدا کنند.

در برخی منابع نیز آمده است که قلعه کنونی که امروزه وجود دارد بر روی قلعه ها و بناهای قدیمی که پیشتر و در گذر زمان تخریب شده، بنا شده است.

این بناها بیشتر به دلیل حوادث طبیعی مانند زلزله از بین رفته اند اما ارگ ارین به دلیل معماری و موقعیت جغرافیایی مناسب،‌ از گزند حوادث به دور ماند و لقب مستحکم ترین و غیر قابل نفوذترین سازه ها را از آن خود کرد.

تخمین زده شده است که ارگ راین فعلی در ۵۰۰ سال پیش ساخته شده است.

ارگ راین در زمان فرمانروایی میرزا حسین خان (راینی) یکی از دٰژهای فرماندهی وی به حساب می آمد. میرزا حسین خان در زمان نادرشاه افشار زندگی و حکومت می کرد و پسرش در زمان فرمانروایی زندیه بر ایران، مسوولیت اداره قلعه را برعهده داشته است.

ارگ راین در کدام شهر است؟

این ارگ پس از پایان دوران حکمرانی زندیه محل زندگی نوادگان میرزا حسین خان می شود که نواده های این افراد هنوز در کرمان و شهر راین زندگی می کنند.

در ولایت راین فرمانروایی پدر و پسر نشانه ای از محبوب بودن افراد در آن سرزمین بود تا جایی که در بسیاری از منابع این ارگ با نام ارگ میرزا حسین خان نامیده شده است.

یکی از نکات قابل توجه در مورد ارگ راین که شاید آن را از سایر بناهای همانندش متمایز می سازد، زندگی چیزی در حدود ۵۰۰۰ تن در آن تا همین ۱۵۰ سال پیش است؛ اما پس از آن ارگ اندک اندک رو به فراموشی رفت و خانه های آن خراب شد.

در سال ۱۳۷۴ سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفت تا جان دوباره ای به ارگ ببخشد و این سازه قدیمی را دوباره به شکوه قبلی خود باز گرداند.

در این دوره بود که کار مرمت آن آغاز شد و تا کنون قسمت های مختلف آن بازسازی شده اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسداله قربانی IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    کرمان شهر کریمان با مردمانی خونگرم ومهربان باسر زمینی پر از ناز ونعمت فراوان با آثار های باستانی باقدمت فروان دردل کویر ایران درمسیر راه یزد ورفسنجان به زاهدان با محلی قدیمی به نام کرمانشاه در دوره ساسانیان در جنوب شرق ایران همیشه پایدارباد کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید