پارک ملی گلستان منطقه‌ای مهم و دیدنی است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم مساحت پارک ملی گلستان چقدر است.

مساحت پارک ملی گلستان چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک ملی گلستان یکی از ذخایر طبیعی ارزشمند ایران محسوب می‌شود و قدمت آن از تمام پارک‌های ملی ثبت شده در ایران بیشتر است. این پارک ملی دارای حیات وحش و پوشش گیاهی غنی و متنوعی است. اگر به طبیعت گردی علاقه دارید این پارک مقصدی ایده‌آل برای شما خواهد بود. با ما همراه باشید تا در ادامه به شما بگوییم که پارک ملی گلستان کجاست، چه جاذبه‌های دارد و مسیر دسترسی به آن چگونه است.

بیش از ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و به همین دلیل از تنوع بسیار وسیع جانوری و گیاهی برخوردار است. در این پارک نزدیک به ۱,۳۵۰ گونه مختلف گیاهی رشد می‌کند و به‌لطف چنین تنوعی، پارگ گلستان به‌عنوان مقصد شماره یک طرفداران گل و گیاه به شمار می‌رود. همچنین وجود گونه‌های گیاهی متنوع، شرایط را برای زندگی ۳۰۲ گونه حیوانی مختلف فراهم کرده است.

از نظر توپوگرافی، این پارک بی‌نظیر از صخره‌های مرتفع آهکی تا تپه‌ماهورهایی با شیب و فراز کم تشکیل شده و از نظر اقلیمی بین دریای خزر و مناطق خشک شرقی قرار گرفته است. به همین دلیل پارک ملی گلستان، اقلیم‌های متفاوت از نواحی بسیار مرطوب تا قسمت‌های نیمه‌خشک را در بر می‌گیرد. دامنه تغییرات ارتفاعی در این منطقه بین ۴۵۰ و ۲,۴۱۱ متر از سطح دریا متغیر است. حداقل ارتفاع پارک در تنگراه و حداکثر آن در قله دیورکجی ۲,۴۱۱ متر است.

مساحت پارک ملی گلستان چقدر است؟

پارک ملی گلستان در کجاست

پارک ملی گلستان نخستین پارک ملی ثبت شده در ایران است که در منتهی‌الیه شرق البرز و جنگل‌های شمالی کشور قرار دارد. حد غربی پارک ملی از روستای تنگراه در استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در روستای رباط قره‌بیل در استان خراسان شمالی پایان می‌یابد. بخش اعظم پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد. این پارک که به‌عنوان گلوگاه استان گلستان شناخته می‌شود، ۱۱۵ کیلومتر با بجنورد و ۱۵ کیلومتر با شهر گالیکش از توابع مینوشهر فاصله دارد.

  • آدرس: استان گلستان، ۱۵ کیلومتری شهر گالیکش

به‌خاطر وسعت پارک ملی گلستان، راه‌های زیادی برای دسترسی به آن وجود دارد. جاده گرگان-مشهد، رایج‌ترین مسیری است که از طریق آن می‌توانید به بخش اصلی پارک بروید. از گرگان حدود دو ساعت با پارک فاصله است که با حرکت از این شهر باید به‌سمت شرق استان و شهرستان گالیکش بروید. پس از خروج از گالیکش، با طی مسیری ۱۵ کیلومتری به پارک خواهید رسید.

اگر بخواهید از سمت خراسان خود را به این پارک برسانید، باید به‌سمت شهرستان بجنورد بروید. از بجنورد تا پارک ملی، ۱۵۹ کیلومتر فاصله است که با حدود دو ساعت رانندگی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. بخش کوچکی از پارک نیز در استان سمنان است. بنابراین چنانچه تمایل دارید که از سمت این استان به جنگل گلستان برسید، باید به شهرستان شاهرود بروید تا با طی چند کیلومتر وارد این پارک جنگلی شوید.

مساحت پارک ملی گلستان چقدر است؟

جاذبه های پارک ملی گلستان

اگر در بازدید از این پارک ملی زیبا، وقت دارید و می‌توانید به دیدنی‌های نزدیک به آن نیز سری بزنید. جاذبه‌هایی که در ادامه آمده‌اند را از یاد نبرید.

  • موزه حیات وحش پارک ملی گلستان: در این موزه که در دل غذاهای جنگلی احداث شده است، نمونه‌های تاکسیدرمی شده گونه‌های جانوری ساکن منطقه مثل حشرات (پروانه و سوسک)، پرندگان (عقاب، مرغابی و جغد)، خزندگان (انواع مار و مارمولک‌ها) پستانداران (پلنگ، خرس، خوک و گوزن) و سایر گونه‌های جانوری در معرض نمایش قرار داده شده‌اند. همچنین در صورت تمایل می‌توانید در این مکان به گرازها نزدیک شوید و به آن‌ها غذا دهید این موزه در ۳۵ کیلومتری مسیر گالیکش به سمت استان خراسان و در سمت راست اولین ورودی پارک ملی گلستان واقع شده است.
  • منطقه جنگلی ناهارخوران: در این منطقه جنگلی که حداقل امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی فراهم شده است و می‌توانید با خوراکی‌های خوشمزه مثل بلال و آش از خود پذیرایی کنید. هوای منطقه حتی در فصل تابستان میز خنک و دلپذیر است و در فصل پاییز شاهد مناظر پاییزی سحرانگیز هستید. همچنین می‌توانید با حرکت به سمت روستای زیارت از بارندگی در یک جاده جنگلی بکر با چند آبشار لذت ببرید. در جنگل ناهارخوران با قدمت ۴۰ میلیون سال، چشمه‌ای کوچک آبشاری مصنوعی نیز وجود دارد. در قسمتی از این منطقه جنگلی به نام پارادایز شهربازی کوچکی با چرخ‌وفلکی جذاب شده است. در این ناحیه بازارچه، مکان‌های اقامتی و رستوران نیز تأسیس شده است.
  • آبشار پیرغار گالیکش: آبشار پیرغار گالیکش با ارتفاع ۳۰ متر در دل جنگلی با بسته چمنی و درختان انجیر، گردو، بودجه‌های تمشک و آلوچه در گالیکش فارسیان، روستای فرنگ واقع شده است. در اطراف این آبشار آبشار معلق بدون دیواره و یک چشمه نیز وجود دارد. ۵۰۰ متر انتهایی منتهی به این آبشار را باید با خودروی شاسی‌بلند طی کنید.

مساحت پارک ملی گلستان چقدر است؟

  • آبشار آق سو: آبشار آق سو در ۴۲ کیلومتری گالیکش و در انتهای قسمت شرقی پارک ملی گلستان جریان دارد و آب آن به‌صورت پلکانی مسیر آبشار را تا انتهای آن طی می‌کند. این پارک درنهایت به رود گرگان رود می‌ریزد.
  • منطقه حفاظت شده لوه: منطقه حفاظت‌شده لوه در ناحیه غربی پارک ملی گلستان و جنوب شرقی شهرستان مینودشت است، با پرندگان خوش‌الحان خود، چشمه‌های متعدد در بستری کاملاً جنگلی و از همه مهم‌تر آبشار لو، مقصد طبیعت کردن زیادی است. درضمن گردشگران خارجی زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رجبعلی کارگررئیس اسبق پارکملی گلستان IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    1 0
    مساحت پارکملی ۹۱۸۹۳ هکتار میباشد46درصددرمحدوده خراسان شمالی واقع شدهاست تنوعات زیستی درحوزه خراسان ۷۰درصد کل پارکملی میباسد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید