مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۴۴ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری در مقایسه با سال قبل خبر داد.

میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری اعلام شد

به گزارش سلام نو به نقل از قدس انلاین، سهراب سهرابی ظهر امروز در نشست ستاد پاییزه استان مرکزی اظهار کرد: امسال ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که با وجود کاهش ۲۰ درصدی بارندگی نسبت به وضعیت نرمال، میزان تولید ۴۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۲۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ و میزان خرید ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۹۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.

وی تصریح کرد: افزایش تولید و خرید گندم انتظارات را بالا برده و باید برای رسیدن به تولید پایدار و خودکفایی کامل برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی بهره‌وری را حلقه مفقوده در بخش کشاورزی عنوان و اظهار کرد: متوسط عملکرد قابل وصول گندم در کشور به ازای هر هکتار ۸ تن و ۸۰۰ هزارکیلو باید باشد که این رقم هم اکنون ۴ تن و ۳۰۰ کیلو و کمتر از ۵۰ درصد در حوزه آبی است.

سهرابی افزود: در گندم دیم نیز متوسط عملکرد قابل وصول به ازای هر هکتار ۲ تن و ۶۰۰ کیلو تعریف شده که میزان برداشت یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه رسیدن به رقم استاندارد رویا نیست و با مدیریت قابل وصول است، ادامه داد: سطح زیر کشت گندم در دنیا ۲۲۰ میلیون هکتار و میزان تولید سالانه ۷۷۰ تا ۸۰۰ میلیون تن است که ۱۹۰ میلیون تن در چرخه تجارت قرار می‌گیرد و سه چهارم آن در داخل کشورهای تولید کننده به مصرف می‌رسد.

مجری طرح گندم وزارت کشور میزان اراضی اختصاص یافته ایران به کشت گندم را ۶ میلیون هکتار اعلام و بیان کرد: میزان تولید گندم کشور بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن است که ۱۰ میلیون تن در خبازی‌ها و ۲ میلیون تن در کارخانجات صنعتی به مصرف می‌رسد.

وی با اشاره به هدفگذاری تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال آینده بیان کرد: برای رسیدن به این هدفگذاری باید تمام استان‌ها ظرفیت‌های خود را به درستی پای کار آورده و به درستی برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید